Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola i obowiązki dyrektora szkoły w awansie zawodowym nauczyciela

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 32890 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przed dyrektorem stają nowe zadania: wybór opiekuna stażu dla młodych nauczycieli, zatwierdzenie planu rozwoju zawodowego nauczycieli, ocenianie ich dorobku zawodowego za okres stażu, powołanie komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli stażystów oraz udział w pracach komisji kwalifikacyjnej i egzaminacyjnej...

Wprowadzony od 1 września 2000 r. system awansu zawodowego nauczycieli nakłada na dyrektora nowe obowiązki, dając mu jednocześnie szansę na efektywniejsze zarządzanie szkołą. System awansu zawodowego nauczyciela objęci są: nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w: publicznych przedszkolach i placówkach doskonalenia nauczycieli działających na podstawie Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
Nadanie nauczycielowi kolejnego stopnia awansu zawodowego uzależnione jest od posiadania kwalifikacji tj. posiadanego wyższego wykształcenia z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli, jeżeli zatrudniony jest na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje; odbycia stażu zakończonego pozytywną oceną dorobku zawodowego oraz w przypadku: nauczyciela stażysty - uzyskania akceptacji komisji kwalifikacyjne po przeprowadzonej rozmowie; nauczyciela kontraktowego - zdanie egzaminu przed komisją egzaminacyjną; nauczyciela mianowanego - uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej.
Systemem awansu zawodowego objęci są również nauczyciele zatrudnieni w kilku szkołach, którzy w żadnej z tych szkół nie są zatrudnieni w wymiarze 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, łącznie jednak wymiar ich zajęć stanowi co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć dla danego stanowiska. Osoby podejmujące po raz pierwszy pracę w zawodzie nauczyciela, z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole uzyskują stopień nauczyciela stażysty i rozpoczynają staż. Rozpoczęcie przez nauczyciela kontraktowego i nauczyciela mianowanego stażu uzależnione jest od złożenia wniosku (nauczyciel sam podejmuje taką decyzję i składa wniosek) skierowanego do dyrektora szkoły. Nauczyciele ci rozpoczynają staż z dniem 1 września. Czas trwania stażu w przypadku ubiegania się o awans: nauczyciela kontraktowego - 9 miesięcy; nauczyciela mianowanego - 2 lata i 9 miesięcy; nauczyciela dyplomowanego - 2 lata i 9 miesięcy. W okresie przejściowym tj. do 2001 roku do kwietnia 2003 roku po spełnieniu pewnych warunków można było złożyć wniosek o skrócenie stażu na awans zawodowy nauczyciela.
Nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż, dyrektor szkoły przydziela opiekuna spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych zatrudnionych w szkole. Opiekun zobowiązany jest udzielać nauczycielowi wszelkiej pomocy w zakresie związanym z odbywaniem stażu, ponadto opiekun stażu przygotowuje projekt oceny dorobku nauczyciela.
Nauczycielowi dyplomowanemu, posiadającemu co najmniej 20-letni okres pracy w zawodzie nauczyciela, w tym co najmniej 10-letni okres pracy jako nauczyciel dyplomowany oraz znaczący dorobek zawodowy, na wniosek Kapituły do spraw Profesorów Oświaty może być nadany przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania tytuł honorowy Profesora Oświaty. Nauczycielowi dyplomowanemu, który uzyskał tytuł honorowy Profesora Oświaty, organ prowadzący wypłaca jednorazową gratyfikację pieniężną w wysokości 6-miesiecznego ostatnio pobieranego wynagrodzenia zasadniczego.

Dyrektor jako przełożony nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy

Staż
Dyrektor szkoły przyjmuje wnioski o rozpoczęcie stażu nauczycieli starających się o kolejny stopień awansu zawodowego. Nauczyciel stażysta rozpoczyna staż automatycznie (nie składa wniosku o rozpoczęcie stażu) z dniem nawiązania stosunku pracy (Karta Nauczyciela, zwana dalej KN art. 9d. ust. 1). Staż w przypadku ubiegania się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego trwa 9 miesięcy (KN art. 9c. ust. 1).
Nauczyciel kontraktowy i nauczyciel mianowany rozpoczynają staż z dniem 1 września na wniosek skierowany do dyrektora szkoły (KN art. 9d ust. 1). Staż w przypadku ubiegania się na stopień nauczyciela mianowanego i dyplomowanego trwa 2 lata i 9 miesięcy (KN art. 9c ust. 1).

Wyznaczenie opiekuna stażu
Do zadań dyrektora szkoły należy wyznaczenie opiekuna stażu nauczycielowi ubiegającemu się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego lub mianowanego. Opiekunem stażu może być nauczyciel mianowany lub dyplomowany. W przypadku przedszkoli i szkół publicznych nie będących jednostkami samorządu terytorialnego oraz przedszkoli i szkół niepublicznych opiekunem nauczyciela stażysty może być również nauczyciel kontraktowy, a nauczyciela kontraktowego - nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze (KN art. 9c. ust. 4).
Wybór odpowiedniej osoby do sprawowania tej funkcji jest niezwykle ważny. Powinien to być nauczyciel, który oprócz wymogów formalnych będzie spełniał również szereg innych kryteriów. Przede wszystkim musi rzeczywiście wspierać młodego nauczyciela, a nie oceniać go i pouczać. Swoją postawą ma modelować sposób pracy, kontaktu z uczniami ich rodzicami, pracownikami szkoły. Można jedynie proponować wybranym nauczycielom pełnienie tej funkcji, nie można jej jednak narzucać. Praca opiekuna stażu polega głównie na pomaganiu, wspieraniu, dzieleniu się doświadczeniem, dlatego też podjęcie się tej roli wymaga świadomej decyzji i osobistego zaangażowania. Dyrektor powinien zadbać o to, by opiekun stażu mógł zdobywać wiedzę i podnosić umiejętności w zakresie pracy konsultacyjnej i udzielania wsparcia (np. poprzez udział w różnych szkoleniach). Przy planowaniu pracy szkoły konieczne jest uwzględnienie zadań, które musi wypełniać opiekun. Spotkania z nauczycielem odbywającym staż, prowadzenie, obserwowanie i omawianie prowadzonych przez niego lekcji, pomoc w trudnych sytuacjach - to zadania, które wymagają czasu i odpowiedniej organizacji pracy.

Zatwierdzanie planu rozwoju zawodowego
Nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy opracowują plan rozwoju zawodowego korzystając z pomocy opiekuna stażu. Nauczyciel mianowany tworzy go samodzielnie.
Dyrektor szkoły zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczyciela odbywającego staż. Ważne jest aby plan rozwoju nauczyciela był zgodny z planem pracy szkoły lub placówki. W przypadku zastrzeżeń i uwag, dyrektor szkoły podaje wskazówki dotyczące zakresu zmian lub uzupełnień oraz wyznacz termin dokonania poprawek.

Wspieranie nauczyciela odbywającego staż
Zadaniem dyrektora szkoły jest również wspieranie nauczyciela odbywającego staż w realizacji planu rozwoju zawodowego poprzez taką organizację pracy szkoły, która : umożliwia nauczycielowi odbywającemu staż obserwację zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych prowadzonych w szkole; umożliwia udział w różnych formach doskonalenia, zgodnie z planem rozwoju zawodowego (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego dla nauczycieli, zwane dalej Rozp. §6 ust. 2). Dyrektor szkoły zobowiązany jest do obserwowania i omawiania zajęć oraz innych zadań realizowanych przez nauczyciela zgadnie z jego planem rozwoju zawodowego (Rozp. §6 pkt 2). Należy pamiętać że dyrektor nie występuje tu w roli osoby dokonującej oceny, ale powinien wspierać, pomagać oraz służyć swoim doświadczeniem i wiedzą. W przypadku nauczycieli zajmujących się pomocą psychologiczno-pedagogiczną dyrektor nie uczestniczy bezpośrednio w zajęciach przez nich prowadzonych lecz zbiera informacje o ich przebiegu i efektach (Rozp. §6 ust. 2) - np. omawiając zajęcia z prowadzącym je nauczycielem.

Ocena dorobku zawodowego nauczyciela
Po zakończeniu przez nauczyciela stażu dyrektor dokonuje oceny jego dorobku zawodowego za ten okres pracy (KN art. 9c ust. 6).
Nauczyciel zobowiązany jest złożyć sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego - w terminie 14 dni od zakończeniu stażu.
Przed dokonaniem oceny dyrektor powinien zapoznać się z projektem oceny przygotowanym przez opiekuna stażu i z opinią rady rodziców lub rady szkoły w przypadku nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego oraz zasięgnąć opinii tych gremiów w przypadku nauczyciela mianowanego. Możesz również poprosić o opinię samorząd uczniowski. Ocena dorobku zawodowego może być pozytywna lub negatywna. Ocenę dyrektor sporządza na piśmie. Powinna ona zawierać uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania.. Od oceny dorobku zawodowego nauczyciel może odwołać się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. W przypadku, gdy ostateczna ocena organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest negatywna, ponowna ocena może być dokonana po odbyciu jednego dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy (na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły).

Przyjmowanie wniosków o podjęcie postępowania
Nauczyciele stażyści i nauczyciele mianowani, którzy otrzymali pozytywną ocenę dorobku zawodowego mają obowiązek złożenia wniosku o rozpoczęcie postępowania kwalifikacyjnego, a w przypadku nauczycieli kontraktowych - postępowania egzaminacyjnego. Mają na to określony czas i tak nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy składają wnioski w terminie 14 dni od dnia otrzymania pozytywnej oceny dorobku zawodowego, natomiast nauczyciel mianowany - w ciągu 3 lat od daty uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego.
W przypadku niedotrzymania terminu złożenia wniosku nauczyciel jest zobowiązany do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze (KN art. 9d ust. 2).
Zadaniem dyrektora szkoły jest przyjęcie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego tylko od nauczycieli stażystów (KN art. 9b ust. 2).
Wnioski rozpatruje powołana przez dyrektora komisja kwalifikacyjna.
Nauczyciel kontraktowy kieruje wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego do organu prowadzącego szkołę.
Nauczyciel mianowany składa wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego nauczyciel jest zobowiązany dołączyć (Rozp. §7): dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe lub potwierdzone kopie tych dokumentów; zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia oraz zajmowanym stanowisku w okresie odbywania stażu; zatwierdzony plan rozwoju zawodowego realizowany w okresie stażu i sprawozdanie z jego wykonania (uwzględniające stopień realizacji, zmiany i modyfikacje, oraz ich przyczyny); ocenę dorobku zawodowego za okres stażu; dokumentację potwierdzającą spełnienie wymagań kwalifikacyjnych (odpowiednio do stopienia awansu zawodowego).
Do wniosku nauczyciel może dołączyć również inne świadectwa mówiące o jego osiągnięciach zawodowych (Rozp. §7 ust. 3).
Dokumentacja potwierdzająca spełnienie wymagań kwalifikacyjnych może mieć formę (Rozp. §7 ust. 4): materiałów potwierdzających realizację zadań określonych w planie rozwoju zawodowego w postaci pisemnej, graficznej lub nagrań audio-video; zaświadczeń potwierdzających prowadzenie działań związanych ze spełnieniem wymagań kwalifikacyjnych, wydanych przez dyrektora szkoły; świadectw i zaświadczeń potwierdzających udział w kształceniu ustawicznym lub potwierdzonych kopii tych dokumentów.
W przypadku nauczyciela mianowanego dokumentacja powinna być przedstawiona w formie (Rozp. §7 ust. 4 pkt 4): pisemnego sprawozdania z realizacji wybranych zadań opisanych na poprzedniej stronie wraz z powstałymi materiałami (w przypadku zadań a. i b.) oraz opisem nabytych i wykorzystanych umiejętności lub uzyskanych kwalifikacji (w przypadku zadań f. i g.); opisu i analizy co najmniej dwóch przypadków rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiki szkoły; opisu i analizy uczestnictwa w pozostałych działaniach realizowanych na rzecz doskonalenia swojej pracy i podwyższania jakości pracy szkoły oraz umiejętności dzielenia się swoją wiedzą i umiejętnościami z innymi pracownikami szkoły.
Złożony przez nauczyciela wniosek powinien być rozpatrzony przez komisję w terminie nie dłuższym niż 14 dni. W przypadku, gdy wniosek lub dokumentacja nie spełniają wymagań formalnych, komisja zwraca wniosek i dokumentację wskazując braki formalne oraz określając termin ich uzupełnienia. Kontynuuje ona postępowanie niezwłocznie po przedstawieniu uzupełnionego wniosku i dokumentacji. Przewodniczący komisji kwalifikacyjnej powiadamia nauczyciela o terminie i miejscu przeprowadzania rozmowy kwalifikacyjnej lub egzaminu co najmniej na 14 dni przed datą posiedzenia (Rozp. §8 ust. 6-7).

