Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Autosan A0808MN

Autosan A0808MN

Autosan A0808MN Sancity
Autosan M09LE Sancity
Autosan A0808MN Sancity podczas Transexo 2008 w Kielcach
Inne nazwy Autosan A613MN
Autosan A0808MN Koliber
Producent Autosan
Premiera 2000 (A613MN)
2008
Okres produkcji 2008 – nadal produkowany
Miejsce produkcji   Polska , Sanok
Poprzednik Jelcz M083C Libero
Typy nadwozia Niskowejściowy autobus miejski klasy midi
Układ drzwi1-2-0
Liczba drzwi2
Wys. podłogi
w I drzwiach
320 mm
Wys. podłogi
w II drzwiach
340 mm
Silniki Cummins ISBe4 160B Euro 4
Cummins ISB4.5e5 185B Euro 5
Cummins ISB4.5ev 185B EEV
Moc silników118 kW (160 KM)
136 kW (185 KM)
Skrzynia biegów ZF 6S-700BO, manualna
ZF 6S-1010BO, manualna
Allison T280R, automatyczna (opcja)
Liczba przełożeń6
Długość8550 mm
Szerokość2420 mm
Wysokość2630 mm
2830 mm (z klimatyzacją)
Masa własna 6900 kg
Masa całkowita11000 kg
Rozstaw osi4000 mm
Liczba miejsc ogółem60+1
Liczba miejsc siedzących16+1
20+1
Pokrewne Jelcz M083C Libero
Autosan A0808T Gemini
Podobne Jelcz M101I
Jelcz M121I
Informacje dodatkowe
ABS Tak
ASR Tak
EBSBrak danych
ESP Brak danych
Klimatyzacja Opcja

Autosan A0808MN Sancity – niskowejściowy autobus miejski klasy midi produkowany od jesieni 2008 do połowy 2009 roku w Sanoku przez firmę Autosan . Jego poprzednikiem produkowanym z wykorzystaniem podwozia firmy Autosan był model Jelcz M083C Libero , następcą jest nieco zmodernizowany model Autosan M09LE Sancity. A0808MN Sancity przeznaczony jest do przewozów na liniach miejskich i trasach podmiejskich o niewielkim obciążeniu.

Spis treści

Historia autobusu

Prototypy

Jego korzenie sięgają 2000 roku, kiedy podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich firma Autosan zaprezentowała prototyp niskowejściowego autobusu miejskiego Autosan A613MN Mini, zbudowanego w oparciu o podwozie Csepel 613.04 (stąd jego nazwa). Był to pierwszy autobus niskowejściowy firmy Autosan . Nadwozie wyposażono w otwierane do środka drzwi w układzie 1-2-0. Autobus napędzał 4-cylindrowy silnik Cummins B 135-20 Euro 2 o pojemności 5,9 dm³ i mocy maksymalnej 100 kW (136 KM), zblokowany z 6-biegową manualną skrzynią biegów ZF 6S-36. Miał on długość 7850 mm, szerokość 2400 mm i wysokość 2630 mm. Konstrukcję nośną nadwozia zbudowano ze stalowych rur o przekroju zamkniętym łączonych ze sobą poprzez spawanie. Dach i ściany boczne wykonano z aluminium, a ściany przednią i tylną z tworzyw sztucznych.

Wykonano 4 prototypy takich autobusów, z które trafiły m.in. do PKS Bydgoszcz. Autobus cieszył się dużym zainteresowaniem potencjalnych nabywców, lecz kłopoty firmy Csepel - dostarczającej podwozia tych autobusów spowodowały, że Autosan musiał oprzeć autobus o inne podwozie. Rozważano współpracę z turecką firmą "BMC", lecz ostatecznie Autosan postanowił opracować własne podwozie do tego modelu.

Zmodernizowany pojazd można było zobaczyć podczas Wystawy Komunikacji Miejskiej w Łodzi w 2002 r., już jako Autosan A0808MN Koliber[1]. Od poprzedniego modelu różnił się on innym wyglądem ściany przedniej oraz zwiększonym o 150 mm rozstawem osi. Długość wynosiła 8000 mm. Zastosowano 4-cylindrowy silnik Cummins ISBe-150 31 Euro 3 o mocy maksymalnej 110 kW (149 KM), współpracujący z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów ZF 6S-890. Stylizację wykonała sanocka firma projektowa Apis Atelier.

Wykonano 2 prototypowe egzemplarze tego autobusu, z czego jeden trafił w 2004 roku do MPK Opoczno. Także i ten model nie wszedł do produkcji.

Po utworzeniu firmy Polskie Autobusy, koordynującej rozwój firm i sprzedaż autobusów marek Autosan i Jelcz , w 2002 roku podjęto decyzję o specjalizacji w produkcji. W jej ramach produkcję autobusów miejskich, z nielicznymi wyjątkami dla miejskich odmian najmniejszych autobusów serii H7 , przeniesiono do firmy Jelcz . Ze względu na kłopoty finansowe firmy Jelcz , prototyp autobusu Jelcz M083C Libero powstał dopiero w 2006 roku[2]. W 2007 roku zaprezentowano seryjną wersję tego modelu, a w 2008 roku rozpoczęto jego produkcję. Bazował on na podwoziu autobusu Autosan A0808T Gemini produkowanym w Sanoku .

Modele seryjne

Autosan A0808MN Sancity od tyłu

W październiku 2008 roku wraz z ogłoszeniem upadłości zakładów Jelcz produkcję tego modelu przejął Autosan (gdyż właścicielem praw do tej konstrukcji jest spółka Polskie Autobusy). Pojazd ten obecnie nosi nazwę Autosan A0808MN Sancity (oznaczenie fabryczne A0808MN.04.01) i został przedstawiony na kieleckich targach Transexpo 2008. W Sanoku w 2008 roku zbudowano co najmniej jeden egzemplarz tego autobusu, który nie posiada większych różnic stylistycznych w stosunku do Jelcza M083C . Autobus ten trafił do szwedzkiego odbiorcy. Produkcja seryjna modelu Autosan A0808MN Sancity rozpoczęta została pod koniec 2008 roku.

Konstrukcję podwozia modelu „Sancity” stanowi rama podłużnicowo-kratownicowa, połączona integralnie z nadwoziem. Konstrukcja nadwozia powstaje z nierdzewnych rur stalowych, łączonych ze sobą poprzez spawanie. Poszycie zewnętrzne stanowią blachy nierdzewne oraz tworzywa sztuczne w ścianie przedniej i tylnej, klejone do szkieletu. Klapy boczne oraz tylną wykonano z aluminium. W „Sancity” istnieje możliwość zastosowania m.in. klimatyzacji i monitoringu przedziału pasażerskiego.

Przednia oś portalowa firmy LAF została zawieszona na dwóch miechach pneumatycznych, dwóch amortyzatorach uzupełnionych stabilizatorem przechyłu. Tylny most napędowy firmy Meritor został zawieszony na czterech miechach pneumatycznych, czterech amortyzatorach wraz ze stabilizatorem przechyłu.

Do napędu modelu A0808MN.04.01 przewidziano silnik Cummins ISBe4 160B Euro 4 o mocy maksymalnej 118 kW (160 KM) osiąganej przy 2500 obr./min. Jednostka ta zblokowana jest z 6-biegową manualną skrzynią ZF 6S-700BO lub w wyposażeniu opcjonalnym z 6-biegową skrzynią automatyczną Allison T280R. W I kwartale 2009 roku do oferty dołączyła odmiana A0808MN.05.01 wyposażona w spełniający normę czystości spalin Euro 5, silnik Cummins ISB4.5e5 185B o mocy maksymalnej 136 kW (185 KM), który współpracuje z 6-biegową manualną skrzynią ZF 6S-1010BO lub podobnie jak wersja z silnikiem Euro 4 z automatyczną przekładnią Allison T280R.

Szacowany przez firmę Jelcz popyt krajowy na „Libero” wynosi około 50 sztuk rocznie. Sprzedaż w 2008 roku nowych egzemplarzy wyniosła 44 szt. (z prototypowymi modelami testowymi z lat 2006 - 2007 - 46 szt.), mimo bankructwa firmy Jelcz w październiku 2008 . Prawdopodobnie podobny poziom będzie chciała osiągnąć firma Autosan z modelem „Sancity”. Autobusy niskowejściowe są również popularne na rynku Szwedzkim i Słowackim , gdzie Autosan eksportuje swoje pojazdy.

W 2009 roku rozpoczęto produkcję modelu A0808MN wyposażonego w instalację elektryczną w całości opartą o magistralę CAN. Pierwszy tak zmodernizowany egzemplarz trafił do MZK Kutno .

Wersje autobusów serii A0808MN Sancity

  • A0808MN.04.01 - wersja wyposażona w silnik Cummins ISBe4 160B Euro 4.
  • A0808MN.05.01 - wersja wyposażona w silnik Cummins ISB4.5e5 185B Euro 5.

Autosan M09LE Sancity

Autosan M09LE Sancity z MPK Kraków na Małym Rynku w Krakowie

W II kwartale 2009 roku, przy okazji homologacji autobusu z silnikiem spełniającym normę Euro 5 zmieniono nazwę tego modelu na Autosan M09LE Sancity[3]. Czasem jest on nazywany Sancity 9. Wprowadzono wówczas deskę rozdzielczą Siemens VDO oraz sterowanie manualnej skrzyni biegów ZF 6S-1010BO za pomocą joysticka w miejsce dotychczasowego długiego drążka. Zmiany objęły również układ jezdny, gdzie zastosowano nowy most napędowy firmy DANA. 16 września 2009 roku na targach Transexpo 2009 w Kielcach zaprezentowano wersję modelu M09LE Sancity wyposażoną w silnik Cummins IBS4.5ev 185B spełniający normę czystości spalin EEV. Model ten standardowo jest wyposażany w instalację gaśniczą silnika. W październiku 2010 roku przeprowadzono modernizację pojazdu, polegającą na zastosowaniu nowego wzoru ściany czołowej oraz tylnej. Zmiany te mają na celu unifikację stylistyki z większymi autobusami serii Autosan M12Lx Sancity .

Użytkownicy modelu

Prototypy są obecnie eksploatowane przez następujące przedsiębiorstwa:

PaństwoMiastoOperatorModelRok produkcjiLiczba
Polska Bydgoszcz PKSAutosan A613MN Mini2000
2003
2
Opoczno MPKAutosan A0808MN Koliber20021
Radom PPKSAutosan A613MN Mini20001
Suma4

Modele seryjne są obecnie eksploatowane przez następujące przedsiębiorstwa:

PaństwoMiastoOperatorModelRok produkcjiLiczba
Islandia Brak danychBrak danychAutosan M09LE Sancity20101[4]
Polska Brodnica PGKAutosan M09LE Sancity20091
Ciechanów ZKM Autosan A0808MN.04.01 Sancity
Autosan M09LE Sancity
20094
Elbląg PKSAutosan M09LE Sancity20101
Grodzisk Mazowiecki PKS Autosan M09LE Sancity20093[5]
Kraków MPK Autosan M09LE Sancity20097[6]
Kutno MZK Autosan A0808MN.04.01 Sancity20091
Sanok Autosan Autosan A0808MN.04.01 Sancity
Autosan M09LE Sancity
2009-20103
Sochaczew ZKMAutosan M09LE Sancity20091
Żary PKS Autosan M09LE Sancity20092
Szwecja Vadstena Vadstena BussAutosan A0808MN.04.01 Sancity20081
Vanersborg VL-BussAutosan A0808MN.05.01 Sancity20091
Brak danychBrak danychAutosan M09LE Sancity20094[7]
Suma30

Przypisy

  1. Łukasz Supel: Ocalić od zapomnienia: Polskie Autobusy z Sanoka . InfoBus, 12 czerwca 2007. [dostęp 2 lutego 2009].
  2. Łukasz Supel: Ocalić od zapomnienia: Współczesność w Jelczu . InfoBus, 2 października 2007. [dostęp 2 lutego 2009].
  3. Dariusz Więcławski: Przełomowy rok Autosana . InfoBus, 19 sierpnia 2009. [dostęp 22 sierpnia 2009].
  4. Aleksander Kierecki: Autosan jedzie do Islandii! . InfoBus, 13 maja 2010. [dostęp 1 czerwca 2010].
  5. Aktualności AUTOSAN S.A. – listopad 2009 . etransport.pl, 19 listopada 2009. [dostęp 24 listopada 2009].
  6. MPK S.A. kupuje nowe autobusy . MPK Kraków, 26 marca 2009. [dostęp 22 sierpnia 2009].
  7. Aleksander Kierecki: Kortrijk 2009 – belgijski debiut Autosana . InfoBus, 19 sierpnia 2009. [dostęp 22 sierpnia 2009].

Bibliografia

  • Ciężarówki Świata (roczniki 2001, 2002), Wyd. Print Shops Prego - Polska, Warszawa.

Zobacz też

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Autosan A0808MN":

Sanok ...

Autobus ...

Dworzec Główny we Lwowie ...

Sochaczew ...

Bolesławiec ...

Wieluń ...

Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej ...

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy ...

Wetlina ...

Województwo podkarpackie ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Autosan A0808MN":

Hasło nie występuje w innych lekcjach!





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie