Feng shui (czyt. 'fuŋ szłej', 風水 dosłownie wiatr i woda) – starożytna praktyka planowania w celu osiągnięcia zgodności ze środowiskiem naturalnym. Tradycyjne fengshui w starożytnych
Chinach
obejmowało ogólny rozkład miast, wsi, budynków mieszkalnych i gospodarskich. Bywa nazywane
geomancją
, bo obejmuje także takie zagadnienia, jak ochrona budynków przed złymi duchami czy wpływ kształtu na otoczenie.
Żeby dokładnie oddać pierwotne znaczenie, trzeba zrozumieć symbolizm:
- wiatr, którego nie można zobaczyć - niewidzialne
- woda, której nie można uchwycić - nieuchwytne.
Stąd fēng shuǐ = (Życiowa siła/istota, która jest) niewidzialna i nieuchwytna
Podstawowe zasady feng shui
Zasada yin i yang
Koncepcja
yin i yang
to pierwsza zasada feng. Początkowo yin i yang oznaczały zacienioną (yin) i nasłonecznioną (yang) stronę wzgórza. Yin klasyfikuje się jako żeńską zasadę natury, tym samym uznaje się ją za bierną i słabą, yang zaś jako zasadę męską; aktywną i silną. Model yin/yang używa się do wyjaśniania struktury i ładu wszechświata oraz zachodzących w nim zmian. Wszelkie interpretacje na tym polu cechuje niezwykłej skali alegoryka, głębia i wnikliwość w naturę rzeczy.
Według tej koncepcji yin dąży do yang i odwrotnie. Przykładem może być palenie się ognia. Na początku najczęściej mamy mały ogień (yin) który z czasem się powiększa, staje się bardziej yang. Gdy brakuje mu jednak paliwa zaczyna gasnąć stając się ponownie coraz bardziej yin, aż do całkowitego zaniknięcia.
Siatka bagua
Podstawą planowania w feng shui jest tzw. siatka
bagua
. Jest to oktagon podzielony na 8 równych części. Każdy przedstawia inną dziedzinę życia.
Są to: kariera, wiedza, rodzina/zdrowie, bogactwo, sława i stopień, małżeństwo, dzieci, pomocni ludzie. Każdej części przypisane są specjalne symbole, które wzmacniają te sfery życia.[1][2]
Zasada pięciu żywiołów
Zasada
wu xing
(pięciu elementów, pięciu żywiołów) to druga fundamentalna zasada feng shui. Żywioły te to
drzewo
,
ogień
,
ziemia
,
metal
i
woda
.
Wymienione żywioły dotyczą ściśle chińskiego rozumienia owych żywiołów. Odnoszenie ich do poszczególnych słów i zachodniego ich rozumienia, wprowadza w wielki błąd, dlatego niezbędne jest osobne "chińskie" omówienie każdego żywiołu. Niekiedy za pięć żywiołów uważa się: woda, wiatr, ziemia, ogień, powietrze.
Przypisy