Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Recenzja zestawu podręczników opisujących MDS

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2065 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Ewa Barczewska
Szkoła Podstawowa
Kargowa

Recenzja zestawu podręczników opisujących Metodę Dobrego Startu opracowana przez Martę Bogdanowicz


Chciałabym zachęcić do zapoznania się z metodą opracowaną przez profesor Martę Bogdanowicz pod nazwą Metoda Dobrego Startu ( MDS). Jest to doskonały poradnik dla wszystkich nauczycieli pracujących zarówno w przedszkolu, szkole podstawowej, jak i w szkole specjalnej.
Stosowanie w pracy tej metody gwarantuje aktywny udział naszych podopiecznych. Założeniem MDS jest jednoczesne rozwijanie funkcji językowych, wzrokowych, słuchowych, kinestetycznych i motorycznych oraz współdziałania między tymi funkcjami. Usprawnienia w tym zakresie, jak również kształtowanie lateralizacji i orientacji w prawej i lewej stronie ciała, jest wskazane dla dzieci przygotowujących się do nauki czytania i pisania, natomiast jest niezbędne dla dzieci, u których występują opóźnienia rozwoju tych funkcji.
Metoda Dobrego Startu wszechstronnie oddziaływuje na rozwój psychomotoryczny dziecka i ułatwia naukę czytania i pisania. Dlatego też może być wykorzystywana w pracy z dziećmi o prawidłowym rozwoju – w celu stymulowania go, jak i z dziećmi o zaburzonym rozwoju – w celu rehabilitacji zaburzeń rozwojowych.

W ciągu niemal 30 lat pracy nad rozwijaniem MDS Marta Bogdanowicz opracowała podstawowe jej formy:
 Piosenki do rysowania – dla najmłodszych dzieci do wspierania rozwoju, od 4 r. ż. Oraz dla starszych, opóźnionych w rozwoju. Mamy tu do czynienia z prostymi wzorami, zaczynając od kropek i kresek, oraz
z bardzo łatwymi piosenkami.
 Piosenki i znaki – dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym w celu przygotowania do nauki czytania i pisania, a w szczególności dla dzieci 6 – 7 –letnich w klasach „O”, dla dzieci „ryzyka dysleksji” oraz dla dzieci starszych w okresie poprzedzającym naukę liter.
 Piosenki i literki – dla uczniów rozpoczynających naukę czytania i pisania w klasie „O” i „I” oraz dla uczniów dyslektycznych i starszych uczniów, którzy mają trudności w nauce czytania i pisania.
Modyfikacje MDS nawzajem się uzupełniają, stanowiąc kolejne etapy pracy stymulacyjno – terapeutycznej, początkowo na materiale nieliterowym, a następnie na materiale obejmującym litery drukowane
i pisane.
 Piosenki i rysunki – dla dzieci młodszych ( poniżej 5 roku życia ) oraz dla dzieci autystycznych i z upośledzeniem umysłowym.

Z punktu widzenia organizacji, zajęcia MDS przebiegają według stałego schematu, Zawsze występują w nim zajęcia wprowadzające, zajęcia właściwe ( ćwiczenia ruchowe, ćwiczenia ruchowo – słuchowe i ćwiczenia ruchowo – słuchowo – wzrokowe) oraz zajęcia końcowe.
 Zajęcia wprowadzające obejmują ćwiczenia koncentracji uwagi
i orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, naukę nowej piosenki, ćwiczenia w dokonywaniu analizy i syntezy struktur sylabowych
i wyrazowych.
 Zajęcia właściwe zawierają ćwiczenia ruchowe ( usprawniają motorykę dużą i małą), ćwiczenia ruchowo – słuchowe ( mają aspekt ruchowy
i dźwiękowy) oraz ćwiczenia ruchowo – słuchowo – wzrokowe (angażują trzy analizatory: kinestetyczno – ruchowy, słuchowy i wzrokowy).
 Zajęcia końcowe to krótkie ćwiczenia relaksacyjne, wyciszające, logopedyczne – oddechowe i usprawniające narządy mowy.