Powoływanie komisji kwalifikacyjnej
Do obowiązków dyrektora szkoły należy również powoływanie komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego (KN art. 9g. ust. 1). Komisja powinna być powołana jak najszybciej po otrzymaniu od nauczyciela wniosku o rozpoczęcie procedury kwalifikacyjnej. Powołana komisja ma 14 dni od daty złożenia wniosku na jego zbadanie (Rozp. §8 ust. 6).
W skład komisji wchodzą:
dyrektor (wicedyrektor) jako przewodniczący; przewodniczący zespołu przedmiotowego (wychowawczego), a jeżeli zespół taki nie został powołany - nauczyciel mianowany lub dyplomowany zatrudniony w szkole. W przypadku przedszkoli i szkół publicznych nie będących jednostkami samorządu terytorialnego oraz przedszkoli, szkół i placówek niepublicznych oraz szkół niepublicznych o uprawnieniach publicznych, w których nie są zatrudnieni nauczyciele mianowani lub dyplomowani, w skład komisji wchodzi nauczyciel kontraktowy. opiekun stażu; przedstawiciel związków zawodowych - na wniosek nauczyciela.
Dyrektor szkoły zapewnia obsługę administracyjno-biurową komisji, którą powołuje oraz pokrywa wydatki związane z jej działalnością (Rozp. §12).
Komisję egzaminacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego powołuje organ prowadzący szkołę.
W skład komisji wchodzą: przedstawiciel organu prowadzącego - jako przewodniczący komisji; dyrektor lub wicedyrektor szkoły; rzedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny w charakterze obserwatora;
trzej eksperci z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania; przedstawiciel związków zawodowych - na wniosek nauczyciela.

Komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela dyplomowanego powołuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny. W skład komisji wchodzą: przedstawiciel organu powołującego komisję - jako przewodniczący; dyrektor lub wicedyrektor szkoły; trzech ekspertów z listy ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania; przedstawiciel organu prowadzącego szkołę w charakterze obserwatora; przedstawiciel związków zawodowych - na wniosek nauczyciela.
W pracach komisji może brać udział, w charakterze obserwatora, przedstawiciel organu prowadzącego szkołę lub sprawującego nadzór pedagogiczny (o ile nie wchodzi w skład komisji).

Udział w pracach komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych (KN art. 9g. ust. 1)
Do obowiązków dyrektora szkoły należy uczestniczenie w komisjach kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych. Komisje prowadzą działalność w okresie letnim w maju, czerwcu i lipcu (KN art. 9b ust. 3) oraz w styczniu i lutym. Zadaniem dyrektora placówki oświatowej jest uczestniczenie w pracach komisji zarówno tych powoływanych przez niego, jak i tych powoływanych przez organ prowadzący szkołę i organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Karta Nauczyciela określa, że w pracach komisji ma uczestniczyć dyrektor lub wicedyrektor szkoły (lub osoba upoważniona przez dyrektora szkoły).
Dyrektor lub wicedyrektor wchodzi w skład komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych jako: przewodniczący - w przypadku komisji nadającej nauczycielowi stażyście stopień nauczyciela kontraktowego; uczestnik - w przypadku komisji nadającej nauczycielowi kontraktowemu - stopień nauczyciela mianowanego i nauczycielowi mianowanemu - stopień nauczyciela dyplomowanego.
Komisja przeprowadza postępowanie dla wniosków spełniających wymogi formalne (KN art. 9b ust. 3 oraz Rozp. §8 ust. 2-3): złożonych przed 30 czerwca - do końca roku szkolnego; złożonych po 30 czerwca - w styczniu i lutym następnego roku kalendarzowego. Komisja przeprowadza postępowanie według kolejności napływania wniosków (Rozp. §8 ust. 1).
Podczas posiedzenia komisji: nauczyciel stażysta przedstawia sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego i odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań kwalifikacyjnych ( Rozp. §9 ust. 1); nauczyciel kontraktowy zdaje egzamin, w czasie którego dokonuje prezentacji własnego dorobku zawodowego i odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań egzaminacyjnych (Rozp. §9 ust. 2); nauczyciel mianowany nie stawia się bezpośrednio przed komisją, lecz przedstawia dokumentację, którą komisja podczas postępowania kwalifikacyjnego bada i ocenia (Rozp. §9 ust. 3).
Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w obecności co najmniej 2/3 składu swoich członków, przy czym (Rozp. §11-12): każdy z członków komisji ocenia spełnienie wymagań według skali punktowej od 0 do 10. Nauczyciel otrzymuje akceptację komisji lub zdaje egzamin po uzyskaniu co najmniej 2/3 wszystkich możliwych punktów (co najmniej 33pkt), które mają do dyspozycji obecni na posiedzeniu członkowie komisji. Z przebiegu prac komisji sporządzany jest protokół, uwzględniający punktację wraz z jej uzasadnieniem; Protokoły i dokumentacja komisji kwalifikacyjnej i egzaminacyjnej przechowywane są przez organ powołujący komisję. Komisje udostępniają protokoły organom nadzorującym czynności podejmowane w postępowaniu o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego.
W sprawach proceduralnych dotyczących prac komisji, nieuregulowanych w rozporządzeniu, decyduje komisja w drodze głosowania zwykłą większością głosów obecnych na posiedzeniu członków (Rozp. § 12 ust. 4).
Jeśli nauczyciel uzyskał akceptację komisji kwalifikacyjnej lub zdał egzamin przed komisją egzaminacyjną, otrzymuje od niej zaświadczenie (rejestr wydanych zaświadczeń prowadzi organ powołujący komisję - KN art. 9g ust. 9).
W przypadku nieuzyskania akceptacji komisji lub niezdania egzaminu nauczyciel może ponownie złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego po odbyciu (na swój wniosek i za zgodą dyrektora szkoły) dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy (KN art. 9g ust. 8).
Nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy mogą przystąpić ponownie do rozmowy z komisją kwalifikacyjną lub do egzaminu przed komisją egzaminacyjną tylko jeden raz w danej szkole (KN art. 9g ust. 8 p. 1). Nauczyciel mianowany w przypadku powtórnego braku akceptacji przed kolejnym ubieganiem się o jej uzyskanie przez komisję kwalifikacyjną powinien ponownie odbyć staż w wymiarze 2 lata i 9 miesięcy (KN art. 9g ust. 8).

