Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W jaki sposób informuje prasa

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1358 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Celem lekcji jest umiejętność określania funkcji nagłówków w wypowiedziach prasowych.



Konspekt lekcji z języka polskiego w klasie II gimnazjum


Temat: W jaki sposób informuje prasa?


Cel główny: Określenie funkcji nagłówków w wypowiedziach prasowych.

Cele operacyjne (uczeń):

- odróżnia teksty o charakterze informacyjnym,opiniującym, wartościującym, komentującym zdarzenia,

- ocenia stosowność tytułów prasowych,

- wyodrębnia z tekstu związki frazeologiczne, przysłowia, aforyzmy,

- dostrzega stylizację na mowę potoczną,

- proponuje własne tytuły nagłówków,



Czas: 45 minut


Forma pracy: grupowa, indywidualna


Metoda: praca z tekstami, działania praktyczne


Środki dydaktyczne: artykuły z prasy, Słownik wyrazów obcych i zwrotów

obcojęzycznych


Przebieg lekcji:

1. Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe grupy i rozdaje krótkie artykuły z różnych gazet.

2. Uczniowie wyodrębniają te, które mają charakter czysto informacyjny oraz te, które sugerują opinie, wartościują fakty, komentują zdarzenia.

3. Liderzy poszczególnych grup odczytują spostrzeżenia.

4. W grupach zastanawiają się nad warstwą językową tekstów- nagłówków. Wyszukują metafory, znane związki frazeologiczne, przysłowia, aforyzmy.

5. Jakie funkcje pełnią różnorodnie sformułowane prasowe nagłówki? (wypowiedzi uczniów, zapis wniosków).

6. Każda grupa przygotowuje na planszach własne propozycje różnych tytułów, różnorodnie sformułowanych. Nagłówki mają sygnalizować odbiorców tekstu o problemach w środowisku uczniów ( szkoła, dom, gmina).

7. Prezentacja poszczególnych prac. Zwrócenie uwagi na pomysłowość, odpowiednie przesłanie i estetykę nagłówków. ( Przypomnienie przez nauczyciela o szczególnej roli eufemizmów, które zastępują niepożądane w tekstach wulgaryzmy).

8. Ocena pracy poszczególnych grup.

9. Praca domowa: Z gazety, którą chętnie czytasz, wyszukaj ciekawe nagłówki, wypisz je. Uzasadnij pisemnie wybór ulubionej gazety. Posłuż się odpowiednimi argumentami.





Opracowała: Joanna Michałowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie