Katastrofa lotu Armavia 967 |
Miejsce | Wybrzeże Rosji, 6 km. od lotniska w Soczi. |
Data |
3 maja
2006
|
Godzina | 2:13 czasu lokalnego |
Rodzaj | Zderzenie z taflą wody. |
Przyczyna | Błąd pilota i złe warunki pogodowe. |
Ofiary śmiertelne | 113 osób |
Ranni | 0 osób |
Statek powietrzny |
Typ |
Airbus A320-211
|
Użytkownik |
Armavia
|
Znak rejestracyjny | EK-32009 |
Start |
Erywań
|
Cel lotu |
Soczi
|
Numer lotu | 967 |
Liczba pasażerów | 105 osób |
Liczebność załogi | 8 osób |
Położenie na mapie Rosji
|
43°27'00″N 39°57'24″E / 43.45, 39.95667
|
Katastrofa lotu Armavia nr 967 – wydarzyła się w nocy
3 maja
2006
roku. Rozbił się wówczas
Airbus A320
należący do armeńskich
linii lotniczych
Armavia
. Zginęło 113 osób – wszyscy na
pokładzie
.
Wstęp
W
nocy
3 maja 2006 roku,
lotnisko
w stolicy
Armenii
–
Erywaniu
– opuścił, należący do towarzystwa lotniczego Armavia, jedenastoletni
Airbus
A-320-211 (nr rejestracyjny: EK-32009; do roku 2001 w liniach Ansett; od lutego
2004
w liniach Armavia). Na pokładzie samolotu (rejs nr 967) znajdowała się ośmioosobowa
załoga
i 105
pasażerów
, w tym sześcioro
dzieci
. Przeważającą liczbę podróżnych – 85 osób – stanowili Ormianie, 26 było obywatelami
Rosji
. Ma pokładzie znajdowało się również po jednym obywatelu
Gruzji
i
Ukrainy
.
Samolot
wystartował 47 minut po
północy
czasu moskiewskiego
(1.47 czasu armeńskiego) rozpoczynając
lot
do rosyjskiego kurortu
Soczi
nad Morzem Czarnym.
Pogoda
w okolicy Soczi okazała się tej nocy fatalna.
Piloci
kontynuowali lot w ulewie, przy bardzo słabej widoczności.
Przebieg lotu
Dziesięć minut po godzinie pierwszej w nocy (czasu moskiewskiego), załoga nawiązała kontakt z
kontrolerami ruchu lotniczego
w Soczi. Po rozmowie z kontrolą na temat pogody panującej nad lotniskiem, o 1.26 zdecydowali się przerwać rejs i zawrócić do Erewania. Cztery minuty później, załoga na powrót zapytała kontrolę z Soczi o stan pogody w okolicy lotniska. Okazało się, że widoczność wynosi 3600 m, a podstawa
chmur
sięga 170 m. W związku z tymi informacjami, pojawiła się kolejna zmiana planów – kontynuowanie rejsu do Soczi. Kilka chwil później, kontrolerzy zezwolili Airbusowi na zniżanie lotu do poziomu 3600 m, o godzinie drugiej zaś – do 1800 m. Stan pogodowy na ten czas był w porcie lotniczym równy z dopuszczalnymi, minimalnymi wymaganiami. Po chwili kontrolerzy zezwolili na dalsze zniżanie do 600 m. Dziesięć minut po godzinie drugiej, piloci wysunęli
podwozie
maszyny i zgłosili gotowość do
lądowania
na
pasie
nr 06.
Katastrofa
Sytuacja pogodowa uległa nagłej zmianie. Widoczność znacznie się pogorszyła i w przeciągu zaledwie trzydziestu sekund, podstawa chmur zniżyła się ze 190 m do 100 m. W tym momencie, kontroler uznał, iż lot nr 967 powinien zaprzestać podejścia do lądowania i nakazał pilotom wznieść się do 600 m, ze skrętem w prawo. Gdy samolot znajdował się na wysokości 300 m, wykonując skręt z wzniesieniem o kolejne 150 m, wydarzyła się tragedia: prędkość samolotu błyskawicznie zmalała, a maszyna rozpoczęła upadek do morza. O 2.13 znikła z ekranów radarów.
Akcja poszukiwawcza
Pierwsze relacje telewizyjne ukazywały jedynie kilka szczątków, unoszących się na wodach
Morza Czarnego
. Odrzutowiec runął do wody w odległości 6 km od portu lotniczego Adler/Soczi, a jego szczątki osiadły na głębokości 700 m. Ekipy poszukiwawcze odnalazły m.in. fragmenty bagażu i kamizelki ratunkowe, unoszące się na powierzchni. Jednym z większych fragmentów był – przetransportowany do
Soczi
– statecznik pionowy z widniejącymi nań symbolami linii Armavia.
Sztormowa
pogoda znacznie utrudniała prace wydobywcze. Jednak pierwsze ciała odnaleziono tuż po rozpoczęciu akcji. Nawet, gdyby ktoś przetrwał pierwsze uderzenie w powierzchnię wody, to najprawdopodobniej nie przeżyłby burzliwej, sztormowej nocy. Żadne z odnalezionych ciał nie miało założonej kamizelki ratunkowej, co było pierwszym sygnałem, że katastrofa wydarzyła się nagle i niespodziewanie.
Badanie przyczyn katastrofy
Badanie przyczyn katastrofy prowadził rosyjski
Międzypaństwowy Komitet Lotniczy
, (
ros.
) Межгосударственный авиационный комитет (MAK)[1].
Jak wykazała symulacja rejsu nr 967, lot do 17 sekund przed kolizją z wodą przebiegał bez zakłóceń. Według komisji podczas wykonywania wznoszenia ze skrętem w prawo, kapitan nie nadzorował ruchów samolotu wokół
osi
podłużnej i poprzecznej. Co więcej II pilot nie sprawdzał parametrów lotu podczas wykonywania tego ruchu. W dodatku, jak stwierdziła komisja, czynności wykonywane przez załogę w ciągu ostatnich minut lotu były nieskoordynowane, a chaotyczne polecenia kontroli lotów dodatkowo pogłębiły panujące w kokpicie zamieszanie i nerwową sytuację. Niewątpliwie pogoda także miała wpływ na zaistniałą sytuację – w
Soczi
panowały złe warunki pogodowe i załoga musiała podchodzić do lądowania dwukrotnie.
Kontrowersje
Linie lotnicze Armavia nie zgodziły się z wnioskiem Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego, że winę za katastrofę ponosi załoga samolotu[1]; jeden z członków armeńskiego Centralnego Zarządu Lotnictwa Cywilnego, które zaakceptowało orzeczenie komisji, oświadczył, że Międzypaństwowy Komitet Lotniczy prawdopodobnie podjął decyzję polityczną[1]. MAK oskarżono o zatajenie dowodów dotyczących błędów obsługi lotniska i fatalnego stanu technicznego portu lotniczego, a prasa ormiańska żądała, by Armenia wystąpiła z MAK[2].
Linie lotnicze
Samolot należał do linii lotniczych Armavia – największych, międzynarodowych linii w kraju. Zostały one założone w
1996
roku, ale pierwsze loty do
Turcji
i do
Rosji
samoloty w barwach Armavii wykonały w
2001
roku.
Przypisy
Linki zewnętrzne