Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W świecie mikro i makroelementów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1844 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 AUTORZY PROJEKTU :
Wiesława Jaśkiewicz – nauczyciel chemii
Joanna Misiewicz – nauczyciel biologii

I WPROWADZENIE :

Powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, że w zachowaniu równowagi w ekosystemie biorą udział wszystkie pierwiastki występujące w przyrodzie.
Niektóre pierwiastki mają duże znaczenie dla życia i prawidłowego funkcjonowania organizmów żywych. Część z nich występuje w organizmach w ilościach większych niż 0,01%, są to tzw. makroelementy. Inne występują w ilościach mniejszych niż 0,01% - to mikroelementy. Obie te grupy pierwiastków powinny występować w ściśle określonych ilościach.
Sposób żywienia i jakość spożywanej żywności kształtują w decydującej mierze stan zdrowia nie tylko człowieka. Postęp cywilizacyjny niesie ze sobą zagrożenia dla zdrowia i życia społeczeństwa.
Celem projektu jest kształtowanie i rozwijanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych uczniów.


II CELE PROJEKTU :

a) cele główne :
aktywizowanie intelektualne, społeczne i emocjonalne uczniów
poznawanie pierwiastków biogennych i ich znaczenia w ekosystemie
rozbudzenie świadomości ekologicznej i zdrowotnej
rozwiązywanie problemów w twórczy sposób i efektywne współdziałanie w grupie
samodzielne przygotowanie i gromadzenie informacji dt. projektu oraz przeprowadzenie eksperymentów badawczych
kształcenie umiejętności prezentowania materiałów przy zastosowaniu współczesnych środków informacji
kształcenie umiejętności samooceny

b) cele szczegółowe :
Uczeń :
wymienia i wyjaśnia co to są mikro- i makroelementy
wie w jakich dziedzinach życia spotyka się z mikro- i makroelementami
poznaje i określa rolę mikro- i makroelementów w życiu organizmów żywych
określa ich występowanie w przyrodzie
dostrzega skutki niedoboru i nadmiaru pierwiastków biogennych
potrafi wskazać źródła mikro- i makroelementów w żywności
wypowiada się na temat i rozumie co to jest zdrowa żywność, żywność zmodyfikowana genetycznie, rolnictwo ekologiczne, wegetarianizm, makrobiotyka
dostrzega pośredni wpływ zaburzenia równowagi zawartości mikro-
i makroelementów w środowisku na zdrowie człowieka


III TEMATYKA PROJEKTU :

Grupa 1 – BIOLODZY
pierwiastki biogenne a ty
pierwiastki biogenne a rośliny
pierwiastki biogenne a zwierzęta
Grupa 2 – CHEMICY
pierwiastki biogenne a układ okresowy pierwiastków
pierwiastki biogenne a organizmy żywe (Mg jako pierwiastek życia)
Grupa 3 – EKOLODZY
pierwiastki biogenne a środowisko
Grupa 4 – DIETETYCY
pierwiastki a żywność
Grupa 5 – MEDYCY
pierwiastki a zdrowie

Kolejność opracowywania tematów jest dowolna. Istnieje możliwość wdrożenia
nowych pomysłów.


IV ŹRÓDŁA LITERATUROWE :


1.M. Koszmider, G.Kozanecka : “Zielone zadania” WSiP, Warszawa 1995
2.N.W.Skinder : “Chemia a ochrona środowiska” WSiP,Warszawa 1991
3.M.Stankiewicz, M Wawrzyniak-Kulczyk : “Poznaj, zbadaj, chroń środowisko
w którym żyjesz” WSiP, Warszawa 1997
4.Tilling S.,Nisbet A.,Chell K.: “Kwaśne deszcze-zbadaj to sam” WSiP, Warszawa 1992
5.Stobiński J.: “Człowiek i chemia” NK, Warszawa 1986
6.Kowalik A.:”Metale śmierci” CEEW 1991
7.Łopata K.,Rudnik E.,Nowak E.:”Tajemnice gleby- chroń swoje środowisko”
WSiP, Warszawa 1997

V SUGESTIE DOTYCZĄCE REALIZACJI PROJEKTU:

a) czas -1 miesiąc
b) kontrakt
c) zadania nauczyciela :
przygotowuje uczniów do pracy metodą projektów
podaje temat główny projektu oraz zakres zagadnień dt. tematu projektu
przygotowuje podział na grupy przez losowanie
opracowuje kontrakt
przeprowadza cotygodniowe konsultacje z liderem każdej grupy
koordynuje przebieg prezentacji i uczestniczy w ocenie projektu

d) zadania ucznia :
zapoznaje się z metodą projektu
opracowuje strategię działania
zbiera i selekcjonuje informacje
przeprowadza doświadczenia i wywiady
przygotowuje inscenizacje
graficznie opracowuje zdobyte wiadomości
sporządza sprawozdanie i przygotowuje prezentację projektu
prezentuje projekt

e) przykładowe zadania do wykonania dla poszczególnych grup:
doświadczenia:
1 doświadczenie- badanie funkcji wapnia w kościach
2 doświadczenie- oznaczanie odczynu gleby
3 doświadczenie- badanie właściwości sorpcyjnych gleby
4 doświadczenie- wpływ soli (NaCl) na kiełkowanie nasion rzeżuchy
5 doświadczenie- doświadczenia wazonowe (nawozowe)
monitoring kwaśnych opadów w swoim miejscu zamieszkania-raport
wywiad z lekarzem, stomatologiem, technikiem żywności, laborantem, farmaceutą
inscenizacja “Sąd nad mikroelementami”
przygotowanie graficznych prezentacji z przebiegu działań ( plansze, zdjęcia,
film, kasety z nagraniami wywiadów )


VI PROPONOWANE FORMY PREZENTACJI PROJEKTU :

Prezentacja odbędzie się w formie seminarium na które uczniowie przygotują
wystąpienia w trakcie których w sposób graficzny, audiowizualny i poglądowy
przedstawią wyniki swoich prac.

UWAGA : Po realizacji projektu można sprawdzić zapamiętane wiadomości
i nabyte umiejętności w formie pracy pisemnej i dołączyć do projektu.
VII ARKUSZ OCENY PROJEKTU :

GRUPA - ......................
IMIĘ I NAZWISKO UCZNIA - .................................................................
TEMAT PROJEKTU -
............................................................................ ..........................................................................
TERMIN PREZENTACJI - ....................
CZAS TRWANIA PREZENTACJI - ....................

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie