Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie gazet i czasopism w nauczaniu j. obcych.

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1426 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wykorzystanie gazet i czasopism w nauczaniu języka obcego na poziomie podstawowym

Kiedy zaczynamy uczyć się języka obcego wydaje nam się, że czytanie gazet w tym języku jest wręcz niemożliwe. W tym artykule chciałabym pokazać, iż prasa obcojęzyczna nie tylko może być czytana przez uczniów początkujących, lecz jest również doskonałym źródłem materiałów autentycznych dla nauczyciela.
Oczywiście, gazety zawierają ogromną ilość tekstów i informacji, które powinny być wyselekcjonowane przez uczącego z uwzględnieniem kompetencji językowych uczniów.
Wykorzystując gazety jako pomoc dydaktyczną już w początkowej fazie nauczania języka osiągamy dwa ważne cele: wykorzystujemy materiał autentyczny i budujemy wiarę ucznia w jego możliwości ponieważ odkrywa on, że jest w stanie czytać teksty przeznaczone dla native speaker’ów.

Chciałabym zaproponować następujące zajęcia praktyczne dla początkujących:

1. Dane osobowe. Jest to indywidualne zadanie pisemne, gdzie możemy wykorzystać którąkolwiek z setek drukowanych form: darowizny na rzecz dobroczynności, adverts, informacje o sklepach internetowych, itp. Uczniowie ćwiczą następujące słownictwo: imiona, nazwiska, adresy, kody pocztowe, numery telefonów, itp. Pozostałe słownictwo może być wykorzystane lub nie, zależy to od sytuacji i konieczności.
2. Opisy. Gazety to nie tylko słowa, lecz również zdjęcia. Rozdajemy uczniom zdjęcia sławnych osób i prosimy uczniów o podanie: imienia, nazwiska, zawodu, narodowości i opisanie wyglądy zewnętrznego. Opis wyglądu zewnętrznego pozwoli nam na wprowadzenie ćwiczenia „pytanie-odpowiedź”:
“How old is Madonna?”/”Wie alt ist Madonna?”
“She is forty.”/”Sie ist vierzig.“
3. Czas. To zadanie może być wykonane w parach lub w relacji nauczyciel-uczeń. Ideą tego zadania jest ominięcie stereotypowego ćwiczenia zmiany wskazówek na zegarze. Do tego ćwiczenia rozdajemy uczniom strony z programem telewizyjnym. Uczniowie będą w stanie tworzyć krótkie dialogi:
„What time is the News on BBC1?”/”Wie viel Uhr sind dieNachrichten?” „It is at seven o’clock.“/„Sie sind um sieben Uhr.“
Powodem, dla którego wykorzystujemy program telewizyjny jest motywacja: uczniowie będą zainteresowani ulubionymi programami (sport, kreskówki, filmy, itd.) i będą zadawać pytania dotyczące tych programów, będą czuli się pewnie jeżeli będą tworzyli pytania i odpowiadali na pytania partnera samodzielnie.

4. Liczby. W celu dalszej motywacji uczniów proponuję analizę wyników zawodów sportowych (koszykówka, piłka nożna, itd.), które mogą być wykorzystane do wprowadzenia i ćwiczenia liczebników. Oto kilka przykładów:
„What was the final score at Liverpool-Arsenal?”
“Three to one.”

5. Pogoda. Podstawą tego ćwiczenia będzie strona prognozy pogody i mapa. Uczniowie koncentrują swoją uwagę na dwóch grupach słownictwa: pogoda (śnieg, deszcz, wiatr, słonecznie, itd.) i kierunki geograficzne (północ, południe, wschód, zachód). To ćwiczenie może być wykorzystane zarówno w celu ćwiczenia słownictwa jak i czasów: przeszłego i przyszłego, opisując jaka pogada była wczoraj lub jakie są prognozy na dzień następny.
Każdy uczeń rysuje mapę państwa i umieszcza na niej symbole pogody, kiedy mapa jest uzupełniona, uczniowie wymieniają się mapami i inny uczeń opisuje prognozę, która została oznaczona symbolami pogody ustnie lub pisemnie rozszyfrowując poszczególne symbole.

Mam nadzieję, drukując powyższy artykuł zachęciłam nauczycieli języków obcych do korzystania z materiałów autentycznych, jakie oferuje nam prasa obcojęzyczna.

Nina Opuchlik
(nauczyciel języka angielskiego)

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie