Szkoła podstawowa – pierwszy etap formalnej edukacji. W większości krajów nauka w szkole podstawowej jest obowiązkowa.
Szkoła w Polsce
Szkoła Podstawowa nr 30 w
Lublinie
przy ul. Nałkowskich w dzielnicy
Wrotków
Szkoła podstawowa w
Polsce
jest elementem
systemu oświaty
. Osoba, która ukończy szkołę podstawową, uzyskuje wykształcenie podstawowe. Do
lat 60.
nauka w szkole podstawowej trwała siedem lat[1]. Do roku
1999
szkoła podstawowa była szkołą ośmioklasową. W wyniku wprowadzonej w dniu
1 września
1999 reformy stała się szkołą sześcioletnią. W roku szkolnym
1999
/
2000
uczniowie dotychczasowych klas VII stali się uczniami I klas nowo utworzonych
gimnazjów
. W sześcioklasowych szkołach podstawowych uczyli się jeszcze w tym samym roku szkolnym uczniowie dawnych klas VIII, którzy byli ostatnimi uczniami dawnych szkół ośmioklasowych.
Nauka w szkole podstawowej jest
obowiązkowa
. Dziecko może iść do szkoły podstawowej w wieku 6 albo 7 lat. Czas nauki został podzielony na dwa etapy. Pierwsze trzy lata (pierwszy etap edukacyjny – klasy I-III) nazywany jest potocznie nauczaniem początkowym lub
kształceniem zintegrowanym
. Zajęcia najczęściej prowadzone są przez jednego nauczyciela, pełniącego jednocześnie funkcję wychowawcy. W trakcie kolejnych trzech lat (drugi etap edukacyjny – klasy IV-VI) zajęcia prowadzą nauczyciele danych przedmiotów. Uczniowie uczęszczają na następujące zajęcia edukacyjne:
Dyrektor szkoły może podjąć decyzję o wprowadzeniu dodatkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów klas I-III (np. język obcy nowożytny, informatyka) oraz IV-VI, dla których nie ustalono
podstawy programowej
. Dla uczniów klas IV-VI możliwe jest również wprowadzenie dodatkowego nowożytnego języka obcego, pod warunkiem zagwarantowania wymiaru godzin umożliwiającego realizację podstawy programowej. Na realizację ww. zajęć dyrektor szkoły przeznacza tzw. godziny do dyspozycji dyrektora szkoły lub godziny dodane przez organ prowadzący szkołę. Od 1 września 2006 roku w wielu szkołach podstawowych został wprowadzony język angielski na pierwszym etapie edukacyjnym (klasy I-III) w wymiarze 2 godzin zajęć tygodniowo. Zajęcia te są finansowane przez organy prowadzące szkoły z przekazywanych specjalnie na ten cel środków z budżetu państwa.
Uczniowie klas szóstych obowiązkowo przystępują do ogólnopolskiego zewnętrznego
sprawdzianu
organizowanego przez
Centralną Komisję Egzaminacyjną
.
Istnieją również specyficzne rodzaje szkół podstawowych – specjalne, integracyjne, szkoły podstawowe z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, szkoły podstawowe sportowe oraz szkoły mistrzostwa sportowego. Szkoły podstawowe są przede wszystkim prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego takie jak np.
gmina
,
miasto
(szkolnictwo publiczne). Istnieje również wiele szkół podstawowych prowadzonych przez osoby prywatne, stowarzyszenia, fundacje i kościoły (szkolnictwo niepubliczne). Szkoły niepubliczne po zapewnieniu spełniania niezbędnych wymagań uzyskują uprawnienia szkół publicznych.
We wszystkich szkołach podstawowych, publicznych i niepublicznych obowiązują te same podstawowe zasady:
- realizowane są
programy nauczania
uwzględniające
podstawę programową
,
- realizowane są zajęcia edukacyjne w wymiarze nie niższym niż wymiar obowiązkowych
zajęć edukacyjnych
określony w ramowym planie nauczania,
- stosuje się odpowiednie zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianu organizowanego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w klasie szóstej,
- prowadzi się dokumentację przebiegu nauczania,
- zatrudnia się
nauczycieli
obowiązkowych zajęć edukacyjnych, posiadający odpowiednie kwalifikacje.
Po ukończeniu szkoły podstawowej uczniowie kontynuują naukę w
gimnazjach
.
W wielu szkołach podstawowych, zwłaszcza zlokalizowanych na terenach wiejskich, funkcjonują oddziały przedszkolne. Najczęściej uczęszczają do nich dzieci sześcioletnie, realizujące w nich wprowadzony w
Polsce
od
1 września
2004
obowiązek jednorocznego przygotowania przedszkolnego. Od 1 września
2007
roku został wprowadzony w publicznych szkołach podstawowych obowiązek noszenia przez uczniów jednolitego stroju wg wzoru ustalonego przez dyrektora szkoły (tzw.
mundurka szkolnego
), jednak już w kolejnym roku szkolnym obowiązek zniesiono, pozostawiając swobodę decyzji w tej sprawie szkolnej społeczności.
19 marca
2009
Sejm RP
odrzucił weto
prezydenta
do nowelizacji ustawy o systemie oświaty. Oznacza to, że od roku szkolnego
2009
/
2010
do pierwszej klasy szkoły podstawowej będą już uczęszczały sześciolatki.
Świadectwo szkolne
W szkole podstawowej występują dwa rodzaje
świadectw szkolnych
: premiowane i zakończenia szkoły podstawowej. Świadectwo ma wymiar A4 i jest drukowane na niebieskim
giloszu
.
Przypisy
- ↑ od roku szkolnego
1960
/
1961
rozpoczęto wprowadzanie reformy; dzieci uczęszczające od tego roku do szkoły kończyły w
1968
już szkołę ośmioklasową, podczas gdy ich starsi o rok koledzy kończyli siedmioklasową w
1966
; w roku
1967
szkoły podstawowe kończyli tylko ci uczniowie, którym zdarzyło się powtarzać rok nauki
Zobacz też