Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zwyczaje świąteczne w Kociewiu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4505 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

„ZWYCZAJE ŚWIĄTECZNE NA KOCIEWIU”
DNIA 17.12. 2003 ROK


Realizacja haseł programowych:


1. Zapoznanie dzieci ze zwyczajami związanymi ze świętem Bożego Narodzenia na Kociewiu: ubieranie choinki, potrawy Kociewskie, słownik Kociewski, składanie życzeń.
2. Dodawanie liczb w zakresie 5.
3. Wykonanie plastycznych form przestrzennych - łańcuchów na choinkę z różnych materiałów (słoma, bibuła), choinek papierowych z ozdobami, „oszronionych gałązek”, zabawek z łupiny od orzecha.
4. Kształtowanie sprawności fizycznej poprzez zabawy ruchowe.
5. Rozwiązywanie zagadek o tematyce świątecznej. - inscenizacja „Choinka”(D.Gellner).
6. Śpiewanie kolędy w języku kociewskim pt.„Zagrzmiało, rujnyła....”

Pomoce: Zagadki dla najmłodszych J.Stec, ilustracje przedstawiające rozwiązanie zagadek,: choinka, gwiazdka, bałwanek, liczmany: bombki, gwiazdki, dzwoneczki itp., kartoniki z cyframi 1, 2, 3, 4, 5, choinka duża do mocowania liczmanów, choinka do czytania- słownik,
kartoniki z połączoną spółgłoską „ k” z samogłoskami, pocięte części pocztówek świątecznych, kaseta z nagraniem kolęd, Biblia, stół wigilijny,

Cele operacyjne - uczeń potrafi:

· ubierać choinkę i własnoręcznie wykonanymi ozdobami,
· wymienić niektóre potrawy wigilijne,
· wymienić tytuły niektórych kolęd,
· zaśpiewać kolędę w języku kociewskim,
· stosuje słownictwo gwarowe ze słownika np. chojanka,
· powiedzieć, po co wkładamy sianko pod obrus,
· powiedzieć, dla kogo zostawiamy puste miejsce przy stole,
· dzielić się opłatkiem i składać życzenia,
· nazwać widowisko bożonarodzeniowe,
· słuchać i odpowiadać na pytania,
· inscenizować ruchem i nazywać czynności,
· rozwiązywać proste zagadki,
· ułożyć obrazek z części,
· przeliczyć elementy w wyodrębnionych podzbiorach,
· tworzyć podzbiory ze zbioru ozdób choinkowych,
· nazwać litery i łączyć spółgłoskę z samogłoskami.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie nauczyciela: „Witam tych, którzy lubią święta”. Osoby czujące się
powitane podają rękę. Inne osoby podają swoją propozycję powitania” para wita......

2. Dzieci witają rodziców piosenką:

Witaj mamo, witaj mamo,
Jak się masz, jak się masz.
Wszyscy Cię witamy,
Wszyscy cię kochamy,
Bądź wśród nas!!!

3. Przedstawianie się.
Spotkanie w kręgu „to jest moja mama...., to jest mój syn (córka).

4. Krótkie wprowadzenie nauczyciela.
Zbliżający się okres świąt Bożego Narodzenia to czas wzmożonej pracy w domu.
Jakie czynności i prace wykonują Twoi rodzice:
a) mama, b) tata, c) rodzeństwo, d) ty?

5. Zabawa ruchowo - naśladowcza.
Zgadnij, co robi Kamil? Naśladuj pracę Kamila: myje podłogi, odkurza, trzepie .
dywany, wykonuje ozdoby na choinkę, ozdabia choinkę
6. Rozwiązywanie zagadek o tematyce świątecznej.

Przywieźli ją z lasu, pięknie przystroili.
Teraz będzie z nami. By święta umilić.
(choinka)
Mrugają, mrugają, choć oczek nie mają,
Widać je na niebie, gdy czas spać na ciebie.
(gwiazdka)
Choć niezgrabny, ale miły,
Dzieci same go lepiły,
Lepiły go cały ranek,
To ze śniegu jest .... (bałwanek)
7. Zabawa Gwiazdka :(K.W. Vopel, Witajcie oczy...,s. 60)

8. Piosenka „Śnieg pada.....”

9. Dodawanie w zakresie 5. Zabawa dydaktyczna „choinka”
- Tworzenie podzbiorów ze zbioru ozdób choinkowych.
- Przeliczanie liczby elementów w wyodrębnionych podzbiorach.
- Liczenie wzrastająco i malejaco.

10. Składanie kartki świątecznej z części.

11. Zabawa rytmiczna przy piosence „Kolęda świetlista”...

12.„Choinkowa plątaninka”- czytanie sylab ze znanych liter.

13.„Recytacja wiersza „Szczęśliwa chwila”...

14. Wigilijne zwyczaje na KOCIEWIU.
Nauczyciel objaśnia znaczenie symboli.
· Podłaźniczka- malutka choinka wisząca pod sufitem czubkiem do dołu, na niej jabłka, orzechy.
· Snop zboża ustawiony w kącie domu, ozdobiony kolorowymi wstążkami, przepasany sznurkiem, symbolizował dostatek i urodzaj, a także szczęście w domostwie.
· Jemioła-symbol dostatku i miłości
· Puste miejsce-nieoczekiwany gość,
· Światło-światłość Chrystusa,
· Papierowy łańcuch-zatrzymanie szczęścia w domu.
· Choinka zielona-symbol pokoju i radości. Zieleń to życie.
· Sianko pod obrus-na pamiątkę ubóstwa stajenki.
· Czytanie fragmentu Pisma Świętego-głoszenie dobrej nowiny.
· Pierwsza gwiazdka-na pamiątkę tej, która pojawiła się nad Betlejem.
· Opłatek-miał przynosić szczęście i spokój, a temu kto się nim przełamie, taką obfitość chleba, że będzie się mógł nim podzielić z innymi.
· Wieczerza wigilijna- uroczystość z potraw postnych, których może być 7, 9, 11, albo 12 (liczba apostołów).
· Kolęda-czas przy wieczerzy upływający na śpiewaniu.

15. Inscenizacja „Choinka” D. Gellner; pios. ”Stała pod śniegiem....

16. Śpiewanie kolędy KOCIEWSKIEJ „Zagrzmniało, rujnyła....”

17. Konkurs „co wiem o świętach Bożego Narodzenia”- rodzice odczytują kolejno
pytania, wszystkie dzieci zostają nagrodzone brawami i cukierkami.

18. Zajęcia plastyczne.
Przygotowanie stanowisk pracy dla 4 zespołów:
a) ozdabianie choinek papierowych bombkami;
b) wykonanie oszronionej gałązki z bibuły;
c) łańcuch na choinkę z pasków kolorowego papieru;
d) ozdoby na choinkę z łupiny od orzecha.

19.Zajęcia gimnastyczne.
a) przedstawienie ruchem treści wiersza - „ Prawa noga...”
b) zabawa „lustro”,
c) zabawa „berek”z szarfami,
d) zabawa „nie chcę cię”,„patrzcie jak wesoło”itp.

20. Informacja zwrotna „Ramiona gwiazdy”
- Nauczyciel kładzie na środku sali duży arkusz papieru z narysowaną uśmiechniętą
buzią gwiazdki bez ramion. Zadaniem rodzica i dziecka jest narysowanie
odpowiedniej długości ramiona (długość odpowiada zadowoleniu z udziału w
zajęciach).
21. Wspólne sprzątanie.

22. Ankieta ewaluacyjna –informacja zwrotna dla nauczyciela.

23. Podziękowanie za udział w spotkaniu, zaproszenie na poczęstunek.


Na podstawie materiałów z Konferencji Metodycznej, z Edukacji Regionalnej dnia
3.12.2003r.w Osiecznej, oraz literatury kociewskiej o tematyce świątecznej,
czasopism:„Wychowanie w Przedszkolu” nr 10/2002 s.596,oraz nr 10/2000 s.616.

Załączniki:
1) Ankieta ewaluacyjna.
2) Lista obecności rodziców.

Opracowała i prowadziła zajęcie: Małgorzata Pater

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie