Objętość skokowa – różnica pomiędzy minimalną a maksymalną objętością cylindra. Dla wielocylindrowych
silników spalinowych
podaje się łączną objętość wszystkich cylindrów, w których następuje spalanie. Jej wartość podawana jest w
centymetrach sześciennych
, czasem oznaczanych skrótem ccm od ang. cubic centimeter.
Do obliczeń: jest to objętość utworzona w
cylindrze
(cylindrach) pomiędzy zewnętrznym (górnym) skrajnym położeniem i wewnętrznym (dolnym) skrajnym położeniem
tłoka
(tłoków):
Gdzie:
- d: średnica cylindra
- s: skok tłoka
- n: liczba cylindrów
Uwaga: dla
silników gwiazdowych
i niektórych
widlastych
skok tłoka jest różny dla poszczególnych cylindrów i wzór ten jest przybliżony.
W
silniku Wankla
objętość skokowa cylindra jest równa podwojonej zmianie objętości
komory spalania
.
Objętość skokowa jest jednym z podstawowych parametrów silników spalinowych, łatwym do dokładnego pomiaru. Na jej podstawie rozróżnia się klasy w
sporcie
(np. motocyklowym i motorowodnym) oraz
modelarstwie
.