0. Kim był Francois -Marie Arouet? był najbliższym przyjacielem Woltera to pseudonim Woltera od niego właśnie, Wolter zaczerpnął wiele pomysłów
1. Jakiego typu działalnością zajmował się Wolter? przede wszystkim działalnością charytatywną filozoficzną, naukową, poetycką i publicystyczną głównie zajmował się nauczaniem
2. Jaki charakter miała filozofia Woltera? publicystyczny, przystępny i powierzchowny ścisły i matematyczny metafizyczny i kosmocentryczny
3. Co było podstawowym zadaniem jego traktatów filozoficznych? były dla niego środkiem do zdobycia szerokiej rzeszy zwolenników służyły walce z ciemnotą i krzywdą prezentowały zagadnienia XVIII - wiecznej filozofii
4. Co było, zdaniem Woltera i jego współczesnych, miarą prawdy? zmysły rozum objawienie
5. Dlaczego, zdaniem Woltera, dotychczasowa kultura naukowa, religijna, moralna weszła na bezdroża? bo opierała się na autorytecie i objawieniu bo opierała się na rozumie bo opierała na doświadczeniu
6. Czy racjonalna kultura, wiedza, religia, moralność są zależne od miejsca i czasu? tak, widać to wyraźnie na przykładzie kultury europejskiej nie, są niezależne od miejsca i czasu, powszechne i wieczne tak, np. były różne w różnych epokach
7. Czy racjonalizm łączył się w umysłowości Oświecenia z optymizmem? tak, zaufanie do rozumu kazało przypuszczać, że zdolny jest wszystko osiągnąć, że ludzkość ma przed sobą nieograniczony postęp nie, czego człowiek nie osiągnął dotychczas, nie jest zdolny osiągnąć nigdy nie, z pesymizmem
8. Czym różnił się racjonalizm XVIII - wieczny od XVII -wiecznego? niczym w XVIII w. był na usługach supranaturalizmu, a w XVII w. – naturalizmu w XVII w. był na usługach supranaturalizmu, a w XVIII w. – naturalizmu
9. Co dla Woltera było głównym wrogiem prawdy i postępu? chrystianizm i metafizyka etyka średniowieczna ciemnota
10. Jakie koncepcje Wolter uważał za fałszywe i szkodliwe? koncepcje, starające się w sposób racjonalny wyjaśnić świat dualistyczną koncepcję świata, dualistyczną koncepcję człowieka i dualistyczną koncepcję życia wszelkie koncepcje religijne
11. Czy Wolter był ateistą? nie tak nie, był teistą
12. Czy Wolter był deistą? nie, był ateistą tak nie, był teistą
13. Co powinno być celem działań ludzkich? naprawianie istniejącego w świecie zła przyjemność altruizm
14. Jakie hasła Oświecenia znalazły pełny wyraz w poglądach Woltera? rozum, przyroda i ludzkość bóg i wiara dualizm duszy i ciała