W skład
Zespołu Szkolno - Przedszkolnego Nr 7 wchodzą:
- Przedszkole Nr 31
-
Szkoła Podstawowa Nr 11
-
Gimnazjum Nr 7 z oddziałami integracyjnymi
Tworzymy warunki do intelektualnego, emocjonalnego i społecznego rozwoju uwzględniające zadania wynikające z programu wychowawczego, programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.
Zespół spełnia cztery podstawowe
funkcje: kształcącą, wychowawczo – opiekuńczą, kulturotwórczą oraz prozdrowotną.
Integracja
W szkołach wchodzących w skład Zespołu tworzone są
oddziały integracyjne. Celem integracji w Zespole Szkolno - Przedszkolnym Nr 7 w Zabrzu jest zapewnienie dobrych warunków rozwoju i procesu uczenia się dzieci ze specyficznymi potrzebami
poprzez:
- ochronę przed izolacją dzieci niepełnosprawnych
-
otoczenie szczególną troską dzieci niepełnosprawnych
-
kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby poprzez rozwijanie samodzielności, przełamywanie barier nieśmiałości
-
rozwijanie poczucia własnej wartości, wiary we własne możliwości
-
integrację dzieci niepełnosprawnych ze środowiskiem dzieci zdrowych przy uwzględnieniu obustronnych korzyści dydaktyczno - wychowawczych, a mianowicie:
-
uczenie wzajemnej tolerancji, wrażliwości, otwartości, wyrozumiałości, serdeczności
-
rozwijanie zgodnego współdziałania dzieci zdrowych i niepełnosprawnych
-
uczenie, jak mądrze sobie nawzajem pomagać
-
umożliwianie odkrywania swoich zainteresowań i predyspozycji przez wszystkie dzieci
-
rozwijanie każdego dziecka w sferach: poznawczej, społecznej, emocjonalnej, fizycznej i duchowej
-
kształtowanie umiejętności samooceny przez dzieci i nauczyciela
Klasy liczą
15 - 20 dzieci, w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych. Do klasy integracyjnej przyjmuje się dzieci na podstawie opinii i orzeczeń oraz analizy wyników badań przesiewowych prowadzonych przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną w Zabrzu.
W klasie integracyjnej pracuje
dwóch nauczycieli, którzy jednocześnie prowadzą zajęcia ze wszystkimi dziećmi - jeden jest nauczycielem prowadzącym w danej chwili a drugi nauczyciel - pedagog specjalny (oligofrenopedagog) wspomaga uczniów niepełnosprawnych dostosowując zakres treści nauczania do ich potrzeb i możliwości, a także czuwa nad ich realizacją.