Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Wiadomości » 05 października 2022 » Czym jest immersyjna ...

Czym jest immersyjna edukacja i dlaczego odmieni oblicze polskich szkół? Raport IPN

Czy polskie szkolnictwo nadąża za globalnymi zmianami? Czy placówki edukacyjne potrafią rozpoznawać i respektować potrzeby oraz zainteresowania uczniów? Od lat wszyscy mamy co do tego wątpliwości. Dlatego powstałe przy IPN Biuro Nowych Technologii zleciło ważne i potrzebne badania. Wyczerpujący raport wytycza nowe kierunki edukacji historycznej i wskazuje konkretne narzędzia dla pedagogów. Sprawdź, w jaki sposób ich wnioski odmienią oblicze polskich szkół.

IPN publikuje nowy raport: “Immersyjna edukacja historyczna”

Przeprowadzone w okresie od lutego do kwietnia tego roku badania dla IPN podzielono na 5 faz:

  1. Analizę desk research - identyfikację sygnałów zmian we współczesnej edukacji historycznej i poszukiwanie skutecznych metod nauczania;
  2. Badanie ilościowe - przeprowadzenie ankiety, której respondentami było 855 osób w wieku 15-39 lat;
  3. Warsztaty badawcze z udziałem przedstawicieli Millenialsów oraz Generacji Z;
  4. Profilowanie - weryfikację danych i podział respondentów na 3 grupy pod względem stopnia zainteresowania historią i technologiami;
  5. Obserwację uczestniczącą - case study pierwszej komputerowej gry historycznej od IPN. Badacze obserwowali zachowania i analizowali wrażenia testerów “Gry szyfrów” podczas jej prapremiery.

Każdy etap pozwolił na sformułowanie konkretnych wniosków i ustalenie, jakie wyzwania stoją przed polską szkołą w kontekście nauczania o dziejach. Istotą raportu stała się potrzeba wytyczenia nowego kierunku strategicznego dla polskiej oświaty. Tym kierunkiem ma być edukacja immersyjna.

Jak działa immersyjna edukacja w kulturze nanosekundy?

Koncepcja edukacji immersyjnej zakłada uczenie się przez doświadczenie i “zanurzenie” wieloma zmysłami w świat pełen obrazów, dźwięków oraz treści, które chcemy przekazać młodym ludziom. Taka forma kształcenia jest najbardziej efektywna i dostosowania do sposobu funkcjonowania “cyfrowych tubylców”.

W odróżnieniu od “cyfrowych imigrantów”, “cyfrowi tubylcy” to osoby urodzone lub dorastające w czasach powszechnego stosowania technologii cyfrowych. Naturalnym środowiskiem jest dla nich świat wirtualny. Żyją w “kulturze nanosekundy”, co oznacza, że odczuwają przymus natychmiastowego spełnienia swoich potrzeb i oczekiwań. Na co dzień mają kontakt z wieloma bodźcami, dlatego mogą mieć trudności ze skupieniem się na jednym zadaniu. Szczególnie, gdy angażuje ono pojedynczy zmysł, a nie kilka naraz.

Immersyjna edukacja zakłada wykorzystanie nowych technologii, które pozwalają przekazywać wiedzę w sposób atrakcyjny, wielozmysłowy i pełen emocji. Jak to może wyglądać w praktyce?

Nowoczesne sposoby na naukę historii

Autorzy raportu IPN scharakteryzowali 3 profile respondentów. Kryterium stanowił poziom zainteresowania historią oraz nowymi technologiami. Podział na “entuzjastycznych geeków”, “świadomych pragmatyków” i “zniechęconych obserwatorów” był wskazówką do wytyczenia 3 ścieżek edukacyjnych. Każda ścieżka zawiera propozycje form i metod nauki, łączących świat cyfrowy i analogowy.

“Entuzjastyczni geekowie” chętnie wezmą udział w działaniach, które pozwolą im przenieść się w miejsce i czas wydarzeń historycznych, np. za pomocą gogli VR. Dla “świadomych pragmatyków” kluczem do poznawania dziejów mogą być działania oparte na angażowaniu zmysłów, np. gotowanie dań charakterystycznych dla danej epoki. Z kolei “zniechęceni obserwatorzy” będą potrzebować pośrednika w przekazywaniu wiedzy. Może nim być np. osoba prowadząca na Instagramie profil z perspektywy postaci historycznej. Więcej pomysłów na nowoczesne lekcje historii znajdziesz w raporcie IPN.

Badacze zwracają też szczególną uwagę na korzyści, jakie niesie za sobą uwzględnienie rozrywki w tworzeniu oferty edukacyjnej. Nie bez powodu kierunek zwany “edutainment” (edu-rozrywka) jest znany pedagogom na całym świecie i uważany za niezwykle pomocny. Edutainment pozwala na “szybkie dotarcie do treści, stymulację zmysłów oraz dostępność w różnych kanałach”, czytamy w raporcie IPN.

“Gra szyfrów” - pierwsza polska edukacyjna gra historyczna w technologii VR

Przykładem edutainment w Polsce jest pierwsza historyczna gra komputerowa od IPN. “Gra szyfrów została osadzona w realiach wojny polsko-bolszewickiej i daje możliwość wcielenia się w legendy polskiej kryptologii. Gracz ma do wykonania różnorodne zadania w ramach 3 misji, które są udokumentowanymi wydarzeniami historycznymi i wpłynęły na przebieg wojny.

Historycy IPN zadbali o to, aby sceneria “Gry szyfrów” i wygląd bohaterów zostały dokładnie odwzorowane. “Gra szyfrów” należy do kategorii FPP, co oznacza, że rozgrywa się ją z perspektywy pierwszej osoby. Użycie technologii VR sprawia, że gracz całkowicie “zanurza się” w fabułę.

Edutainment w polskich szkołach - czy to będzie rewolucja? Pobierz raport i sprawdź

Edukacja immersyjna wykorzystująca rozrywkę to zarówno gry miejskie, jak i komputerowe. To także przymierzanie strojów z epoki wiktoriańskiej lub zakładanie okularów VR, by na własne oczy zobaczyć ludzi z tej epoki. Możliwości realizowania edutainmentu jest coraz więcej, a każda z nich znacznie skuteczniejsza niż uczenie się faktów z podręcznika. Chcesz dowiedzieć się więcej i pomóc zmieniać oblicze polskiej szkoły? Pobierz raport IPN i sprawdź, jak przyjemne i łatwe może być poznawanie historii.





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie