Temat: ”Miłość – najwspanialsze i najtrudniejsze uczucie „.( „Syzyfowe prace” S. Żeromskiego).
Cele edukacyjne: - analizowanie przebiegu niektórych wydarzeń -poszerzanie zasobu słownictwa związanego z uczuciami, -ukazywanie różnych rodzajów miłości i przejawów miłości w literaturze, -kształcenie umiejętności porównywania, wnioskowania i notowania, -doskonalenie umiejętności pisania dialogu,
Chcę, aby moi uczniowie potrafili: -pracować z tekstem, -popierać wypowiedzi cytatami, -posługiwać się słownikami, -tworzyć związki frazeologiczne ze słowem miłość, -napisać poprawnie dialog, -interpretować aforyzmy, -sporządzić graficzną notatkę, -wymienić literaturę o tematyce miłosnej,
Metody i formy pracy: -metoda poszukująca, -mapa mentalna, -burza mózgów, -praca z tekstem, -praca jednostkowa, -praca z całą klasą,
Materiały pomocnicze: „Syzyfowe prace” S.Żeromskiego, Słownik synonimów, Słownik frazeologiczny, tablica z aforyzmami, obrazy o tematyce miłosnej,
Ścieżki edukacyjne: Edukacja filozoficzna, Edukacja czytelnicza i medialna
Standardy: I.1, I.2, I.6, II.1, II.4,
Przebieg lekcji:
1. Wprowadzenie do tematu lekcji;
2. Jaka może być miłość? Uczniowie opisują uczucie miłości- (burza mózgów)
3. Ćwiczenia słownikowe (praca ze Słownikami synonimów i frazeologizmów) Zamiast miłość można powiedzieć: afekt, sentyment, uczucie, zakochanie się, durzenie się, umiłowanie, zaangażowanie się, kochanie kogoś, słabość do kogoś, przywiązanie do kogoś, namiętność, poryw, żar serca. Związki frazeologiczne: miłość jest mocna jak śmierć, stracić głowę z miłości, miłość do grobowej deski, ślepa miłość, miłość przesłania świat.
4. Rodzaje miłości i sposoby jej wyrażania-praca z lekturą; (np. miłość macierzyńska, między kobietą i mężczyzną, do Boga, do ojczyzny…) -Uczniowie odszukują w tekście żądane fragmenty i na ich podstawie przygotowują odpowiedzi. -Sporządzenie notatki w postaci mapy mentalnej.
5. Określanie relacji uczuciowych pomiędzy Anną i Marcinem. Uczniowie odszukują w książce fragmenty mówiące o trzech spotkaniach młodych w parku. Następnie zapisują wnioski do zeszytu.
6. Dyskusja nad przesłaniami zawartymi w aforyzmach o miłości; Nauczyciel prezentuje różne myśli o miłości, a wybrani uczniowie interpretują je. • „Ach, być kochanym wszyscy szczęściem głoszą. Mym zdaniem, kochać jest większą rozkoszą.” ( A. Fredro) • „Żyć bez miłości, to jakby nie żyć wcale „ ( Molier) • „(…) serce nie jest sługa, nie zna co to pany, i nie da się przemocą okuwać w kajdany” ( A. Mickiewicz) • „ Miłość nie polega na wpatrywaniu się w siebie nawzajem, ale na patrzeniu wspólnym w tym samym kierunku.” (A. de Saint-Exupery) • „By móc obdarzyć kogoś miłością, trzeba ją mieć w sobie.” • „Miłość wszystko zwycięża i my ulegamy miłości.” (Wergiliusz)
7. Pisanie dialogu; Uczniowie układają rozmowę na temat miłości między Marcinem a Birutą, w której musi pojawić się jeden z wyżej podanych aforyzmów.
8. Przypomnienie tytułów utworów, w których zostało opisane głębokie uczucie dwojga młodych ludzi oraz obejrzenie obrazów o tematyce miłosnej.
9. Praca domowa; • Wypisanie najsłynniejszych literackich par kochanków. • Napisanie opowiadania twórczego o dalszych losach Marcina i Anny Stogowskiej lub listu miłosnego od Anny do Marcina.
Anna Daciuk |