Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Prawa ucznia - wolność bez granic?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 913 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt jest propozycją lekcji mówiacej o prawach dziecka. Uczeń uczy się czytać dokumenty.

Konspekt lekcji wychowawczej
Temat: Prawa ucznia – wolność bez granic? (lekcja w klasie II gimnazjum)
Czas: 45 minut
Cele:
Uczeń:
- potrafi wymienić dokumenty, w których są zapisane prawa człowieka,
- potrafi wskazać swoje prawa w Statucie szkoły
- potrafi wskazać instytucje:
· Rzecznik Praw Obywatelskich
· Rzecznik Praw Dziecka
- Umie wyjaśnić pojęcie: prawo, wolność, sprawiedliwość, demokracja
Metody pracy: wykład, dyskusja
Formy pracy: indywidualna, w grupie
Środki dydaktyczne:
- Statut szkoły
- kserokopia fragmentów dokumentów, w których mowa o prawach ucznia: Konstytucja RP, Zarządzenie MEN w sprawie ramowego statutu szkół publicznych dla dzieci i młodzieży z dn. 19.06.1992 r. i 15.02.1999r., Konwencja Praw Dziecka uchwalona przez ONZ 20.11.1989 r., Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z dn.10.12.1948 r., Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (podpisana przez Polskę 26.11.1991r.)
- kartki z zapisanymi prawami ucznia zawartymi w Statucie szkoły
- arkusze papieru pakowego na plakaty
Przebieg lekcji:
1. Omówienie praw ucznia w odniesieniu do rzeczywistości szkolnej – wykład nauczyciela.
2. Przedstawienie przez uczniów zebranych informacji na temat:
- dokumentów, które mówią o prawach człowieka,
- instytucji służących ochronie praw człowieka
· zebrane informacje (zadanie domowe z poprzedniej lekcji) nauczyciel zawiesza na tablicy: akty prawa międzynarodowego i polskiego.
3. Analiza praw ucznia i związanych z nimi ograniczeń:
a) nauczyciel dzieli klasę na grupy (tyle grup ile praw przygotował nauczyciel);
b) losowanie kartek (przez przedstawiciela grupy) z zapisanym jednym z praw ucznia zawartych w Statucie szkoły
c) praca w grupach – dyskusja, analiza prawa.
Praca przebiega na przygotowanym materiale pomocniczym – przykłady realizacji i ograniczeń praw uczniowie powinni czerpać z rzeczywistości szkolnej.
d) przedstawiciel grupy prezentuje efekty pracy grupy.
- uzupełnianie tabeli:
Prawo ucznia Jak mogę to prawo realizować?Czy mi wolno? Ograniczanie praw (prawa innych) Realizacja tych praw w szkole Kto mi pomoże, gdy są łamane moje prawa?


4. Podsumowanie lekcji:
- na przygotowanym arkuszu papieru zawieszonym na tablicy uczniowie zapisują pojęcia kojarzone z hasłem Prawa ucznia.


Uwaga:
Zważając na atrakcyjność tematu można rozważyć przeprowadzenie tej lekcji na dwóch godzinach.

Opracowała : Maria Syktus

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie