Rudolf Diesel |
|
Urodzony | 18 marca 1858 |
Zmarł | 29 września 1913 |
|
|
Rudolf Diesel (ur.
18 marca
1858
- zm.
29 września
1913
) -
niemiecki
konstruktor, twórca
silnika wysokoprężnego
, nazywanego od jego
nazwiska
silnikiem Diesla.
Urodził się w
Paryżu
. Od młodości pragnąc zostać inżynierem, ukończył studia na
politechnice w Monachium
w
1880
z najlepszym wynikiem w dotychczasowej historii uczelni.
Swój projekt nowego rodzaju
silnika
ogłosił w lutym 1892 i
opatentował
28 lutego
1893
, natomiast pierwszy w pełni udany silnik wysokoprężny zbudował w roku
1897
, pracując w zakładach
MAN AG
w
Augsburgu
.
W kwietniu
1900
roku przedstawił na
wystawie światowej
w
Paryżu
silnik swojej konstrukcji napędzany
olejem arachidowym
z
orzeszków ziemnych
.
Diesel był przekonany o wielkiej przyszłości silnika swojego pomysłu dla przemysłu i komunikacji, dzięki jego pracy na łatwiej dostępnym i tańszym do uzyskania
paliwie
, niż
silnik benzynowy
.
Zmarł zanim wprowadził napędzany olejami roślinnymi silnik do produkcji. Należy zauważyć, że przerwanie prac nad projektem spowodowane śmiercią Diesla było na rękę producentom
ropy
, która wtedy była jedynym paliwem do
silników spalinowych
, co z pewnością opóźniło wdrażanie jego rozwiązań.
Pierwsze
statki
motorowe
, napędzane silnikiem Diesla, zbudowano w
1903
. W
1908
powstał pierwszy silnik o niewielkich rozmiarach, nadający się do stosowania w
ciężarówkach
i
lokomotywach
. W
1936
, już po śmierci Diesla, wprowadzono do produkcji pierwszy
samochód
osobowy z silnikiem wysokoprężnym (
Mercedes Benz
260D). W dzisiejszych czasach silniki diesla są coraz bardziej ulepszane. Powszechnie kiedyś uważane za mało dynamiczne i nieoszczędne, dziś są równoprawnym konkurentem silników benzynowych.
Rudolf Diesel zaginął podczas podróży
promem
SS "Dresden" przez
kanał La Manche
do Anglii 29-30 września 1913. Jego ciało zostało wyłowione następnie przez straż przybrzeżną. Okoliczności jego utonięcia nie zostały ustalone. Sugeruje się wersje, jak samobójstwo lub
zabójstwo
przez niemieckich agentów w celu niedopuszczenia do sprzedaży licencji na jego silniki za granicę, jednakże brak jest dowodów potwierdzających tę tezę.
| tablica pamiątkowa na domu Rudolfa Diesela |