Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Daria - analiza przypadku

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1766 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

ANALIZA PRZYPADKU
EDUKACYJNO-WYCHOWAWCZEGO


I. Identyfikacja problemu

Daria, uczennica II klasy gimnazjum, z problemami w nauce (powtarzała klasę I w gimnazjum), sprawiająca trudności wychowawcze. Dziewczynka przeniesiona do naszej szkoły, z macierzystego gimnazjum miejskiego, na życzenie rodziców, z uwagi na nasilające się trudności w nauce i problemy wychowawcze. Była agresywnie nastawiona do otaczającej ją rzeczywistości. Trzymała się z boku. Nie chciała nawiązać kontaktu z rówieśnikami. Była wulgarna. Nie zależało jej, nawet w minimalnym stopniu, na realizacji obowiązku ucznia. Nie brała udziału w lekcjach, nie odrabiała zadań domowych, agresywnie odmawiała wykonywania poleceń. Jej zaangażowanie w życie klasy ograniczało się tylko do prowadzenia kroniki wydarzeń klasowych (ma zdolności plastyczne, które mogłaby wykorzystać i rozwijać). Na początku pobytu Darii w naszej szkole widać było wyraźne zainteresowanie dziewczyna, głównie ze strony chłopców, z uwagi na jej wygląd zewnętrzny (wyrośnięta, ładna, dobrze ubrana).


II. Geneza i dynamika zjawiska

Daria pochodzi z rodziny pełnej, dobrze sytuowanej, ma młodszego brata. Oboje rodzice pracują zawodowo. Każde z nich ma własną działalność gospodarczą. W związku z tym nie maja zbyt wiele czasu dla dzieci. Mama faworyzuje brata Darii poświęcając mu więcej czasu i uwagi. Rola ojca ogranicza się prawie wyłącznie do wykonywania poleceń matki.
Według relacji Darii jest jej ciężko nawiązać kontakt z mamą, która stawia dziewczynie tylko i wyłącznie zbyt wygórowane wymagania a wszelkie niepowodzenia Darii są pretekstem do krzyków i wyzwisk pod jej adresem. Braki w wiedzy i niepowodzenia w nauce mogą mieć swoje źródło w tym, że dziewczyna niemal cały czas wolny spędzała w zakładzie mamy oddając się zdobieniu paznokci.
Na pierwszym zebraniu z rodzicami, po rozmowie z mamą zgodnie stwierdziłyśmy, ze zmiana środowiska dobrze rokuje i być może problemy Darii się skończą, ponieważ mama była przekonana, że wszystkie niepowodzenia córki były spowodowane postawa nauczycieli z poprzedniej szkoły wobec jej dziecka.


III. Znaczenie problemu

Problem Darii (być może) tkwi w tym, że wynosi z domu negatywne nastawienie do szkoły, nauczycieli i rówieśników. Dziewczyna ma bardzo głęboko zakorzeniony w swojej świadomości zły obraz nauczyciela – niesprawiedliwego i zbyt wymagającego. Dużą rolę w procesie podtrzymywania takiego sposobu postrzegania środowiska szkolnego ma mama, która również ogranicza swobodne, zdrowe kontakty Darii z rówieśnikami.


IV. Prognoza

Prognoza pozytywna w przypadku wdrożenia oddziaływań.
Praca z dziewczyną i z jej środowiskiem rówieśniczym

VI. Wdrażanie oddziaływań

Liczne rozmowy wychowawcy, nauczycieli i pani dyrektor z Darią nie przynosiły trwałych efektów. Chodziła na lekcje, nie wagarowała – ale nie starała się nawet wykazywać jakiejkolwiek aktywności na lekcjach. Malowała wzory tatuaży, różne ozdobniki – nudziła się. Jej zachowanie w szkole uzależnione było w dużym stopniu od nastroju (a to może mieć związek z przeżyciami w domu). Nauczyciele stosowali wobec Darii różne metody aby zachęcić i zmotywować dziewczynę do wkładania choćby minimalnego wysiłku w naukę. Bardzo często rozmawialiśmy na forum klasy o problemach uczniów. Daria miała zawsze negatywny stosunek do kolegów, nie przyjmowała ich uwag, nie zamierzała niczego w swoim postępowaniu zmienić. Na uwagi rówieśników reagowała agresywnością. W efekcie doprowadziła do tego, że klasa jej nie lubiła. Szkoła za wszelka cenę starała się nawiązać współpracę na gruncie wychowawczym z rodzicami Darii w celu osiągnięcia wymiernych efektów nauczycieli.
Po pierwszym roku pobytu Darii w naszej szkole efektów dydaktycznych i wychowawczych praktycznie było niewiele.



VII. Efekty oddziaływań

W klasie drugiej nastąpił przełom. Daria się odblokowała. Momentem przełomowym była bójka z koleżanką z klasy. Daria przez kilka tygodni była obiektem zaczepek swoich koleżanek, co doprowadziło do ostrego konfliktu, którego efektem końcowym była bójka. Następstwem tego zdarzenia była szczera rozmowa na lekcji wychowawczej, wyjaśnienie zaistniałej sytuacji i doprowadzenie do pojednania miedzy zwaśnionymi stronami. Od tego czasu Daria coraz częściej rozmawia z rówieśnikami, częściej się śmieje, nawiązała kontakt z klasą i zaczęła brać udział w jej życiu.
Nadal dużym problemem w zachowaniu są jej humory. Potrafi być niemiła, a za chwilę zachowuję się w sposób nie budzący zastrzeżeń (w stosunku do nauczycieli i rówieśników). Czasami bezinteresownie wykonuje prace na rzecz klasy (np. dekoracja gazetki ściennej), innym razem ostentacyjnie odmawia wykonania polecenia, np.: „nie zrobię plakatu – mówi – bo nie umiem malować”. Dzięki pomocy nauczycieli dziewczynka osiąga lepsze efekty w nauce. Widać, że się stara. Lubi być pochwalona. Chce aby ja zauważano. Stać ją na więcej, jednak braki w wiadomościach i umiejętnościach są poważna przeszkodą w osiąganiu lepszych wyników w nauce.
Liczę na to, że dalsze motywowanie i wzmacnianie Darii przyniesie jeszcze lepsze efekty i doprowadzi do trwałej zmiany w nastawieniu Darii do szkoły, nauczycieli i kolegów.


Ewa Nowak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie