Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Grecja kolebką Europy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 946 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Plastyka w szkole podstawowej w naturalny sposób koreluje z innymi przedmiotami. Szczególnym przykładem może być kultura starożytnej Grecji, którą uczniowie poznają na lekcjach historii, języka polskiego i plastyki. Integracja treści nauczania wymaga współpracy nauczycieli poszczególnych przedmiotów. Poszukiwanie atrakcyjnych, wymagających twórczego myślenia i działania metod skłoniło mnie do zaproponowania wspólnego projektu "Grecja kolebką Europy", który obejmował trzy główne zagadnienia:

  1. Kultura starożytnej Grecji i jej wpływ na kulturę współczesnej Europy,
  2. Grecja - warunki geograficzne, ważniejsze wydarzenia historyczne, polityka, gospodarka, kultura, życie codzienne, tradycje narodowe,
  3. Wspólna Europa - historia integracji.

Uczestnikami projektu byli uczniowie klas piątych i szóstych. W realizację zaangażowali się wychowawcy i nauczyciele uczący w tych klasach. Przygotowania do prezentacji trwały trzy miesiące. Projekt składał się z trzech etapów.

W pierwszym etapie zadaniem było zdobycie wiedzy i przygotowanie gazetki klasowej na określony temat:

  • klasy piąte - "Grecja dawniej i dziś",
  • klasy szóste - "Co zawdzięczamy starożytnym Grekom?" oraz "Co to jest Unia Europejska?"

Na godzinie wychowawczej uczniowie wspólnie z nauczycielem ustalili sposób oraz źródła zdobywania wiedzy. Poszczególne grupy z ogromnym zaangażowaniem poszukiwały informacji w Internecie, bibliotece szkolnej (wzbogaconej na tę okoliczność o wydawnictwa z zakresu integracji europejskiej), a także w ambasadzie Grecji, biurach podróży i innych placówkach. Wiedza zdobyta na lekcjach historii, języka polskiego, plastyki i przyrody pogłębiana była na zajęciach fakultatywnych. Etap ten zakończył się prezentacją i wystawą przygotowanych plansz tematycznych, które przez następny miesiąc były cennym źródłem informacji dla wszystkich grup. W tym czasie bowiem uczniowie przygotowywali się do konkursu wiedzy o Grecji i Unii Europejskiej. Okazało się, że wystawa wzbudziła zainteresowanie całej społeczności szkolnej. Zaangażowanie uczniów i nauczycieli nie słabło.

W drugim etapie uczniowie mieli przygotować się do konkursów i prezentacji finałowych. W klasach działały grupy teatralne przygotowujące formy sceniczne o tematyce zaczerpniętej z mitologii greckiej. Mity były również tematem konkursu plastycznego klas piątych. Trwały także próby grupy tanecznej. Ten etap zakończył się półfinałem konkursu wiedzy o Grecji i Unii Europejskiej. Pięć zwycięskich klas wytypowało swoje trzyosobowe reprezentacje do finału. Każdy uczeń mógł jeszcze zaprezentować się w konkursach indywidualnych.

Trzeci etap projektu był czasem gorączkowych przygotowań do wielkiego finału, który odbył się w maju. Po raz pierwszy w naszej szkole zorganizowaliśmy Dzień Europejski. W imprezie wzięli udział również uczniowie klas czwartych, którzy przyszli z własnoręcznie wykonanymi flagami państw Unii Europejskiej. Licznie odwiedzili szkołę w tym dniu rodzice. Świętowanie rozpoczęło się "Odą do radości". Niezależne jury oceniało:

  • prezentacje teatralne,
  • prace plastyczne,
  • pokaz mody inspirowany Grecją,
  • konkurs "Bogowie" na najciekawszą charakteryzację.

Półfinaliści konkursu wiedzy brali udział w quizie "Nie udawaj Greka". Imprezę zakończył pokaz tańca z filmu "Grek Zorba" przygotowany przez chłopców z klasy szóstej. Dzięki sponsorom były nagrody, dyplomy i podziękowania.


* * *

Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów i nauczycieli wykazały pozytywne aspekty projektu. Współdziałanie i rywalizacja integrowały zespoły klasowe. Każda klasa miała możliwość wspólnej prezentacji, a każdy uczeń mógł wybrać zadanie, któremu sprosta. Każdy czuł się potrzebny.

Okazało się, że mamy wiele nie odkrytych dotąd talentów. Uczniowie poszerzali swoje zainteresowania i kształcili umiejętności kluczowe, jak praca w grupie, odpowiedzialność, autoprezentacja. Metody pracy ocenione zostały przez uczniów jako bardzo atrakcyjne.

Z pewnością był to nasz wspólny sukces.



Marianna Kwiatek
nauczycielka plastyki

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie