Peer Gynt (suita)
Peer Gynt (suita)Peer Gynt - tytuł zarówno muzyki do dramatu
Henryka Ibsena
, jak i dwóch zestawionych zeń
suit
o tym samym tytule. Autorem muzyki jest
Edvard Hagerup Grieg
. Chronologia powstania: Powstanie i historiaPeer Gynt Griega jest dziełem napisanym na zamówienie. Kiedy
Henryk Ibsen
zamierzał wystawić swój dramat, zwrócił się do Griega z prośbą o napisanie muzyki do wybranych scen. W ten sposób powstało 26 numerów, z których w następnych latach Grieg wybrał osiem, jego zdaniem najbardziej efektownych, zestawiając je w dwie suity. Już I suita Peer Gynt zyskała sobie dużą popularność, przynosząc rozgłos kompozytorowi. Obie suity były też zawsze bardziej znane niż leżący u źródeł ich powstania dramat. Dzieło doczekało się wielu transkrypcji, również opracowań
choreograficznych
. Części suit(w nawiasach podano: tytuł oryginalny, akt z którego numer pochodzi oraz tempo numeru) I suita (op. 46)- Poranek (
norw.
Morgenstemning, IV akt, Allegretto pastorale)
Utwór jest wprowadzeniem do czwartego aktu dramatu Ibsena. Akcja sceny rozgrywa się w Afryce, ale wschód słońca Griega (uchodzący za jeden z najpiękniejszych w muzyce) ma skandynawski koloryt.
- Śmierć Azy (Åses død, III akt, Andante doloroso)
Utwór, napisany tylko na instrumenty smyczkowe, jest przejmującą ilustracją do sceny umierania Azy, matki Peer Gynta. Tytułowy bohater siedzi przy jej łożu, odsuwając od niej obraz nadchodzącej śmierci, opowiada o swoich przygodach. Nie zauważa, że matka w pewnym momencie już go nie słyszy.
- Taniec Anitry (Anitras dans, IV akt, Tempo di mazurka)
Anitra (w dosł. tłum. gęś, aluzyjne imię bohaterki) była córką arabskiego szejka. Miniatura, skomponowana również na same smyczki, jest egzotycznym tańcem utrzymanym jednakże w charakterystycznym rytmie
mazurka
.
-
W grocie Króla Gór
(I Dovregubbens hall, II akt, Alla marcia e molto moderato)
Utwór nawiązuje do mrocznych sag skandynawskich, pełnych opowieści o
koboldach
,
gnomach
,
trollach
. Prześladują one Peer Gynta za uwiedzenie córki Króla Gór. Cały utwór zbudowany jest na jednym motywie, wielokrotnie przetwarzanym w różnych obsadach instrumentów i narastającej dynamice. Obok
Bolera
Ravela
jest to jeden z najwybitniejszych przykładów formy jednorodnej.
II suita (op. 55)- Porwanie narzeczonej - lament Ingrid (Bruderovet - Ingrids Klage, I akt, Allegro furoso. Andante doloroso)
Peer Gynt z wesela uprowadza pannę młodą, tytułową Ingridę, w zemście za nieprzychylne przyjęcie z jakim spotkał się ze strony gości. Utwór ma budowę trzyczęściową, zbudowany jest z kontrastujących części: pierwsza i ostatnia opisuje wzburzenie weselników, druga jest pieśnią porwanej.
- Taniec arabski (Arabisk dans, IV akt, Allegretto vivace)
Ma charakter jeszcze bardziej orientalny niż Taniec Anitry z I części suity.
- Powrót Peer Gynta. Burzliwy wieczór na morzu (Peer Gynts hjemfart. Stromfull aften på havet, V akt, Allegro molto agitato)
Po latach wędrówki pełnej przygód Peer Gynt powraca do Norwegii. Statek, którym płynie, tonie podczas burzy, ale on jeszcze raz wychodzi cało z tarapatów.
- Pieśń Solwejgi (Solveigs Sang, IV akt, Andante)
Jest to najbardziej znany utwór cyklu, mimo zdecydowanie większej popularności I części suity niż drugiej. Oparty na norweskich motywach ludowych, został napisany przez kompozytora do wzruszającej sceny powrotu Peer Gynta do Solwejgi. Wierna swojej pierwszej miłości, siedzi przed chatą w górach i śpiewa. Nie widzi zbliżającego się Peer Gynta, straciła wzrok płacząc z rozpaczy za nim przez tyle lat.
PosłuchajZobacz też:
Inne hasła zawierające informacje o "Peer Gynt (suita)":
Georg Philipp Telemann
...
Jean-Philippe Rameau
...
Igor Strawiński
...
Monthly Notices of the Royal Astronomical Society
...
Józef Koffler
...
Wolfgang Amadeusz Mozart
...
Arnold Schönberg
...
Preludium (muzyka)
...
Concerto grosso
...
Antonín Dvořák
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Peer Gynt (suita)":
116. Barok (plansza 6)
...
Sieci komputerowe - podstawowe pojęcia (plansza 18)
...
|