Zadania szkoły
Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie.
Zadaniem nauczania i wychowania w szkołach wchodzących w skład Zespołu Szkół Specjalnych jest
osiągnięcie wszechstronnego rozwoju uczniów, zgodnie z ich potrzebami
i możliwościami psychofizycznymi oraz
przygotowanie do życia w społeczeństwie i przyszłej pracy zawodowej w warunkach poszanowania ich godności osobistej. W realizacji tego zadania szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka.
Szkoła Przysposabiająca do Pracy
W procesie kształcenia uczniów wyodrębnia się:
- zajęcia edukacyjne: funkcjonowanie osobiste i społeczne, wychowanie fizyczne, przysposobienie do pracy, religia
- zajęcia rewalidacyjne
- zajęcia sportowe
- zajęcia kształtujące kreatywność
Zespół nauczycieli i specjalistów przygotowuje uczniów do podejmowania pracy w następujących dziedzinach:
- wytwarzanie przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich w szczególności z materiałów papierowych, mas plastycznych, szkła i tkaniny
- gospodarstwo domowe ( prasowanie i sprzątanie)
- sporządzanie prostych posiłków
Nasi uczniowie uczestniczyli w projekcie
"Edukacja młodzieży w powiecie mrągowskim - rozwój wiedzy i umiejętności" współfinansowanym przez Unię Europejską. W ramach projektu uczniowie uczestniczą w warsztatach wikliniarstwa i emaliowania oraz wykonują przedmioty użytkowe na powierzchniach drewnianych i z mas plastycznych. Dodatkowo pod opieką asystenta uczniowie odbywają praktyki u pracodawców.
Sala polisensoryczna
Nasza placówka posiada specjalistyczny sprzęt wykorzystywany w terapii Integracji Senorycznej oraz elementy Sali Doświadczania Świata. Terapia Integracji Sensorycznej są to działania, na które składa się stymulacja sensoryczna prowadząca do odpowiednich reakcji adaptacyjnych, zgodnych z neurologicznymi potrzebami ucznia. Terapia ta polega zwykle na aktywności ruchowej całego ciała w dużej mierze spontanicznej-wybieranej przez samego ucznia i dostarczającej wrażeń przedsionkowych, proprioceptywnych i dotykowych. Terapia ruchowej zabawy jest tak organizowana, by system nerwowy zaangażowany w odbieranie wrażeń zmysłowych powstających podczas ruchu stopniowo uczył się właściwie reagować na żądania płynące z otoczenia.
Wśród wykorzystywanego do terapii Integracji Sensorycznej sprzętu są m. in. różnego rodzaju huśtawki, hamak, platforma ruchoma, trampolina, deskorolki, deska rotacyjna oraz pomoce do stymulacji układu dotykowego i proprioceptywnego.
Sprzęt Sali Doświadczania Świata sprzyja zabawie, relaksacji, terapii polegającej na dostarczaniu uczniom wrażeń zmysłowych, których źródło stanowią odpowiednio dobrane przez nauczycieli bodźce płynące z różnorodnych urządzeń znajdujących się w sali, takich jak: kolumna wodna, kaskada światłowodów, kula lustrzana z reflektorem i kolorowymi tarczami, projektor świetlny
z tarczami, tablica lustrzana UV ze światłowodami, łóżko wodne, sprzęt audio.
Pracownia komputerowa
Pracownia komputerowa wykorzystywana przez uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum (lekcje informatyki), zasadniczej szkoły zawodowej (lekcje technologii informacyjnej) oraz uczniowie zespołów edukacyjno-terapeutycznych. Szkoła od kilku lat posiada
stałe łącze internetowe, z którego chętnie korzystają nasi uczniowie oraz pracownicy szkoły.
EEG Biofeedback
Dzięki projektowi współfinansowanemu przez Unię Europejska i Europejski Fundusz Społeczny dla Ministerstwa Edukacji Narodowej w naszej szkole powstała pracownia diagnostyki i terapii EEG BIOFEEDBACK.
EEG Biofeedback jest metodą zaliczaną do technik neurotechnicznych. Są to technologie wykorzystujące wiedzę medyczną, psychologiczną, pedagogiczną
i bioinżynieryjną do ulepszania funkcji mózgu, przede wszystkim funkcji poznawczych dzięki zmianie jego czynności bioelektrycznej i stymulacji neuroplastyczności. Metoda pozwala na uzyskanie świadomej kontroli w zakresie funkcji mózgu, przebiegającej poza naszą świadomością. Celem treningu metodą EEG Biofeedback jest pozytywna, korzystna dla zdrowia regulacja fal mózgu, czyli zmiana wzorca fal mózgowych w procesie treningowym.
Sala do zajęć chromoterapii
Sala do zajęć chromoterapii wykorzystywana jest do terapii uczniów głębiej upośledzonych umysłowo. Celem jest pobudzanie poszczególnych zmysłów, wyzwalanie aktywności własnej uczniów oraz ułatwianie kontaktu z nauczycielem. Oddziaływanie światłem o określonym natężeniu i kolorze reguluje energetyczny poziom funkcjonowania ucznia, pomaga w przezwyciężaniu różnorodnych stereotypów
i hamowaniu zachowań agresywnych. Podstawowymi elementami wyposażenia sali do zajęć chromoterapii są:
elementy stymulujące zmysł dotyku (szereg przedmiotów o zróżnicowanym kształcie, fakturze, stopniu twardości itp.); elementy stymulujące zmysł słuchu (odpowiednio dobrane ścieżki muzyczne, różnorodne bodźce dźwiękowe np. instrumenty muzyczne, grzechotki, dzwoneczki, itp.); elementy stymulujące zmysł wzroku (bodźce świetlne, barwne przedmioty itp.)