Regulamin Konkursu Ortograficznego KLAS I-III Szkoły Podstawowej
- W konkursie biorą udział uczniowie klas I-III w przewidzianym przedziale wiekowym
- Uczestnik konkursu zajmuje miejsce na sali, zgodnie z wcześniej wylosowanym numerem
- Posiada przy sobie tylko przybory piśmienne
- Pracuje na karcie przygotowanej przez organizatora
- Karta pracy jest kodowana literą i numerem, które uczeń wcześniej wylosował
- Pracuje samodzielnie
- Nie używa korektora, przekreśla nieprawidłową odpowiedź i jeszcze raz zapisuje poprawną
- Pracę oddaje w określonym przez organizatora czasie
Celem konkursu jest wyłonienie spośród najmłodszych uczniów szkoły podstawowej mistrza ortografii oraz pokazanie wartości uczenia się i nabywania umiejętności poprawnego posługiwania się językiem ojczystym.
ORTOGRAFICZNY TEST KONKURSOWY DLA KLASY I Powodzenia!
1. W puste kratki wpisz brakujące litery: ń, a, s, ę, cz, ś, i, ci, ó, ż, ch. Był pogodny dzie[ ]. Dzie[ ][ ] wybr[ ]ły się do la[ ]u. Na wysok[ ]m d[ ]bie zoba[ ][ ]yły dwie wiewi[ ]rki. W su[ ][ ]ych li[ ]ciach znalazły kol[ ][ ]astego je[ ]a.
2. Z podanych liter utwórz wyrazy i zapisz je.
B |
|
S |
|
W |
|
|
| |
/ |
|
W |
- |
Ó |
- |
Z |
|
/ |
| |
|
|
R |
|
L |
|
L |
.........................., .........................., .........................., |
.........................., ........................... |
3. Z podanych liter zbuduj i zapisz wyrazy.
P I R Ó O |
................................. |
G R Ó A |
................................. |
H A L N I A |
................................. |
P O A Ż R |
................................. | 4. Połącz wyraz z odpowiednią literą.
mo[ ] e |
u |
|
m[ ]cha |
ż |
|
ksią[ ]ka |
ó |
|
wr[ ]bel |
rz |
| ORTOGRAFICZNY TEST KONKURSOWY DLA KLASY II
Powodzenia!
Tekst dyktanda dla klasy II.
Nasz szkolny ogród jest duży. Znaczną jego część zajmują warzywa. Na grządkach rośnie rzodkiewka, sałata, marchewka i pietruszka. Kiełkują ogórki, fasola, groch. W kilku rzędach zakwitły żółte tulipany, kolorowe bratki i białe stokrotki. Zazieleniły się brzozy i krzew leszczyny. Tu i tam pracują gromadki dzieci. Zuchy i harcerze zawieszają na drzewach budki lęgowe dla ptaków. W górze słychać śpiew skowronka. W słońcu chętnie wygrzewa się wróbelek. Zmęczony bocian stoi na jednej nodze. Przygląda się okolicy.
I. Wytłumacz pisownię podanych wyrazów:
miód bo ..................... |
pokój bo .................. |
powrót bo ................... |
twój bo ................... |
zbiór bo .................... |
nóż bo .................... |
dobrze bo ................... |
dworzec bo ......................... |
rycerz bo ................... |
księgarz bo ........................ |
wierzyć bo .................. |
którzy bo .......................... | II. Wstaw odpowiednie litery:
ó, rz, ż, u, h, ć, ś, ci, si, ń,
Kr[ ]tki, sk[ ]ra, źr[ ]dło, ż[ ]łw, ż[ ]łty, ku[ ] , [ ]ucać, p[ ]ed, G[ ]egorz, twa[ ] , cię[ ]ar, kole[ ]anka, śnie[ ]yca, [ ]elazko, mal[ ]je, rys[ ]nek, g[ ]mka, J[ ]rek, b[ ]ty, [ ]ak, [ ]ałas, [ ]uśtawka, [ ]erbata, [ ]uta, sia[ ], sło[ ]ce, [ ]ano, Sta[ ] , ro[ ]lina, cio[ ]a.
III. Zakończ zdania odpowiednimi znakami:
. ! ?
Ile masz lat Chodzę do drugiej klasy Nie depcz trawników
ORTOGRAFICZNY TEST KONKURSOWY DLA KLASY III
Powodzenia!
Tekst dyktanda dla klasy III.
Wiosna to prześliczna pora roku. W parkach trawniki pokrywają się świeżą zielenią. Gałązki drzew i krzewów wypuszczają nowe listki. Łąki nad rzeką wyglądają jak puszyste, różnobarwne dywany. Skaczą po nich zielone żabki, a w górze brzęczą pszczoły, trzmiele i duże bąki. Z ciepłych krajów wrócili do nas skrzydlaci przyjaciele: skowronki, bociany, jaskółki. Szukają odpowiedniego miejsca na budowę gniazdka. Wszystkie zwierzęta cieszą się, że panuje już wiosna. Gwar i hałas słychać też na boisku szkolnym. To chłopcy z klas trzecich wybierają drużynę piłkarską. Kapitanem zespołu zostaje najlepszy strzelec, Heniek. Jutro rozegrają ważny mecz z drużyną klasy czwartej. Julka, Zosia, Hania i inne dziewczęta będą im gorąco kibicowały.
I. Wstaw odpowiednie litery:
ż, rz, ci, ć, si, ś, u, ó.
Jedna [ ]abka z dr[ ]gą [ ]abką napotkały ż[ ]ka. Stał na dr[ ]żce, go[ ]ko płakał, swojej mamy sz[ ]kał. Po[ ]eszały [ ]abki ż[ ]ka: -Twoja mama w le[ ]e, widziały[ ]my, szła z koszykiem, jag[ ]d ci przyniesie. [ ]uczek zaraz przestał płaka[ ], otarł oczy łapką. Ale za nim poszedł dalej, podziękował [ ]abkom.
II. Wybierz i wstaw odpowiednią literę:
„u” czy „ó”
wiecz[ ]r, b[ ]t, dzi[ ]ra, kier[ ]nek, leśnicz[ ]wka, spraw[ ]nek, rys[ ]je, sw[ ]j, zeszyt[ ]w;
„ż” czy „rz”
kole[ ]anki, mąd[ ]e, le[ ]y, bu[ ]a, du[ ]o, zbo[ ]e, dy[ ]urny, po[ ]ądny, [ ]ucać;
„h” czy „ch”
[ ]ałas, [ ]ustka, [ ]aft, [ ]uśtawka, [ ]umor, mu[ ]omor, [ ]alo, [ ]oinka, [ ]orągiewka.
Organizatorzy: mgr Barbara Węgorek mgr Bożena Molska
Opracowano na podstawie : Vademecum nauczania ortografii w klasach początkowych.
Opracowała: mgr Barbara Węgorek |