Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Metody poznania klasy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2377 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Pracując z klasą należy poznać każde dziecko.

Efekty pracy dydaktyczno-wychowawczej zależą od tego, czy nauczyciel znajdzie drogę do każdego ucznia, zdobędzie jego zaufanie. Czy jest gotowy go zrozumieć, pomóc nie tylko w nauce, lecz również w rozwiązywaniu problemów osobistych.
Precyzyjna ocena sytuacji w klasie stanowi swoistą „ skarbnicę wiedzy” o naszych uczniach. Pozwala nauczycielowi właściwie planować pracę wychowawczą, kierować procesem wychowania w przemyślany, zgodny z potrzebami dobór metod i form pracy z dziećmi. Podejmować właściwą tematykę godzin wychowawczych oraz świadomie wykorzystywać wiadomości programowe z innych przedmiotów do celów wychowawczych.
Do pomocy nauczyciel ma wiele technik i metod poznawania klasy, coraz częściej w pracy wychowawczej stosuje się obserwację, ankiety, plebiscyty życzliwości i niechęci oraz metody socjometryczne.

• OBSERWACJA – jest jedną z podstawowych metod poznawania dynamiki grupowej klasy szkolnej, nie jest ona jednak metodą, na której można bezwzględnie polegać. Obserwacja musi być:
o celowa
o planowa
o dokładna
o obiektywna

Obserwacja jest celowa, gdy obserwatorem kieruje jasno uświadomiony cel, nastawiający go odpowiednio na przedmiot obserwacji, np.:
- Czy klasa wybiera tych samych przywódców w różnych sytuacjach?
- Jak klasa traktuje nowego ucznia?
Planowa obserwacja jest wówczas, gdy przebiega według przemyślanego z góry planu postępowania badawczego:
o Kiedy będzie prowadził obserwację?
o Kogo będzie obserwował?
o Czy będzie to obserwacja ciągła?
o Czy będzie obserwować dzieci w sytuacjach przypadkowych, powstałych w czasie lekcji, czy w zaaranżowanych przez siebie?
Dokładność obserwacji zakłada, aby była ona wierna, wyczerpująca i wnikliwa.
Obiektywna zaś obserwacja polega na postrzeganiu i rejestrowaniu tego, co jest jej przedmiotem, a więc niezależnie od osobistych doświadczeń, subiektywnych postaw lub oczekiwań nauczyciela.


• EKSPERYMENT – stosując tą metodę musimy wiedzieć, jaki czynnik chcemy wprowadzić w otaczającą rzeczywistość i co chcemy badać. Możemy wprowadzić czynnik czasu polecając uczniom, by w ciągu 10 minut odpowiedzieli na zadane pytania, po czym obserwujemy zachowanie dzieci. Identyczne pytanie możemy postawić uczniom klasy równoległej, wydłużając im czas odpowiedzi do 20 minut. Klasa ta pełni wówczas rolę grupy kontrolnej.
Porównanie wyników pozwoli nauczycielowi zorientować się na, ile czynnik czasu jest istotny dla poszczególnych uczniów.

Do metody eksperymentu zalicza się :
1. Rozmowa – jest metodą, najczęściej stosowaną w praktyce. Służy nie tylko poznaniu dziecka, ale również uzyskaniu konkretnych efektów wychowawczych. Tym bardziej będzie skuteczna, im większym zaufanie i sympatią darzy dziecko swojego rozmówcę. Należy dać dziecku możliwość swobodnego wypowiedzenia się na dany temat. Nie wolno mu przerywać.
2. Wywiad – jest metodą zbliżoną do rozmowy. Tematykę i cele wywiadu należy dziecku przedstawić w przystępnej formie. W stosunku do rozmowy wywiad przynosi odpowiedzi bardziej konkretne. Łatwiej je w związku z tym uporządkować, jest jednak uboższy, gdyż ogranicza dzieciom możliwość swobodnego wypowiedzenia się, a nauczycielowi zadania dodatkowych pytań.
W rozmowie chodzi nie tylko o poznanie dziecka, ale także o przekonanie go do czegoś. Wywiad natomiast służy tylko do realizacji pierwszego celu.

• ANKIETA – przy pomocy tej metody możemy uzyskać informacje o tym, co inni myślą oraz jak widzą i oceniają interesujące nas zjawiska, zdarzenia. Cechą wspólną wywiadu i ankiety jest wypytywanie badanych osób, różnicą zaś – dystans społeczny między pytającym, a odpowiadającym.
Aby pytania w ankiecie przyniosły pożądane rezultaty, muszą spełnić wiele warunków:
- muszą być jasne, jednoznaczne i dokładne
- muszą dotyczyć spraw ważnych i koniecznych
Jedną ankietą nie można badać różnych spraw, dziecku łatwiej skoncentrować się na jednym problemie.
Zaleca się stosowanie w pytaniach ankiety formy osobowej „Pan”, „Pani”, „Ty”
Pytania nie mogą sugerować odpowiedzi.
Wyróżniamy dwa rodzaje pytań stosowanych w ankietach:
- otwarte np. Jak powinna wyglądać klasa twoich marzeń?
- zamknięte np. Czy lubisz swoją klasę? Tak, Nie , Nie wiem

• TECHNIKI SOCJOMETRYCZNE – stanowi narzędzie szybkiego i możliwie dokładnego badania dynamiki grupowej klasy, a zwłaszcza panujących w niej stosunków interpersonalnych. Pozwalają na klasyfikowanie uczniów w różnych kategoriach: popularności, izolacji, przeciętności.
Do najbardziej znanych technik tego rodzaju należą: Technika Socjometryczna J.L.Moreno, technika „Zgadnij kto?”, Plebiscyt życzliwości i niechęci.
TECHNIKA SOCJOMETRYCZNA J.L. Moreno – polega na zadaniu uczniom pytań, dotyczących różnego rodzaju stosunków społecznych w określonej sytuacji.
TECHNIKA” ZGADNIJ KTO…” – polega na wpisaniu przez poszczególnych uczniów danej klasy nazwisk tych kolegów, których zachowanie odpowiada przedstawionej charakterystyce zachowań np. To jest ktoś, kogo wszyscy bardzo lubią w klasie.
PLEBISCYT ŻYCZLIWOŚCI I NIECHĘCI – każdy uczeń ocenia wszystkich uczniów w klasie, można zastosować skalę pięciostopniową:
• Bardzo lubię
• Lubię, ale nie bardzo
• Jest mi obojętny
• Raczej nie lubię
• Bardzo nie lubię

ANNA STRYKOWSKA SP2 Lubaczów

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie