Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Poznajemy przypadki.

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2099 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Cele lekcji:
Poznawczy – poznanie nazw przypadków i poprawnej deklinacji rzeczowników;
Kształcący – kształcenie umiejętności stosowania właściwej formy deklinacyjnej rzeczownika;
Wychowawczy – dbałość o poprawność gramatyczną języka;

Pomoce dydaktyczne: teksty wierszyków, tablice gramatyczne z nazwami przypadków.

Przebieg lekcji:

1. Rozdanie kartek z wierszykami i odczytanie tekstu.

Pewna dziewczyna pyta w klasie dziewczyny,
Co kupią trzeciej dziewczynie na imieniny.
Ta powiedziała: „Spytaj dziewczynę czwartą,
Bo tylko z tamtą dziewczyną naradzić się warto”.
I dyskutują o dziewczynie w klasie.
Oj dziewczyno! Czy ten problem rozwiązać da się?

2. Wypisania powtarzającego się wyrazu dziewczyna, a następnie próba postawienia pytań przy pomocy tekstu i nauczyciela ( uczniowie zakrywają wyraz dziewczyna, wtedy jest im łatwiej znaleźć odpowiednie pytanie np. pyta kto? pyta kogo? kupię komu? spytaj kogo? itp.)
kto? dziewczyna
kogo? dziewczyny
komu? dziewczynie
kogo? dziewczynę
z kim? z dziewczyną
o kim? o dziewczynie
(bez pytania) dziewczyno!

3. Rozdanie następnych tekstów.

Na drodze leżał ciężki kamień,
a koło kamienia stał czarodziej Zamień.
Przyjrzał się kamieniowi dokładnie.
- Ależ – pomyślał –wygląda zabawnie.
Chciałbym do domu zabrać ten kamień.
Lecz iść z tym kamieniem, to wielkie strapienie.
Stanął, pomyślał o kamieniu chwilę i krzyknął:
-Kamieniu! Stań się motylem!

4. Stawianie pytań do wyrazu kamień ( np. stał koło czego? itp. )
5. Wpisanie pytań o osobę i rzecz obok siebie

kto? co? dziewczyna, kamień
kogo? czego? dziewczyny, kamienia
komu? czemu? dziewczynie, kamieniowi
kogo? co? dziewczynę, kamień
z kim? z czym? z dziewczyną, z kamieniem
o kim? o czym? o dziewczynie, o kamieniu
( bez pytań,
wyrazy wykrzykuje się) dziewczyno! kamieniu!

6. Wprowadzenie nazw przypadków (wpisanie obok pytań na tablicy).
7. Aby wzmóc zainteresowanie uczniów zagadnieniem nauczyciel mówi uczniom o tym, że nie we wszystkich językach rzeczowniki mają po siedem przypadków. W niektórych językach jest tylko jeden przypadek lub dwa, jak na przykład w języku angielskim. Za to Eskimosi używają aż 252 przypadków.
8. Nauczyciel zawiesza tablice gramatyczne i następuje próba odmiany wybranych rzeczowników.




opracowała

mgr Jarosława Gawin

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie