Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Radomsku powstał w 1971 roku jako placówka przeznaczona dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym. Praca z tymi wychowankami oparta na zasadach oligofrenopedagogiki ma charakter rewalidacyjny i profilaktyczny uzależniony od stopnia i rodzaju upośledzenia.
Zadania
Szkoła Podstawowa Specjalna realizuje pierwszy i drugi etap edukacyjny dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym. Istnieją dwa oddziały dla dzieci z autyzmem oraz dwie grupy rewalidacyjno - wychowawcze dla osób z upośledzeniem głębokim.
Kolejnym etapem jest
Gimnazjum Specjalne, w którym nauka trwa 3 lata. Obecnie składa się ono z 3 klas dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz 4 zespołów edukacyjno - terapeutycznych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym.
W skład
Szkoły Zawodowej Specjalnej wchodzą cztery klasy. Uczniami tej szkoły jest młodzież z upośledzeniem w stopniu lekkim. Nauka trwa nie krócej niż 2 lata i nie dłużej niż 3 lata. Ukończenie szkoły umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu.
Uczniowie doskonalą swoje umiejętności poprzez praktyczna naukę zawodu w zakładach rzemieślniczych, na którą uczęszczają dwa lub trzy razy w tygodniu.
Młodzież z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym po skończeniu trzeciego etapu edukacyjnego może kontynuować naukę w
Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy. Nauka trwa 3 lata. Uczniowie kształcą się w kierunku
pomocnik gospodarstwa domowego i kucharz małej gastronomii. Z tego też powodu oprócz podstawowych przedmiotów uczniowie ćwiczą swe umiejętności w pracowni kuchennej.
Wychowankowie, oprócz lekcji wynikających z planu nauczania, objęci są
dodatkowo zajęciami specjalistycznymi:
-
logopedia
- rewalidacja
- terapia sztukami plastycznymi
- biblioterapia
- terapia muzyką
- gimnastyka korekcyjna
- rehabilitacja ruchowa
- zajęcia z orientacji przestrzennej i poruszania się
- alternatywne metody komunikacji
W placówce zatrudnia się także psychologa, pedagoga.
Do realizacji zadań ośrodka służy kilka klaso-pracowni, gabinety do rewalidacji indywidualnej, gabinety logopedyczne, pokój terapii psychologicznej, sala do ćwiczeń korekcyjnych, sala do rehabilitacji ruchowej, pracownia informatyczna oraz techniczna i gospodarstwa domowego.
Proces edukacyjny w tego typu szkole nastawiony jest na przygotowanie uczniów do satysfakcjonującego wszystkich funkcjonowania w społeczeństwie. Ważną zasadą w pracy z uczniem upośledzonym umysłowo jest indywidualizacja polegająca na dostosowaniu materiału nauczania i wymagań programowych do możliwości rozwojowych dzieci. Wymaga to od całej kadry pedagogicznej pełnej znajomości intelektualnych, psychofizycznych oraz domowych uwarunkowań ucznia.
W
zespołach edukacyjno - terapeutycznych szczególną uwagę zwraca się na rozwijanie sprawności samoobsługi i zaradności życiowej wychowanków. Szczególnego charakteru nabiera praca w grupie rewalidacyjno - wychowawczej, w której osoby z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim są rehabilitowane i stymulowane pod kątem wielozmysłowego kontaktu z otoczeniem i środowiskiem.
Ponadto ośrodek dopasowując ogólne programy nauczania do możliwości rozwojowych uczniów, nie zapomina też o zajęciach poszerzających ich udział w życiu społeczno-kulturalnym, takich jak: teatralne, plastyczne, muzyczne i sportowe. Pozwala to wychowankom osiągnąć we wszystkich tych dziedzinach znaczące sukcesy.