Most Dębnicki |
| Most Dębnicki |
widok na most z
Wawelu
|
Mapa |
Most Dębnicki pod numerem 5 |
Miejscowość |
Kraków
|
Podstawowe dane |
Przeszkoda |
Wisła
|
Długość | 157 m |
Szerokość: - całkowita - jezdni - chodników | 19
m
11
m
2x4
m
|
Liczba przęseł | 3 |
Zbudowano |
1887
-
1888
|
Zburzono | styczeń
1945
|
Odbudowano |
1951
|
Projektant | Władysław Borusiewicz, Zbigniew Wzorek, Stefan Serafin |
|
Most Dębnicki – most w
Krakowie
na
Wiśle
łączący
Stare Miasto
i
Zwierzyniec
(
Aleje Trzech Wieszczów
) z
Dębnikami
(ul. Marii Konopnickiej). Stanowi on fragment
II Obwodnicy Krakowa
.
Z mostu rozlega się piękny widok na tzw. Zakole Wisły i
Wzgórze Wawelskie
.
Historia mostu
W latach
1887
-
1888
w miejscu dzisiejszego Mostu Dębnickiego wybudowano
trójprzęsłowy
most o konstrukcji kratowej na potrzeby powstającej wówczas
kolei obwodowej
. Oprócz
torowiska
, posiadał on także przejazd dla ruchu kołowego oraz chodnik dla pieszych.
W roku
1911
kolej obwodową zlikwidowano, a z mostu usunięto torowisko.
Most (podobnie jak inne
mosty Krakowa
) został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie w styczniu
1945
r, w wyniku czego został przeznaczony do rozbiórki. Odbudowano go w dzisiejszym kształcie w roku
1951
wg projektu Władysława Borusiewicza, Zbigniewa Wzorka i Stefana Serafina.
W
1998
r. most poddano generalnemu remontowi, wyłączając go całkowicie z ruchu. Remontowany obiekt zastąpił składany
most wojskowy Lajkonik
, który zlokalizowano tuż obok, a po zakończeniu prac remontowych – zdemontowano.
Dane techniczne
Most ma 157 metrów długości i 19 metrów szerokości. Podparty jest na 2
filarach
. Na moście w każdym kierunku prowadzą po 2
pasy ruchu samochodowego
, a po bokach znajdują się
chodniki dla pieszych
.
Wysoki stan
Wisły
przy moście Dębnickim w lipcu
1997
.
Wśród
krakowskich mostów
na Wiśle wyróżnia go najniższy prześwit między lustrem wody a spodem konstrukcji mostu, co czyni go najbardziej zagrożonym przez powodzie i zatory lodowe obiektem tego typu w obrębie miasta. Tak niskie usytuowanie mostu podyktowane było chęcią jak najmniejszej ingerencji w panoramę tego miejsca, która mogłaby spowodować przysłonięcie widoku na Wzgórze Wawelskie z
bulwarów wiślanych
.