Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak osiągnąć sukces w szkole?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1339 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz zajęć wychowawczych (2-3 godz.) dla klasy i szkoły średniej

Temat: Jak osiągnąć sukces w szkole?

Cele: Zainteresowanie uczniów technikami pracy umysłowej, efektywnymi metodami uczenia się, pobudzenie motywacji do pracy nad sobą, zachęcenie uczniów do racjonalnego organizowania własnej nauki; dostarczenie uczniom informacji na temat możliwości i sposobów rozwiązywania ich problemów z nauką.

Metody i techniki: burza mózgów, dyskusja panelowa.

Środki dydaktyczne: arkusze papieru i kolorowe mazaki, plansza z metodą PPLPP, bibliografia publikacji na temat "Jak efektywnie uczyć się?"

Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat trudności, na jakie napotykają uczniowie w nauce.

  • Nawiązanie do wcześniejszych spotkań, na których omawiano wyniki w nauce oraz wyniki ankiety oceniającej umiejętność organizowania nauki własnej uczniów.
  • Jakie są możliwości rozwiązywania uczniowskich problemów z nauką? (dyskusja kierowana)
    Tu podkreślić należy szczególnie chęć przełamania siebie, wykazania silnej woli w dążeniu do samodoskonalenia, do zmiany dotychczasowych sposobów uczenia się, które nie przyniosły oczekiwanych rezultatów.
    Praca nad sobą, nad wykształceniem odpowiednich nawyków uczenia się powinna mieć charakter planowy i systematyczny.
    Dlatego też trzeba wspólnie zastanowić się nad środkami i sposobami ułatwiającymi naukę.
    2. Nauczyciel proponuje przygotowanie przez uczniów list autentycznych problemów - "kłopotów" z nauką.
    Następuje podział klasy na kilka grup. Każda wypisuje na otrzymanym arkuszu papieru kolorowymi mazakami listę takich kłopotów (zredagowanych w postaci pytań).
    3. Przedstawienie na tablicy wyników "plebiscytu kłopotów naukowych"
    4. Założenie listy najczęstszych kłopotów poprzez odpowiednie ich wyodrębnienie.
    5. Na które z tych pytań mogą dać odpowiedź eksperci od spraw efektywnego uczenia się?

    Uwaga: W roli ekspertów występują wcześniej przygotowani uczniowie, którzy zgłosili się do zaproponowanego przez nauczyciela-wychowawcę zadania. Eksperci dokonują wyboru zagadnień z listy najczęstszych kłopotów do omówienia na bieżącej lekcji (tj. tych, na które są w stanie udzielić wyczerpującej odpowiedzi).

    6. Wypowiedzi ekspertów o charakterze informacyjno-postulatowym.
    7. Pytania osób wchodzących w skład audytorium do grupy ekspertów.
    8. Uzupełniające wypowiedzi ekspertów.
    9. Dyskusja plenarna z udziałem wszystkich uczestników zajęć.
    Eksperci nie tylko udzielają bezpośrednio odpowiedzi na postawione przez uczniów pytania-problemy, lecz także cytują konkretne przykłady zastosowania omawianych reguł gry w uczeniu się na podstawie przeczytanych przez siebie lektur, co powinno lepiej dotrzeć do uczniów i jest bardziej przekonujące. Ta część odbywać się może nie tylko na zasadzie pytań i odpowiedzi, lecz także żywej dyskusji, w której uczniowie nie będący ekspertami mogą bronić swego stanowiska w jakiejś kwestii, a eksperci powinni być tak dobrze przygotowani, by mogli udowodnić pozytywy proponowanych przez siebie i autorów książek rozwiązań. Ważne jest, by uczniowie znali i stosowali zasady dyskusji, co koniecznie należy uświadomić młodzieży przed rozpoczęciem właściwej lekcji.
    10. Ostateczne ustosunkowanie się osób, wchodzących w skład audytorium (czyli słuchających) do zaprezentowanych przez ekspertów sposobów i metod efektywnego uczenia się.
    11. Sporządzenie regulaminu sprawnego uczenia się (w postaci punktów) i umieszczenie go razem z bibliografią literatury na klasowej gazetce ściennej pod mottem: "Jesteś panem swego losu. Ale aby osiągnąć swoje przeznaczenie, musisz wiedzieć, jakie masz cele i pracować, aby je osiągnąć".

    Regulamin sprawnego uczenia się (przykład):
    - Przemyśl plan pracy i sporządź harmonogram zajęć krótko-i długoterminowych; uwzględnij przerwy w nauce, czas wykonania pracy i jej równomierne rozłożenie.
    - Nie stawiaj sobie, planując codzienną naukę, zbyt wygórowanych celów, niemożliwych do osiągnięcia - doprowadzi cię to tylko do frustracji.
    - Pracuj solidnie codziennie, a dostrzeżesz, że robisz postępy.
    - Nigdy nie zaniedbuj uczenia się jakichś przedmiotów, nawet jeżeli uważasz, że są nudne lub męczące - dużych zaległości nie dasz rady nadrobić.
    - Zawsze utrzymuj samodyscyplinę i wykonuj zadaną pracę bez względu na to, podoba ci się czy nie.
    - Pracuj samodzielnie i koncentruj się na tym, co robisz.
    - Ucz się ze zrozumieniem i kontroluj głośno każdą część wykonanego zadania.
    - Zmieniaj kolejność przedmiotów, których się uczysz - różnorodność bywa dużym źródłem przyjemności.
    - Utrzymuj porządek w swoim warsztacie pracy.
    - Nie zaniedbuj aktywności fizycznej, a będziesz miał lepsze osiągnięcia w pracy umysłowej.

    Bibliografia literatury do tematu:
    1. Rudniański J., Współpraca domu i szkoły w zakresie pracy umysłowej ucznia, Warszawa 1975
    2. Rudniański J., Jak się uczyć?, Warszawa 1963
    3. Rudniański J., SOS dla ucznia, Warszawa 1967
    4. Rudniański J., Sprawność umysłowa, Warszawa 1975
    5. Pszczołowski Z., Sztuka uczenia się, Warszawa 1961
    6. Seiwert L.J., Jak organizować czas, Warszawa 1993
    7. Braun-Gałkowska M., Trudności w uczeniu się, Warszawa 1980
    8. Gumowska I,. Higiena pracy umysłowej, Warszawa 1990

    mgr Zinaida Kamieńska
    Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Białymstoku

  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie