NASZ OŚRODEK
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Oświęcimiu jest placówką oświatową, przeznaczoną
dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Uczniowie
i wychowankowie są przyjmowani do naszej placówki na podstawie orzeczenia o niepełnosprawności umysłowej wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
Budynek Zasadniczej Szkoły Zawodowej i Szkoły Przysposabiającej do Pracy zlokalizowany jest w centrum starego miasta, co powoduje, że zarówno dojście jak i dojazd na zajęcia jest wyjątkowo prosty i dogodny. Niewielka odległość od przystanków autobusowych PKS, MZK, mini-bus, powoduje, że droga do szkoły i domu jest dostatecznie bezpieczna i łatwa. Uczniowie mogą także korzystać z przejazdów gimbusem.
Proces edukacyjny dostosowujemy do indywidualnych możliwości i potrzeb każdego ucznia. Usprawnianie zaburzonych funkcji oraz utrwalanie wiadomości i umiejętności szkolnych odbywa się z wykorzystaniem metod pedagogiki specjalnej. Nasza szkoła dzięki
wysoko wykwalifikowanej kadrze pedagogicznej i specjalnym metodom pracy stwarza niepełnosprawnym uczniom możliwości wyrównywania deficytów rozwojowych i braków edukacyjnych. Ponadto nasi wychowankowie uczą się radzić sobie ze stresem, kontrolować emocje, współdziałać w grupie rówieśniczej.
Uczymy samoakceptacji i dajemy poczucie sukcesu szkolnego.
Zespoły uczniowskie są nieliczne. W grupach 10-16 osobowych nauczyciele mogą prowadzić zajęcia w oparciu o zasadę szeroko rozumianej indywidualizacji pracy z uczniem. Bliski kontakt w nielicznych zespołach stwarza dość komfortowe warunki do budowania bezpośrednich
i czytelnych relacji uczeń - nauczyciel. Każdemu potrzebującemu
uczniowi poświęca się dużo czasu. Stała obecność pedagoga - psychologa pozwala na wnikliwą psychologiczną obserwację i diagnozę.
System lekcji i praktyk zawodowych jest maksymalnie dostosowany do indywidualnych możliwości, predyspozycji i potrzeb uczniów.
Wszyscy
uczniowie mają zapewnioną bezpłatną opiekę medyczną, ulgowe przejazdy środkami komunikacji publicznej
z miejsca zamieszkania do szkoły. SOSW zapewnia także wszystkim uczniom
bezpłatnie podręczniki szkolne, a także
możliwość bezpłatnego zakwaterowania w internacie uczniom, którzy z różnych względów nie są w stanie samodzielnie dojeżdżać na zajęcia szkolne.
W przypadku różnego rodzaju problemów uczniowie i ich rodzice mogą korzystać z pomocy i bezpłatnych porad psychologa
i pedagoga szkolnego.
Z każdym kolejnym rokiem szkolnym baza wzbogaca się o nowe środki dydaktyczne, atrakcyjne pomoce, nowe pracownie. Końcem roku 2005 szkoła otrzymała z Europejskiego Funduszu Społecznego wzorcową
pracownię internetową ze stałym dostępem do sieci internetowej (doskonale wyposażone stanowiska komputerowe, wraz z kilkoma dodatkowymi stanowiskami w szkolnej kafejce internetowej).
METODY PRACY Z DZIECKIEM W NASZEJ SZKOLE
Dzieci niepełnosprawne intelektualnie oprócz tradycyjnych metod dydaktycznych wymagają
stosowania innych metod i form pracy tworzonych wyłącznie z myślą o nich. W przypadku dziecka upośledzonego umysłowo każde zadanie ponad jego możliwości psychofizyczne może, zamiast zachęty wywoływać wręcz odwrotny skutek. Nieumiejętne prowadzenie dziecka może stać się przyczyną braku motywacji do pracy i aktywnego udziału w proponowanych zajęciach. Dlatego też w naszej pracy z dziećmi
stosujemy szereg "specjalnych" metod. Najkorzystniejsze są metody nauczania, które przyczyniają się do wyrobienia aktywnej postawy uczniów, zmuszające do poszukiwań własnych rozwiązań, zdobywania wiedzy własnym wysiłkiem, wdrażające do samodzielnego myślenia, organizowania własnej pracy, wykorzystywania wiedzy w praktyce.
Oto niektóre ze stosowanych przez nas metod:
- metoda Ośrodków Pracy M. Grzegorzewskiej
- metoda Dobrego Startu
- metoda Ruchu Rozwijającego dla dzieci W. Sherborne
- metoda M.CH.Knillów
- metoda M.A.Kniessów
- metoda M. Frostig
Oprócz powyższych metod stosujemy jeszcze szereg innych, które pomagają nam w terapii dziecka niepełnosprawnego intelektualnie.