Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Grecja kolebką Europy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 882 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Plastyka w szkole podstawowej w naturalny sposób koreluje z innymi przedmiotami. Szczególnym przykładem może być kultura starożytnej Grecji, którą uczniowie poznają na lekcjach historii, języka polskiego i plastyki. Integracja treści nauczania wymaga współpracy nauczycieli poszczególnych przedmiotów. Poszukiwanie atrakcyjnych, wymagających twórczego myślenia i działania metod skłoniło mnie do zaproponowania wspólnego projektu "Grecja kolebką Europy", który obejmował trzy główne zagadnienia:

  1. Kultura starożytnej Grecji i jej wpływ na kulturę współczesnej Europy,
  2. Grecja - warunki geograficzne, ważniejsze wydarzenia historyczne, polityka, gospodarka, kultura, życie codzienne, tradycje narodowe,
  3. Wspólna Europa - historia integracji.

Uczestnikami projektu byli uczniowie klas piątych i szóstych. W realizację zaangażowali się wychowawcy i nauczyciele uczący w tych klasach. Przygotowania do prezentacji trwały trzy miesiące. Projekt składał się z trzech etapów.

W pierwszym etapie zadaniem było zdobycie wiedzy i przygotowanie gazetki klasowej na określony temat:

  • klasy piąte - "Grecja dawniej i dziś",
  • klasy szóste - "Co zawdzięczamy starożytnym Grekom?" oraz "Co to jest Unia Europejska?"

Na godzinie wychowawczej uczniowie wspólnie z nauczycielem ustalili sposób oraz źródła zdobywania wiedzy. Poszczególne grupy z ogromnym zaangażowaniem poszukiwały informacji w Internecie, bibliotece szkolnej (wzbogaconej na tę okoliczność o wydawnictwa z zakresu integracji europejskiej), a także w ambasadzie Grecji, biurach podróży i innych placówkach. Wiedza zdobyta na lekcjach historii, języka polskiego, plastyki i przyrody pogłębiana była na zajęciach fakultatywnych. Etap ten zakończył się prezentacją i wystawą przygotowanych plansz tematycznych, które przez następny miesiąc były cennym źródłem informacji dla wszystkich grup. W tym czasie bowiem uczniowie przygotowywali się do konkursu wiedzy o Grecji i Unii Europejskiej. Okazało się, że wystawa wzbudziła zainteresowanie całej społeczności szkolnej. Zaangażowanie uczniów i nauczycieli nie słabło.

W drugim etapie uczniowie mieli przygotować się do konkursów i prezentacji finałowych. W klasach działały grupy teatralne przygotowujące formy sceniczne o tematyce zaczerpniętej z mitologii greckiej. Mity były również tematem konkursu plastycznego klas piątych. Trwały także próby grupy tanecznej. Ten etap zakończył się półfinałem konkursu wiedzy o Grecji i Unii Europejskiej. Pięć zwycięskich klas wytypowało swoje trzyosobowe reprezentacje do finału. Każdy uczeń mógł jeszcze zaprezentować się w konkursach indywidualnych.

Trzeci etap projektu był czasem gorączkowych przygotowań do wielkiego finału, który odbył się w maju. Po raz pierwszy w naszej szkole zorganizowaliśmy Dzień Europejski. W imprezie wzięli udział również uczniowie klas czwartych, którzy przyszli z własnoręcznie wykonanymi flagami państw Unii Europejskiej. Licznie odwiedzili szkołę w tym dniu rodzice. Świętowanie rozpoczęło się "Odą do radości". Niezależne jury oceniało:

  • prezentacje teatralne,
  • prace plastyczne,
  • pokaz mody inspirowany Grecją,
  • konkurs "Bogowie" na najciekawszą charakteryzację.

Półfinaliści konkursu wiedzy brali udział w quizie "Nie udawaj Greka". Imprezę zakończył pokaz tańca z filmu "Grek Zorba" przygotowany przez chłopców z klasy szóstej. Dzięki sponsorom były nagrody, dyplomy i podziękowania.


* * *

Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów i nauczycieli wykazały pozytywne aspekty projektu. Współdziałanie i rywalizacja integrowały zespoły klasowe. Każda klasa miała możliwość wspólnej prezentacji, a każdy uczeń mógł wybrać zadanie, któremu sprosta. Każdy czuł się potrzebny.

Okazało się, że mamy wiele nie odkrytych dotąd talentów. Uczniowie poszerzali swoje zainteresowania i kształcili umiejętności kluczowe, jak praca w grupie, odpowiedzialność, autoprezentacja. Metody pracy ocenione zostały przez uczniów jako bardzo atrakcyjne.

Z pewnością był to nasz wspólny sukces.



Marianna Kwiatek
nauczycielka plastyki

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie