Odcisk palca Leonarda (zaznaczony w lewym górnym rogu) – kluczowy dowód autorstwa dzieła
La Bella Principessa, wcześniej znany jako Profil młodej dziewczyny w renesansowej sukni – obraz
włoskiego
malarza
renesansowego
Leonarda da Vinci
z ok.
1495
, namalowany ołówkiem, kredką i
tuszem
na
welinie
o wymiarach 33 cm x 24 cm.
Do niedawna obraz uważany był za dzieło nieznanego niemieckiego artysty z XIX wieku, nowsze badania wykazały jednak autorstwo Leonarda. Pozująca do obrazu modelka, według ustaleń badaczy, pochodziła z dynastii
Sforzów
, która w owym czasie otaczała artystę
mecenatem
.
Opis dzieła
Namalowaną dziewczyną była najprawdopodobniej nieślubna córka
księcia Mediolanu
Ludovica Sforzy
i jego kochanki Bernardiny de Corradis –
Bianca Sforza
, wydana za mąż za Galeazza Sanseverina, jednego z mecenasów Leonarda da Vinci. Obraz został namalowany nowoczesną techniką, wzorowaną na dziełach
francuskiego
malarza Jeana Perréala. Leonardo podkreślił dziewczęcy urok trzynastoletniej Bianki, tuż przed poślubieniem przez nią Sanseverina. Pozująca do obrazu dziewczyna zmarła cztery miesiące po ślubie, prawdopodobnie zginęła z ręki skrytobójcy. Obraz datuje się na około 1495.
Autorstwo dzieła
30 stycznia 1998 na aukcji w
nowojorskim
domu aukcyjnym Christie's odbyła się licytacja obrazu Profil młodej dziewczyny w renesansowej sukni, który opisano jako pracę
niemiecką
z początku
XIX wieku
. Obraz nabyła prywatna galeria Kate Ganz na
Manhattanie
.
Jesienią 2007 obrazem zainteresował się Peter Silverman, który odkupił go od Kate Ganz. Zaprezentował go badaczowi malarstwa i biografii Leonarda da Vinci
Martinowi Kempowi
, który przypuszczał, że jest on dziełem tego artysty. Po pobraniu próbek drewna, welinu i materiału malarskiego okazało się, że obraz pochodzi z lat 1450–1600. Za pomocą
analizy multispektralnej
porównano parametry fizyczne i chemiczne obrazu z
Mona Lisą
i
Damą z gronostajem
, które wykazały kolejne zgodności. Studia źródeł historycznych pozwoliły na wysunięcie hipotezy, że namalowaną dziewczyną jest Bianca Sforza.
Ostatecznym dowodem na autorstwo Leonarda był fragment odcisku palca znaleziony na portrecie. Okazało się, że jest on identyczny z odciskiem środkowego palca lewej dłoni Leonarda znajdującym się na innym obrazie artysty, przedstawiającym
świętego Hieronima na pustyni
.
Źródła
- Piasecki W., Ganz, da Vinci, Silverman [w:] „Angora”, nr 43 (210), 2009, s. 83.
- Nowacka-Isaksson A.,
Nieznany obraz Leonarda da Vinci
, gazeta.pl, 2009-10-13 [dostęp 2009-11-07].