Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Edukacja ekologiczna jako nadzieja świata ludzkiego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1061 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Edukacja ekologiczna jako nadzieja świata ludzkiego,
w którym warto żyć

„ Edukacja jest instrumentem
układania człowieka ze światem
w następstwie czego wzrastają
jego szanse w ekologicznym
porządku życia”.
R. Łukaszewicz

Każdy człowiek w swojej wędrówce „poznawczej” i egzystencjalnej wyrusza z jakiegoś miejsca. Miejsca, które doskonale zna, z którego wyrasta jego biografia. W swoim życiu stąpa po wielu ścieżkach, drogach i bezdrożach. Wiele z tych dróg naznaczonych jest edukacją rozumianą jako wzorzec powiązań rozwojowych dziecka ze światem. Ze światem zastanym, gdzie większość krajobrazów została ukształtowana przez ludzi dorosłych, „którzy zagospodarowywali ziemię, wodę i roślinność według wzorów wyłonionych przez ich kulturę lub podyktowanych osobistymi upodobaniami”.
Wśród wielu dróg, które prowadzą do nowego, innego spojrzenia na związki człowieka ze światem jest edukacja ekologiczna wdrażająca do kształtowania właściwych systemów wartości, postaw i zachowań jednostek i grup ludzkich w stosunku do środowiska. Człowiek musi od nowa uczyć się życia w zgodzie z przyrodą, przestrzegać jej praw i zająć się jej ochroną, gdyż sam jest jej cząstką. Całe społeczeństwo powinno bowiem zrozumieć konieczność promowania wartości ekologicznych, odpowiedzialności za los własny i innych istot. Zatem edukacja winna kształtować świadomy stosunek do środowiska przyrodniczego, uczyć miłości i szacunku dla różnych form życia, właściwych, aktywnych postaw wobec przyrody i jej ochrony. Edukacja ta musi odrzucić tradycyjne wzory i modele życia, a położyć nacisk na kształtowanie
osobowości otwartej, autonomicznej, o nastawieniach twórczych
i innowacyjnych.
Edukację ekologiczną należy rozpocząć już od najmłodszych dzieci, gdyż predyspozycje ukształtowane w wieku przedszkolnym
i młodszym wieku szkolnym odznaczają się wysokim stopniem trwałości, a jak twierdzi Kamieńska w „Notatniku 1965/1972” - „dzieciństwo to okres wielkiego poznania i już nigdy potem nie wraca to wielkie otwarcie”. Małe dziecko podejmuje zachowania moralne zgodnie z obowiązującą normą społeczną tylko wtedy, gdy kryją się za tym bezpośrednie i konkretne korzyści. Dopiero w końcowym etapie kształtowania postaw bodźcem do działania staje się uwewnętrzniona, uznana za właściwą norma moralna. Przestrzeganie określonych zasad moralnych nie powinno wynikać z lęku przed sankcjami, ale z uznania określonego systemu wartości. Chodzi zatem o ukształtowanie wartościowych przekonań i postaw. Młodszy wiek szkolny sprzyja kształtowaniu takich uczuć jak: miłość do przyrody, troskliwość wobec żywych organizmów i związane z tym pragnienie ich ochrony
i pielęgnacji. Bezpośredni kontakt z przyrodą ułatwi dzieciom wytworzenie tych związków i uczuć, gdyż według Freineta „prawdziwą wiedzą jest ta, którą zdobyło się drogę odkrycia”. Zatem najbardziej korzystne będą zajęcia organizowane na łonie natury, gdyż zbliżają do przyrody, dzięki czemu dzieci poznają praktyczną wiedzę, doświadczają emocji, radości i zaspokoją swą ciekawość. Już Seneka stwierdził, że „długa jest droga przez naukę, krótsza i łatwiejsza przez doświadczenie”. Nauczyciele powinni dostarczać przesłanek i umożliwić samodzielne wyciąganie wniosków lub też w nieznacznym stopniu, kierować myśleniem dzieci. „Uczyć myśleć, nic więcej, a cała reszta, tzn. wiedza, dana im będzie przez przyrost”.(Dobrowolski)
Postawy wynikające z samodzielnego wnioskowania są zwykle bardziej elastyczne niż te, które powstały przez pamięciowe przyswajanie gotowych wniosków. Trzeba więc stwarzać sytuacje,
w których dzieci przejawiałyby zachowania zgodne z wcześniej poznanymi normami i przekazać im wiarę, że dużo zależy właśnie od nich. „Dziecięca wrażliwość to prawdopodobnie lepsza gwarancja ekologicznego porządku życia niż słowa i deklaracja świata ludzi dorosłych” . W związku z tym, coraz bardziej wzmagać się powinna nasza troska o jakość człowieka, jego postawę, wyobraźnię i wrażliwość na otaczającą nas rzeczywistość, a Ziemia jako unikalna
i niepowtarzalna w Układzie Słonecznym, znów niby magiczny ogród rozkwitać będzie miliardami najrozmaitszych form życia.
Korzystne zmiany następują jednak powoli, ponieważ zbyt późno zrozumieliśmy „że wiedza nie zastąpi mądrości w wielkiej podróży rodziny człowieczej, w której sami jesteśmy kompasem i wędrowcami zarazem”.
Opracowała: Mirosława Wojenko




R. Łukaszewicz „Leczenie głupoty” i... czyli Salony Edukacji Ekologicznej NATURAmy,
Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego; Wrocław 1996 r., s.27
A. Kamieńska, Notatnik 1965/1972, Poznań 1982 r., s.307
R. Łukaszewicz, Czarno widzę, Wolne Inicjatywy Edukacyjne, 1993 r., Nr 3
R. Łukaszewicz „Leczenie głupoty” i... czyli Salony Edukacji Ekologicznej NATURAmy,
Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego; Wrocław 1996 r., s.101

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie