Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Różnorodne formy działalności dziecka 3-letniego w edukacji zdrowotnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1660 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Kształtowanie postaw prozdrowotnych jest procesem długotrwałym i zaczyna się już w przedszkolu. Obejmuje ono działania zmierzające do dbania o własne zdrowie i pomnażania
jego potencjału. Wymaga również zapewnienia warunków do realizacji idei promocji zdrowia w przedszkolu.
Światowa Organizacja Zdrowia sprecyzowała to pojęcie jako „pełnię dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego”. Zdrowie jest procesem przystosowania się do zmieniających się warunków środowiskowych oraz podstawowym warunkiem pomyślnego przebiegu procesu wychowania.
Wychowanie natomiast stanowi jeden z istotnych warunków zdrowia.
Wg M. Demela- wychowanie zdrowotne polega na:
· Wytwarzaniu nawyków związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego
· Wyrabianiu odpowiednich sprawności
· Kształceniu postaw umożliwiających stosowanie higieny, zapobieganie chorobom i leczenie
· Pobudzanie pozytywnego zainteresowania sprawami zdrowia

Działalność dydaktyczna przedszkola polega na wykonywaniu różnorodnych działań profilaktycznych, stymulacyjnych, kompensacyjnych i korektywnych.
Wszyscy pracownicy przedszkola współuczestniczą w wypełnianiu podstawowego zadania, jakim jest troska o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków.
Dziecko w wieku przedszkolnym, dla pełnego zdrowia i rozwoju wymaga realizacji następujących potrzeb:
· Poczucia bezpieczeństwa
· Miejsca i pozycji w przedszkolu
· Miłości, serdeczności, więzi emocjonalnej
· Poczucia sprawiedliwości
· Zabaw, zajęć
· Ruchu fizycznego i pobytu w środowisku naturalnym
· Higieny życia codziennego

Podporządkowując się wymienionym celom rozpoczęłam pracę w grupie dzieci 3-letnich. Starałam się oddziaływać na dzieci zarówno indywidualnie jak i zbiorowo.
Motywem przewodnim moich działań wychowawczych stal się szacunek do osoby dziecka, respektowanie jego praw i odrębności, troska o jego zadowolenie i dobre samopoczucie w przedszkolu. We wrześniu, a więc zaraz po przybyciu dzieci do przedszkola edukację zdrowotną rozpoczęłam od zwiedzania łazienki, prezentacji znaczków indywidualnych, zaznaczając jak wielką rolę odgrywa korzystanie wyłącznie z własnego ręcznika.
Wspólnie uczyliśmy się kolejnych etapów mycia rąk, poprzez pokaz podwijania rękawów, mydlenia rąk, spłukiwanie mydła. Słuchaliśmy przy wykonywaniu tej czynności piosenki
„ Mydło wszystko umyje”, próbując ją nucić.
Dzieci poznały podstawowe zasady korzystania z przedszkolnej toalety- zasadę, że po wyjściu z niej należy obowiązkowo umyć ręce.
Przyzwyczajanie dzieci do korzystania z łazienki w sposób właściwy trwa długo, wymaga przy tym ciągłości i systematyczności.
Dzieci dowiedziały się także, że każde z nich ma swój oznaczony napisem leżak i korzystanie z innego jest niemożliwe.
Ponieważ edukacja w przedszkolu jest oparta na nauce poprzez zabawę większość zadań, w tym także z zakresu edukacji zdrowotnej realizuję poprzez tę formę pracy z dziećmi.
We wrześniu głównie podczas zabaw dowolnych i prób podejmowania pierwszych zabaw tematycznych, rozmawiając z dziećmi indywidualnie , bądź zespołowo próbowałam im uświadomić, jak duże znaczenie ma zachowanie ciszy w czasie zabaw- lepiej się słyszymy, jesteśmy mniej zmęczeni, w sali jest milej, przytulniej, jest nam ze sobą dobrze.
Bawiąc się z dziećmi w zabawę „ Cicho- głośno”, mobilizowałam je do dostrzegania różnic miedzy cichym mówieniem, mówieniem półgłosem, a krzykiem, wrzaskiem, hałasem.
Dzieci doszły do wniosku, że lepiej czują się w sali , w której panuje względny spokój.
Zwróciłam im uwagę na to, że w ciszy , również ja je lepiej słyszę i mogę szybciej reagować na ich prośby.
W ranku –najczęściej w poniedziałki rozmawialiśmy na temat sposobu spędzania soboty i niedzieli przez dzieci. Krytykowaliśmy zbyt długie siedzenie przed telewizorem. Zachęcałam wychowanków do wspólnych spacerów z rodzicami, wycieczek do lasu, parku, zabaw na świeżym powietrzu. Dokładnie tak samo postępowaliśmy w przedszkolu.
Dość szybko,bo jeszcze w pierwszej połowie września zdecydowaliśmy się na wspólne krótkie spacery, a ponieważ aura temu sprzyjała chodziliśmy codziennie na działki ogrodnicze, miasteczko ruchu drogowego, plac zabaw. Każdy spacer miał inny cel, ale zawsze nadrzędnym była promocja zdrowia wychowanków. Dzieci bardzo chętnie korzystały ze świeżego powietrza z zaciekawieniem pytając „ kiedy znowu wyjdziemy na spacer?”
Istotnym elementem wychowawczym w czasie spacerów była konieczność zachowania bezpieczeństwa, poruszania się zgodnie z poleceniem nauczyciela, samodyscyplina, reagowanie na bodźce słowne lub dźwiękowe- gwizdek. Temu celowi również służyły zabawy ruchowe- „ Gąski, gąski do domu”, „ Berek”, „Czerwone – zielone”, „Kto pierwszy do mnie?” itd. Dzieci wiedzą już, że mogą korzystać ze spacerów tylko pod opieką osób dorosłych, a przez ulicę można przechodzić tylko „ po zebrze”- umiejętność tę ćwiczyły w czasie zabaw na „miasteczku ruchu drogowego”. Potrafią odnaleźć „zebrę” wśród innych znaków płaskich. Próbowałam rozbudzić zainteresowanie dzieci innymi znakami drogowymi- uświadamiając, że mają one bardzo duże znaczenie dla kierowców.
Dbając o bezpieczeństwo dzieci wykształciłam w nich w czasie zabaw poprawne reakcje na światło zielone i czerwone- uświadamiając ich znaczenie.
Istotny element w pracy z dziećmi stanowi promocja zdrowego stylu życia. W tym przypadku, jako inspiracja do zabaw i rozmów posłużyła mi literatura- m.in. wiersz
Jana Brzechwy- „Katar”- dzieci dowiadywały się, jak należy zachowywać się w czasie kataru lub przeziębienia- stosowanie chusteczek do nosa, zasłanianie ust ręką lub chusteczką podczas kaszlu lub kichnięcia, odwracanie się od koleżanki lub kolegi w druga stronę.
Dzieci uczyły się dostosowywania ubioru do aury- zabawy w ubieranie lalek i pluszaków - kiedy jest ciepło, pada deszcz, jest mróz, wieje silny wiatr, itd. Wiedzą, że w czasie leżakowania chcąc skorzystać z toalety muszą założyć kapcie- rozumieją konsekwencje chodzenia na boso po posadzce.
Proces edukacji zdrowotnej trwa nadal i będzie trwał z uwzględnieniem coraz to nowych jej aspektów. Wzbudza duże zainteresowanie wśród dzieci, które z większą świadomością i odpowiedzialnością dbają o własne zdrowie i bezpieczeństwo, a także bezpieczeństwo koleżanek i kolegów.






Literatura:
1. N. Wolański, J. Parizkowa,” Sprawność fizyczna a rozwój człowieka”,Warszawa 1976
2. Z. Żuławska, Aktywność ruchowa i jej zdrowotno-profilaktyczne walory a styl zycia współczesnego człowieka, w: Wyzwania współczesnego świata w dydaktyczno-wychowawczym systemie pracy szkoły. Łódź 1994



Opracowała: Jolanta Nowak
nauczyciel Publicznego Przedszkola Nr1
w Radomsku

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie