Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krakowie, należy do największych tego typu placówek na terenie województwa małopolskiego. Zatrudnia 37 pracowników pedagogicznych (psychologów, pedagogów, terapeutów, logopedów, reedukatorów, surdopedagoga i lekarza psychiatrę) oraz 5 pracowników administracji i obsługi. Jest to wysoce wykwalifikowana kadra specjalistów, wielu posiada stopień nauczyciela dyplomowanego oraz posiada ukończone studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne oraz różne formy doskonalenia zawodowego. PPP Nr 1 jest placówką niezależną strukturalnie od szkoły, instytucjonalnie neutralną ale ściśle zintegrowaną z systemem edukacji i władzami samorządowymi. Obejmuje swoim działaniem Śródmieście Krakowa. Celem poradni jest wspomaganie rozwoju i efektywności uczenia się dzieci i młodzieży, pomoc uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego oraz udzielanie dzieciom i młodzieży, ich rodziców, opiekunom, nauczycielom i wychowawcom pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej itp. Realizacja tych zadań odbywa się na terenie poradni, w szkole, innych placówkach a także w środowisku rodzinnym dziecka.
Przy PPP Nr 1 działa Zespół Orzekający, który orzeka o:
- potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w tym o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim,
- potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
Zespół orzeka na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka, zwanych "wnioskodawcą".
Kontynuowany jest wypracowany od lat i sprawdzony model opieki psychologiczno - pedagogicznej nad szkołami, polegający na pracy tzw. "DUETÓW", który gwarantuje opiekę ciągłą. Odrzuciliśmy tradycyjny podział na pracowników młodszego i starszego wieku szkolnego. Opiekę nad całą szkołą sprawują dwie osoby: psycholog i pedagog. Obejmuje ona: badania i zajęcia terapeutyczne prowadzone na terenie poradni, działania w szkole (rozmowy, konsultacje, doradztwo w wyborze zawodu itp.) a także coroczny sondaż klas pierwszych. Celem badań sondażowych, prowadzonych na terenie szkoły w połowie roku - jest wstępne rozpoznanie potrzeb diagnostyczno - terapeutycznych wśród dzieci. Prowadzenie ucznia w ścisłej współpracy ze szkołą wymaga dobrego przepływu informacji między osobami zaangażowanymi w pracę z nim, dlatego opisana wyżej strategia działań doskonale się sprawdza.
Z uwagi na fakt, iż z roku na rok wzrasta liczba dzieci zgłaszanych do badań, podjęto inicjatywę skierowania większej aktywności poradni w dziedzinie wczesnej profilaktyki zaburzeń a także zwiększono ilość porad bez badań - udzielanych dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom. Poradnia w miarę możliwości prowadzi politykę "otwartych drzwi" - co oznacza po prostu, iż każdy potrzebujący może zgłosić się bezpośrednio do placówki i uzyskać pomoc.
Aktualnie poradnia doskonaląc postępowanie diagnostyczne i orzecznictwo stara się rozwijać w jak najszerszym zakresie pomoc terapeutyczną, doradczą i konsultacyjną. Naszym celem jest udzielanie pomocy we wczesnych stadiach powstawania problemów oraz podejmowanie działań profilaktycznych. Dążymy do obejmowania kompleksową pomocą dziecko, rodzinę, nauczyciela i środowisko. Nasi pracownicy są przygotowani do podejmowania nowych zadań i planują kolejne nowatorskie przedsięwzięcia, które wymagają od nich dodatkowych szkoleń.
Dział poradnictwa zawodowego funkcjonuje obecnie w poszerzonym zakresie. Prowadzone są badania psychologiczne pod kątem predyspozycji i zainteresowań zawodowych z "przeszukiwaniem świata zawodów". Stworzona została komputerowa baza danych, zawierająca informacje o placówkach oświatowych (przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, policealne, pomaturalne, placówki specjalne, integracyjne i inne instytucje pomocowe) - na bieżąco aktualizowana i ogólnie dostępna dla zainteresowanych. Kontynuowana jest tradycja organizowania spotkań szkoleniowych dla pracowników poradni oraz pedagogów szkolnych i psychologów placówek oświatowych z terenu działania PPP Nr1. Mają one na celu integrację środowiska, pogłębianie wiedzy merytorycznej, popularyzowanie wiedzy psychologiczno - pedagogicznej, przekazywanie ważnych informacji prawnych, dotyczących poradnictwa i oświaty. Są prowadzone przez pracowników poradni lub zaproszone osoby. Tematykę spotkań staramy się elastycznie dopasowywać do zgłaszanych problemów. Spotkania dla pracowników poradni odbywają się w każdym miesiącu, natomiast dla pozostałych osób raz na dwa miesiące. W ostatnich latach placówka realizuje również dodatkowe zadania na rzecz współpracujących placówek i środowiska lokalnego. |