Na drugim etapie dorastania tej młodzieży potrzebne były osoby takie, jak
Zygier. Uczniowie dążyli do wymiany myśli i poglądów. Szukali odpowiedzi na pytania, a jednocześnie wsparcia u nauczycieli rosyjskich. Postawa tychże profesorów sprzyjała
wynarodowieniu. Schlebiano uczniom wybitnym, starając się na stałe pozyskać ich uczucia i akceptację sytuacji politycznej. Właśnie główny bohater dostąpił zaszczytu bywania w domu inspektora Zabielskiego, zyskał poszanowanie wśród nauczycieli, dzięki temu uratował Andrzeja przed wydaleniem z gimnazjum.
Czy coś może usprawiedliwiać dotychczasowe zachowanie bohaterów?
Argumentem, który częściowo usprawiedliwia zachowanie chłopców, jest ich osamotnienie. Z dala od rodziny szukali ideałów. Metody
rusyfikatorów, ich podejście do uczniów były skuteczne, gdyż młodzież widziała w nich dobrych ludzi. Nie mogła liczyć na pomoc nauczycieli Polaków, którzy bali się o swoje posady. W tym okresie życia chłopcy zakładali kółka, na których poznawali rosyjską literaturę, chodzili również na przedstawienia teatralne z profesorami gimnazjum klerykowskiego.