Nadawanie stopnia awansu zawodowego
Jeżeli nauczyciel stażysta uzyskał akceptację komisji, dyrektor szkoły nadaje mu stopień nauczyciela kontraktowego (KN art. 9b ust. 4 pkt 1).
W przypadku, gdy nauczyciel nie uzyskał akceptacji komisji dyrektor odmawia mu (w drodze decyzji administracyjnej) nadania stopnia awansu zawodowego (KN art. 9b ust. 6). Od decyzji nauczyciel może odwoływać się do organu wyższego stopnia (KN art. 9b ust. 7).
Jest nim w stosunku do: dyrektora - organ prowadzący szkołę; organu prowadzącego szkołę - organ sprawujący nadzór pedagogiczny; organu sprawującego nadzór pedagogiczny - właściwy minister.
Nauczyciel ma prawo odwołać się również do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Akt nadania stopnia nauczyciela kontraktowego zawiera m.in. (KN art. 9b ust. 5): nazwę komisji kwalifikacyjnej, numer i datę wydania zaświadczenia o uzyskaniu akceptacji na stopień nauczyciela kontraktowego, a ponadto wymienia kwalifikacje nauczyciela oraz typy i rodzaje szkół, w których może być zatrudniony (patrz załączniki do Rozporządzenia). Do tego aktu załączane jest uzasadnienie (Rozp. §11). Jeżeli po otrzymaniu stopnia nauczyciela kontraktowego nauczyciel uzyskał dodatkowe kwalifikacje (do prowadzenia innych zajęć w szkole tego samego rodzaju lub typu albo kwalifikacje do nauczania w szkole innego rodzaju lub typu), dyrektor wydaje na wniosek nauczyciela nowy akt nadania uwzględniający uzyskane przez wnioskodawcę kwalifikacje (KN art. 9f ust. 1).
Nauczycielowi kontraktowemu stopień nauczyciela mianowanego nadaje organ prowadzący szkołę, zaś nauczycielowi mianowanemu stopień nauczyciela dyplomowanego nadaje organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Do obowiązków dyrektora związanych z systemem awansu zawodowego należy również: prowadzenie rejestru zaświadczeń wydanych przez komisje kwalifikacyjne o uzyskaniu akceptacji na stopień nauczyciela kontraktowego (KN art.9); przechowywanie protokołów i innej dokumentacji komisji kwalifikacyjnej prowadzącej postępowanie kwalifikacyjne wobec nauczycieli stażystów (Rozp. § 12 ust. 2).

W niniejszej publikacji starano się odpowiedzieć na pytania dotyczące roli dyrektora w rozwoju zawodowym nauczyciela. Zwrócono uwagę na potrzebę diagnozowania umiejętności, motywowania i ukierunkowania działalności nauczyciela na zagadnienia wynikające z potrzeb szkoły, planu pracy oraz jej misji.
Analiza literatury i aktów prawnych pozwala zwrócić uwagę na rolę dyrektora szkoły w funkcji doradczo – doskonalącej nadzoru pedagogicznego pełnionego przez niego w szkole. W świetle teorii organizacji funkcja ta między innymi polega na pobudzaniu i motywowaniu nauczycieli do rozwijania twórczych elementów ich pracy.

Opracowała: Grażyna Seń dyrektor Szkoły Podstawowej w Steniatynie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie