PZInż Sokół
PZInż SokółSokół - nazwa polskich
motocykli
produkowanych w latach
1934
-
1939
w
Państwowych Zakładach Inżynierii (PZInż)
w
Warszawie
, oraz w latach
1947
-
1950
w Państwowych Zakładach Samochodowych nr 2 w Warszawie – tylko Sokół 125. Nazwa ta pojawiła się po raz pierwszy dla oznaczenia motocykla turystycznego Sokół 600 RT, następnie w
1936
nazwano tak produkowany już ciężki motocykl CWS M111. Motocykle Sokół 1000 i 600 były najbardziej znanymi polskimi motocyklami przed
wojną
, stanowiły etatowe wyposażenie
wojska
. Tuż przed wojną wprowadzono jeszcze model Sokół 200, wyprodukowany w nielicznej serii. Modele Sokół 1000 M111 (CWS M111)Sokół 1000 –
motocykl
polskiej konstrukcji produkowany w
CWS
. Silnik: - typ:
czterosuw
chłodzony powietrzem
- liczba cylindrów: 2
- układ: widlasty
-
pojemność skokowa
: 995 cm³, średnica x skok tłoka: 83 x 92
-
stopień sprężania
: 5:1
- moc maksymalna przy obr/min: 22
KM
przy 4000 obr/min
- zasilanie:
gaźnik
Zenith MC 22
-
smarowanie
: pompą mechaniczną z ręcznym wspomaganiem lub obiegową.
-
prądnica
: Bosch RD lub Era RD 6V 45W
-
akumulator
: ZAT Tudor 6V 20 Ah
- zapłon bateryjny: rozdzielacz Bosch lub przerywacz Magnet z dwuiskrową cewką
Sokół 1000 w Muzeum Historii Ursusa Sokół 1000 w Muzeum Historii Ursusa Sokół 1000 w Muzeum Historii Ursusa Przeniesienie napędu Podwozie - rama: podwójna, rurowa, zamknięta
- zawieszenie przednie: widelec trapezowy typu HD
- zawieszenie tylne: sztywne
- hamulce: bębnowe, mechaniczne także na kole wózka
Wymiary - długość z wózkiem: 2270 mm
- szerokość z wózkiem: 800 mm
- wysokość z wózkiem: 1135 mm
- rozstaw osi: 1464 mm
Masy - masa bez wózka: 270 kg
- masa z wózkiem: 375 kg
- dopuszczalna masa całkowita: 655 kg
Pojemności - zbiornik paliwa: 20 l
- zbiornik oleju: 3 l
Dane eksploatacyjne - prędkość maksymalna: 100 km/h
-
zużycie paliwa
: 7,5 l/100 km
- zużycie oleju: 0,3 l/100 km
Inne: - główny konstruktor: inż. Zygmunt Okołów
- konstruktor przyczepy bocznej: inż.
Stanisław Panczakiewicz
- wyprodukowano: ok. 3400 sztuk
- cena: 4200 zł w 1935 r.
Link zewnętrzny:
Zdjęcia Sokoła 1000
Sokół 600 RT M211Sokół 600 w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie Sokół 600 na paradzie wojskowej w Przemyślu Producent:
Państwowe Zakłady Inżynierii
, dawny adres: ul. Terespolska 34/36,
Warszawa
, Tel: 10-46-00 Projekt i konstrukcja: inż.
Tadeusz Rudawski
Oznaczenie (SOKÓŁ 600RT M211): - 600 – od pojemności silnika (579 cm³),
- R –
Rudawski Tadeusz
,
- T – turystyczny,
- M –
motocykl
,
- 2 – drugi projekt PZInż (M 111 – CWS jako pierwszy),
- 11 – oznaczenia rozwojowe.
Produkowany w latach:
1935
-
1939
. Prototyp opuścił Zakłady w:
1935
roku. Całkowita liczba wyprodukowanych egzemplarzy: około 1400 sztuk Stosowane gaźniki: Amal aż do modelu
1938
włącznie. Począwszy od roku
1939
zastosowano gaźnik firmy Graetzin. Po tej modyfikacji moc silnika wzrosła z 15 do 16 KM. Instalacja elektryczna, aż do modelu
1938
włącznie, oparta o system z Magdynem Millera, typ MC Miller Birmingham. Począwszy od nr. silnika 700, w
1939
roku motocykl został wyposażony w prądorozrusznik Bosch. Zmiany te zaznaczono w dołączonej do drugiego wydania instrukcji pt. Opis Motocykla i Wskazówki Obsługi ulotce z pouczeniem, co należy uczynić, aby uruchomić silnik w przypadku gdy model wyposażony został w prądnicę–zapalacz firmy Bosch i akumulator motocykla uległ wyładowaniu. Cena motocykla, podst.: 2 300,00 zł, cena wózka bocznego: 750,00 zł (czerwiec 1939) W celu wspierania rozwoju motoryzacji polskiej, władze skarbowe wprowadziły zasady premiowania przy zakupie pojazdów produkcji polskiej w wysokości 20% od ceny zakupu, w formie obniżenia podatku dochodowego. Dane techniczne motocykla: Silnik: - jednocylindrowy,
czterosuwowy
, bocznozaworowy, chłodzony powietrzem
-
Pojemność skokowa
:579 cm³
- Średnica
cylindra
:83 mm
- Skok
tłoka
:106 mm
-
Stopień sprężania
:4,75
- Moc max przy 3 800 obr/min:16 KM
-
Gaźnik
: „Graetzin H26”
- Skrzynka biegów: trzybiegowa, wbudowana w blok
- Sprzęgło:korkowe, 5-tarczowe, mokre
- Napęd:
łańcuch
- Rama:kołyskowa z rur stalowych
- Widelec:trapezowy z ciernymi amortyzatorami drgań i skrętu
- Hamulce:bębnowe, przód - ręczny, tył - nożny
- Koła:szprychowe, wymienne, 3 x 19
- Rozmiar ogumienia:4,00 x 19
- Pojemność zbiornika paliwa:15 l.
- Instalacja elektryczna:6 V
-
Prądnica prądu stałego
:zespolona Miller MC1 lub prądorozrusznik Bosch typ B142B(od nr.silnika 501) lub B145LS2 (od nr. silnika 1101)
-
akumulator
: Z.A.T. 3R3, 6V 12Ah
- Zapłon: iskrownikowy lub bateryjny (od nr. silnika 501)
- Reflektor Ø 170 mm:Firma A.Marciniak SA (d.adres: ul. Wronia 23, Warszawa)
- Zegarowy wskaźnik prędkości z amperomierzem:Firma E. Romer Lwów, POLSKA
Wymiary : - Rozstaw osi:1430 mm
- Rozstaw kół z bocznym wózkiem:1145 mm
- Całkowita długość:2160 mm
- Całkowita szerokość bez wózka: 780 mm
- Całkowita szerokość z wózkiem:1630 mm
-
Prześwit
: 145 mm
- Wysokość siodła od ziemi: 720 mm
- Ciężar motocykla: 170 Kg
- Ciężar wózka: 85 Kg
- Zużycie paliwa na 100 km: 4 l.
- Zużycie oleju na 100 km: 0,1 – 1,2 l.
- Prędkość max bez wózka: 110 km/h
- Prędkość max z wózkiem: 90 km/h
Najważniejsze osiągnięcia, nagrody i sukcesy motocykla „SOKÓŁ 600” w konkurencjach z udziałem innych motocykli świata: 1936 - Konkurs piękności w Warszawie ─ I nagroda Grand Prix
- Raid Gwiaździsty w Łodzi – II nagroda w ogólnej klasyfikacji
- Gymkhana w Łazienkach w Warszawie ─ I nagroda
- Raid Szlakiem Marszałka Piłsudskiego. 1 500 km – I nagroda w kategorii solówek, II i III nagroda w kategorii motocykli z wózkiem
- Gymkhana Gordon–Bennett w pierwszym dniu – I i II nagroda, w drugim dniu ─ I, II i III nagroda
- Jazda Terenowa w Nadliwiu – I nagroda w ogólnej klasyfikacji, I i II w swojej kategorii, I i II w kategorii motocykli z wózkami.
1937 - Pogoń za Czołgiem ─ I i II miejsce
- Raid Szlakiem Marszałka Piłsudskiego ─ I i II nagroda w kategorii solówek, I i II nagroda w kategorii motocykli z wózkiem
- Raid Motocyklowy przez Góry Świętokrzyskie – I, II, III i IV miejsca w ogólnej klasyfikacji
- Pierwszy Raid Tatrzański – I, II i III miejsca w ogólnej klasyfikacji
- Wyścig Terenowy w Nadliwiu – II miejsce w kategorii solówek, I i II miejsca w kategorii motocykli z wózkiem
1938 - Pogoń za czołgiem ─ I nagroda
- 9–ty Raid Pierwszy Krok Motocyklowy ─ I nagroda
- Pierwszy Krok Motocyklowy dla niezrzeszonych ─ II nagroda w kategorii solówek, II nagroda w kategorii motocykli z wózkiem
- Motocyklowy Konkurs Piękności w Automobilklubie Polski─ Wieka Nagroda
- Drugi Raid Tatrzański ─ I nagroda w ogólnej klasyfikacji; I, II i III nagroda w swojej kategorii
- Mały Raid Tatrzański ─ II nagroda w kategorii motocykli z wózkiem
1939 - 17 sierpnia 1939, ekipa w składzie: Inżynier Tadeusz Rudawski na motocyklu „Sokół 200”, pracownicy
P.Z.Inż.
, Tadeusz Heryng i Józef Jakóbowski na dwóch motocyklach „Sokół 600”, zawodnik motocyklowy Józef Docha z pasażerem Jerzym Brendlerem na motocyklu „Sokół 600”, Nr silnika 1146 oraz piąty uczestnik Mieczysław Kubiak, na motocyklu „Sokół 600”, ścieżką dla pieszych, poprzez Kuźnice i Myślenickie Turnie, osiągnęli szczyt Kasprowego Wierchu (1988 metrów nad poziom morza).
Źródła: - Folder reklamowy Państwowych Zakładów Inżynierii w Warszawie, wydanie czerwiec 1939,
- Opis motocykla i wskazówki obsługi motocykla Sokół 600, wydanie II, 1938 z poprawkami w 1939,
- Katalog części zamiennych Sokół 600, wydanie 1938
Sokół 500 M311Rok produkcji 1938, Państwowe Zakłady Inżynieryjne, Warszawa, Polska. Silnik górnozaworowy, dwuzaworowy, popychaczowy rozrząd, o pojemności 496 cm³ i mocy 18 lub 22 KM (w wersji RS), z pełnym obciążeniem rozwijał prędkość 125 km/h. Motocykl ten nie zdążył jednak wejść do produkcji seryjnej. Sokół 200 M411Dane techniczne - Rama podwójna, zamknięta, z kształtowników stalowych o przekroju C,
- Zawieszenie przednie: widelec trapezowy z cierną amortyzacją,
- Zawieszenie tylne sztywne,
- Silnik jednocylindrowy, dwusuwowy o pojemności 199,2 cm3,
- Stopień sprężania: 6,5:1
- Moc: 7
KM
przy 4000 obr./min.,
- Sprzęgło wielotarczowe, mokre,
- Skrzynka biegów o trzech przełożeniach, sterowana nogą,
- Wymiary (dł. / szer. / wys. / rozstaw osi): 2025 / 680 / 965 / 1315 mm,
- Masa własna: 101 kg,
- Prędkość maksymalna: 85
km
/
h
,
- Zużycie paliwa: 3
l
/ 100 km.
Sokół 125Sokół 125 w Muzeum Techniki w Warszawie Sokół 125 był pierwszym motocyklem skonstruowanym w Polsce po
wojnie
, a jego produkcję uruchomiono w
1947
w Państwowych Zakładach Samochodowych nr 2 w Warszawie. Nazwa Sokół nawiązywała do przedwojennych konstrukcji
Państwowych Zakładach Inżynierii (PZInż)
. Opracowanie projektu rozpoczęło Centralne Biuro Techniczne, gdzie w warszawskim Wydziale Motocyklowym pod kierunkiem inż. Stefana Porazińskiego opracowano podwozie oparte na ramie z ciągnionych rur stalowych wzorowanej na motocyklu DKW RT125, ze sztywnym zawieszeniem tylnego koła i widelcem trapezowym w zawieszeniu przednim. W oddziale CBT w
Bielsku
zespół inż. Fryderyka Bluemke zaprojektował silnik S01 pojemności 125cm³, wzorowany również na silniku DKW. Podwozia dla prototypowych motocykli wykonano w
Czechowicach-Dziedzicach
a silniki w
Ustroniu
. Początkowo zamierzano także produkcję Sokoła 125 zlokalizować na Górnym Śląsku, ostatecznie jednak ulokowano ją w PZS w Warszawie, zaś silniki S01 jako produkcję rozruchową wytwarzano przez kilka lat w Zakładach Metalowych we
Wrocławiu-Zakrzowie
. W
1950
zapadła decyzja o zakończeniu produkcji na rzecz rozwoju ilościowego i jakościowego modelu SHL M04. Bibliografia- Zbigniew Otoczyński, Sokół 600 i 1000, WKiŁ, Warszawa 1999,
- Jan Tarczyński, Polskie motocykle 1918-1945, The Polish motorcycle industry 1918-1945, Wyd. 3 rozsz., WKiŁ, Warszawa 2005, ss. 268+12.
- Adam Jońca, Rajmund Szubański, Jan Tarczyński, Wrzesień 39 - Pojazdy Wojska Polskiego - barwa i broń, WKiŁ, Warszawa 1990, ss. 272.
- Adam Jońca, Jan Tarczyński, Krzysztof Barbarski, Pojazdy w Wojsku Polskim 1918-1939, Polish Army Vehicles - 1918-1939, Wyd. AJaKS, Komisja Historyczna byłego Sztabu Głównego Polskich Sił Zbrojnych, Pruszków, Londyn 1995, ss. 403.
Zobacz też Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "PZInż Sokół":
Witold Dąbrowski (poeta)
...
Pojezierze Mazurskie
...
Sanok
...
Nowy Sącz
...
Giovanni Boccaccio
...
Tbilisi
...
Absolutorium
...
1867
...
1896
...
Antoni Chruściel
...
Inne lekcje zawierające informacje o "PZInż Sokół":
032. Ekologia biosfery (plansza 3)
...
Ptaki 2 (plansza 16)
...
212. Fauna Polski (plansza 3)
...
|