Stosowanie MDS w pracy z dziećmi przynosi same korzyści, więc
polecam ją wszystkim nauczycielom i zachęcam do wprowadzania jej elementów do zajęć ze swoimi uczniami. Pretekstem do tych działań niech będą wyniki badań nad efektywnością tej metody. Potwierdziły one przydatność MDS w procesie przygotowania dzieci do nauki czytania i pisania, szczególnie dzieci „ryzyka dysleksji”. Przydatna jest zwłaszcza do wyrównywania wybiórczych opóźnień rozwoju niektórych funkcji psychomotorycznych oraz integracji percepcyjno – motorycznej. Dzięki temu metoda spełnia rolę profilaktyczną, zapobiegając wystąpieniu dysleksji rozwojowej. Sprzyja tez uczeniu się liter, szczególnie w przypadku mylenia liter podobnych i trudności
z zapamiętywaniem ich kształtu.
Metoda Dobrego Startu coraz szerzej stosowana jest w terapii z dziećmi
z uogólnionymi i głębszymi zaburzeniami. Badania nad skutecznością MDS
w pracy z dziećmi z upośledzeniem umysłowym, autyzmem i porażeniem mózgowym dziecięcym wskazują na ważną rolę w całościowym procesie terapii.
Poza rolą w stymulowaniu rozwoju, profilaktyce zaburzeń i ich terapii MDS ma też swój aspekt diagnostyczny. Nauczyciel i rodzic, analizując trudności dziecka i popełniane przez nie błędy, może łatwo dostrzec opóźnienia rozwoju danej funkcji, zakres zaburzeń, jak i postępy czynione przez dziecko dzięki udziałowi w ćwiczeniach.
Wykazano również, że uczestnictwo w zajęciach grupowych przynosi istotną poprawę funkcjonowania emocjonalnego i społecznego dzieci
z głębszymi zaburzeniami rozwoju i dzieci autystycznych.
Uważam, że przedstawione przeze mnie korzyści wypływające ze stosowania Metody Dobrego Startu zachęcą czytających tę recenzję do wykorzystania jej w pracy ze swoimi podopiecznymi.




Konspekty zajęć przeprowadzonych
Metodą Dobrego Startu

Zajęcie z całą klasą III

Temat zajęcia: Rysowanie znaku graficznego jabłka przy piosence Jabłonka.

Cele:
- uczeń dokonuje analizy i syntezy sylab i wyrazów;
- orientuje się w schemacie ciała i przestrzeni;
- poprawnie odtwarza rytm i melodię piosenki;
- sprawnie wykonuje ćwiczenia ruchowo – słuchowo – wzrokowe;
- improwizuje rytmicznie w określonym metrum piosenki;
- chętnie ćwiczy z przyborami;
- umie współdziałać w zespole.

Metody: podająca, ćwiczeń praktycznych, aktywnego działania.

Formy pracy: grupowa jednolita i zróżnicowana, indywidualna jednolita.

Pomoce: instrumenty muzyczne, woreczki z ziarnem, kartki papieru, pisaki.

Przebieg zajęcia:

1. Zabawa integrująca: Komórki do wynajęcia. Wszyscy siedzą na krzesełkach w kręgu. Nauczyciel rozpoczyna zabawę: Wstaną ci, którzy są w dobrym nastroju. Dzieci zajmują miejsca, zabawę kontynuuje uczeń, który nie zdążył usiąść.

2. Ćwiczenia wprowadzające. Dzieci siedzą na podłodze z zamkniętymi oczami.
- dotykanie lewą ręką głowy, brzucha, pleców,
- dotykanie prawą ręką ucha, kolan, pięty,
- lewym łokciem stukanie w kolano, w podłogę,
- każdym palcem prawej ręki dotykanie czubka nosa,
- powtórzenie ostatniego ćwiczenia z otwartymi oczami,
- odgadywanie, jakie to słowo: - chewka, - sna, - pola, - midor, - pusta,
- błonka.

3. Ćwiczenia ruchowe.
- Zabawa ruchowa – zbieranie jabłek w sadzie, niesienie koszyka w lewej ręce, w prawej ręce..
- marsz przy melodii piosenki Jabłonka.

4. Ćwiczenia ruchowo - słuchowe
- gra na instrumentach muzycznych – uderzanie na pierwszą miarę taktową,
- dzieci siedzą w kole i rytmicznie uderzają piłkami z przodu, z lewej strony, z prawej strony.

5. Ćwiczenia ruchowo – słuchowo – wzrokowe.
- zapoznanie ze sposobem rysowania znaku graficznego jabłka w rytmie śpiewanej piosenki Jabłonka,
- rysowanie w powietrzu jabłka, na woreczkach z ziarnem, palcem na kartce,
- rysowanie pisakami na kartkach utrwalanego znaku jabłka,
- przeliczanie, ile jabłek narysujemy podczas śpiewania zwrotki, refrenu,
- kolorowanie i zamalowywanie jabłek, sprawdzanie ilości narysowanych jabłek – 12 sztuk.

6. Ćwiczenia relaksacyjne.
- masaż pleców – rysowanie na plecach kolegi zagadek związanych z sadem (drzewo, koszyk, słonko),
- rysowanie jabłek na plecach w rytmie śpiewanej piosenki.






Zajęcie wyrównawcze z uczniem dyslektycznym.

Temat: Czarodziejski palec pomaga zapamiętać pisownię wyrazu góra.

Cele:
- uczeń dokonuje analizy i syntezy wyrazowej;
- zna zasadę pisowni ortograficznych wyrazów z ó i z nich korzysta;
- umie radzić sobie w trudnych sytuacjach.

Metody: aktywnego uczestnictwa, ćwiczeń praktycznych.
Pomoce: arkusz papieru, pisaki, kreda, tacka posypana kaszą manną.

Przebieg zajęcia:

1. Ćwiczenia wprowadzające: powitanie palców – łączenie palców jednej ręki z palcami drugiej.

2. Ćwiczenia ruchowe: zabawa ruchowa: uczeń biega przy muzyce, na przerwę w muzyce pokazuje ręką kierunek - góra lub dół.

3. Ćwiczenia ruchowo – słuchowe: uczeń wystukuje rytm wyrazu góra dzieląc na sylaby: gó – ra.

4. Ćwiczenie ruchowo – słuchowo – wzrokowe: zapoznanie z zabawą pt. Czarodziejski palec: twój palec jest czarodziejski, potrafi napisać trudny wyraz góra. A teraz:
 kilkakrotnie napisz ten wyraz, wodząc palcem po kolejnych literach, jednocześnie głośno go wymawiając,
 zamknij oczy i wyobraź sobie, jak ten wyraz wygląda,
 wyobraź sobie, jak poruszał się twój palec podczas pisania kolejnych liter wyrazu,
 otwórz oczy i napisz wyraz w powietrzu,
 napisz wyraz palcem po ławce, na tacce z kaszą manną,
 napisz wyraz na dużej kartce pisakiem, ołówkiem w liniaturze zeszytu,
 porównaj ostatni wyraz napisany przez siebie ze wzorem,
 jeśli jest taki sam – brawo, jeśli nie – powtórz ćwiczenie jeszcze raz.

5. Zapisanie wyrazu góra do Słowniczka wyrazów trudnych ( na końcu zeszytu).

6. Ćwiczenie relaksacyjne: zabawa oddechowa – naśladowanie wiatru halnego w górach.


Bibliografia:

Bogdanowicz M.: Metoda Dobrego Startu. Gdańsk 1999.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie