Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Metody aktywizujące na katechezie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 893 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

KONSPEKT SZKOLENIOWEJ RADY PEDAGOGICZNEJ
Opracowany przez Jolantę Zagórską nauczyciela mianowanego w Szkole Podstawowej Nr 343 w Warszawie.

1. Podział na grupy z wykorzystaniem talii kart.

Cel: szybki podział klasy na grupy podczas zajęć, na których wielokrotnie chcemy zmienić wielkość i skład grupy.
Adresat: Uczniowie starszych klas szkoły podstawowej.
Materiały: talia kart

Przebieg zajęcia: z talii kart nauczyciel wybiera tyle kart, ilu ma uczniów na lekcji np. 12, 14,16, 18, 20, 24, 28 itd.
Uwaga: ten sposób podziału na grupy jest efektywny jedynie w grypie uczniów podzielnej przez cztery.
Przy grupie 32 osobowej wybiera wszystkie karty od „6” do „króla” tzn. 8 kart każdego koloru (4 razy 8 = 32).
Następnie tasuje karty, a każdy z uczniów przy wejściu do klasy losuje jedną kartę.
Jeżeli nauczyciel chce, żeby uczniowie pracowali w zespołach np.:
czteroosobowych, wydaje polecenie, by posiadacze kart o tej samej wartości stworzyli osobne grupy.
Walety pracują z waletami, 10 z 10, damy z damami itd.
ośmioosobowych: wystarczy ogłosić, że króle pracują z damami, walety z dziesiątkami itd. Można również podzielić klasę umieszczając w czterech katach sali symbole: piki, trefle, kiery i karo oraz wydając polecenie by uczniowie podzielili się zgodnie z posiadanymi symbolami i zebrali się w odpowiednich kątach sali.
Dwie duże grupy: powstaną jeżeli każemy stanąć czerwonym kartom po jednej stronie sali, a czarnym po drugiej stronie.
Uwaga: takiego podziału możemy dokonać również w klasie z nieparzystą liczbą uczniów jeśli nie zależy nam na równej liczbie uczniów w grupach.
Ta metoda pozwala także na szybki powrót do czteroosobowych grup lub do pracy parami: czerwone króle razem, czerwone damy razem, czarne siódemki razem itd.



1.W.Żmudziński SI. Podział na grupy z wykorzystaniem kart. W: Katecheta. rocznik 46(2002). s.15



2. Ludzie, którzy mnie fascynują:

Cel: stworzenie uczniom okazji do refleksji nad wewnętrznymi zaletami osób, które ich fascynują, zainspirowanie do wyrobienia w sobie tych cech, które cenione są przez rówieśników.
Adresat: uczniowie klas podstawowych lub gimnazjum.
Materiały: karteczki formatu A6 (kilkadziesiąt), zdjęcia ludzi których chcemy przedstawić, mogą to być piosenkarze, aktorzy, sportowcy i inni idole uczniów. Po arkuszu szarego papieru dla każdej z grup i kolorowe flamastry. Arkusz szarego papieru z narysowaną tabelą jak poniżej- wieszamy na ścianie.

Cechy zewnętrzne Cechy wewnętrzne

Przebieg zajęć: nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4-6 osobowe, rozdaje im zdjęcia idoli oraz 10 karteczek formatu A6. Grupa ma wypracować i zapisać na karteczkach 10 cech ( każda cecha na jednej karteczce dużymi drukowanymi literami). Po zakończeniu pracy w grupach nauczyciel wiesza przygotowany wcześniej arkusz szarego papieru z tabelką i zaprasza przedstawicieli grup do przyklejenia karteczek w odpowiedniej rubryce – cechy zewnętrzne lub cechy wewnętrzne. Następnie komentuje rezultat pracy w grupach i prosi aby uczniowie, którzy wypisali cechy wewnętrzne krótko je skomentowali. Kolejnym etapem pracy w grupach jest sporządzenie wewnętrznego idola naszej klasy. Forma tego rysopisu może przypominać ogłoszenie umieszczone w gazecie. Grupa przygotowuje ogłoszenie na arkuszu szarego papieru.
Nauczyciel powinien podać uczniom przykładowe ogłoszenie.
Przykład ogłoszenia umieszczonego w gazecie:
Poszukujemy przyjaciela, który akceptowałby nas takimi jakimi jesteśmy, wspierał w trudnych chwilach i był wobec nas szczery. Oczekujemy od niego, by miał tysiące pomysłów na radosne spędzanie czasu i stawał zawsze po naszej stronie. Może być gruby, chudy, wysoki lub niski, byleby tylko nie przynudzał i nie marudził. Chętnych do zaprzyjaźnienia się z nami prosimy o kontakt pod adresem e-mailowym:

2.Tamże.s.15/16
3. Licytacja


Cel: wybór Patrona Szkoły, wartości w życiu patrona, które nas fascynują i które chcielibyśmy wyrabiać w sobie, pobudzenie do refleksji nad ich hierarchią, pogłębienie przywiązania do wybranych wartości.
Materiały: kartki z nazwiskami kandydatów wytypowanych na patrona szkoły, karteczki samoprzylepne z umowną walutą do licytacji, magnesy do umocowania nazwisk kandydatów na tablicy, młotek licytatora.
Adresat: Nauczyciele i uczniowie naszej szkoły.
Przebieg zajęcia: metoda ta jest wykorzystana do kontynuacji tematu: Ludzie, którzy mnie fascynują, aby po przyjrzeniu się kandydatom na patrona szkoły, podjąć decyzję: kto zostanie Patronem Szkoły 343 w Warszawie.
Wybrane osoby; uczniowie danej klasy, członkowie Rady Pedagogicznej lub inni zainteresowani tworzą grupę licytujących. Licytujący otrzymują umowną walutę np. 100 słoneczek.
Licytowanie można przeprowadzić w następującej formie:
- prowadzący wskazuje na jednego z kandydatów i podaje cenę wywoławczą,
- po podbiciu tej ceny przez któregoś z licytujących prowadzący powtarza ja głośno na znak że usłyszał i dodaje obowiązkowe „po raz pierwszy”
- gdy w miarę „ podbijania” stawki nie ma już chętnych do jej podwyższania, prowadzący kończy licytację słowami „po raz drugi”,
„po raz trzeci”
- prowadzący podczas licytacji może mówić o przedmiocie licytacji, wskazywać jego zalety- to daje czas do podbicia stawki i dynamizuje licytację
- po wykupieniu należy zaznaczyć za ile przedmiot licytacji został nabyty i zainkasować należność.
Po zlicytowaniu wszystkich przedmiotów następuje dzielenie się, rozmowa kierowana przez prowadzącego.
Pytania:
1.Za jakie wartości wybraliście tego kandydata?
2.Dlaczego te wartości są dla was ważne?
3.Czy spełniły się wasze plany; uzyskaliście to co chcieliście?
4.Co czuliście kiedy popierany przez was kandydat dostawał w licytacji kolejne punkty?

Możemy na zakończenie przyjąć oklaskami wybranego Patrona Szkoły.



Licytacja – metoda opracowana przez J. Zagórską

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie