Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Stop przemocy !

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2445 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 SCENARIUSZ KONSPEKT LEKCJI WYCHOWAWCZEJ W GIMNAZJUM: „ STOP PRZEMOCY”.
W skróconej formie może być wykorzystany w nauczaniu blokowym
Występują: Prelegent, Prezenter, Matka, Ojciec, Córka Magda, Sąsiadka, Córka Sąsiadki- Anna, Przyjaciółka Magdy- Joanna.

PRELEGENT
Pragnę dziś Wam zaprezentować krotki referat poglądowy na temat:,, Przyczyny i skutki przemocy w rodzinie”.
Przemoc w rodzinie jest szczególnie ważnym problemem społecznym:
1. Narusza prawa i dobra osobiste.
2. Uniemożliwia samoobronę.
3. Zawsze powoduje szkody.
4. Lubi się powtarzać.
5. Często grożenie przemocą jest w istocie aktem przemocy.
6. Za przemoc odpowiedzialny jest sprawca, bez względu na to, co zrobiła ofiara.
Ta podstawowa wiedza pozwoli nam zrozumieć to trudne zagadnienie.
W prawidłowo funkcjonującej rodzinie ważną rolę spełniają oboje rodzice.
(Na scenę wchodzi rodzina, siadają przed telewizorem)
W naszej kulturze znacznie wyższą rangę przypisuje się matce. Właśnie jej przypisuje się utrzymanie rodzinnej atmosfery. Miła, radosna, pełna życzliwości atmosfera, daje gwarancję, że dziecko wychowywane w takiej rodzinie wyrośnie na wartościową osobę.
SCENKA NR 1SZCZĘŚLIWA RODZINA
(Ojciec głośno komentuje przebieg oglądanego meczu, nie interesując się żoną i córką)
Matka- (całując i przytulając córkę) Może coś zjesz, córeczko? Oglądniemy razem telewizję, zjemy chipsy, poplotkujemy sobie, a potem pójdziemy spać.
Córka- Jak miło się do Ciebie przytulić, mamo.
Ojciec- Mecz już się skończył, pora spać, Magdo, do łóżka!
(Rodzice zostają sami, czytają prasę.)

PRELEGENT
Okazuje się, że bardzo często rodzice, działając dobrej wierze, wyrządzają dziecku nieświadomie krzywdę. „Ślepa miłość” to też jedna z form przemocy w stosunku do dziecka. Chowanie dziecka pod tzw.,, kloszem” pozbawia go samodzielności. Jest zagrożeniem, że takie dziecko w swoim środowisku nie będzie akceptowane.
SCENKA NR 2ŚLEPA MIŁOŚĆ
(Przychodzi sąsiadka z córką Anią)
Sąsiadka- Przyszłam do Państwa, dlatego że Madzia dzisiaj popchnęła moją córkę, pękły jej okulary, ma rozerwaną bluzkę. Córka Państwa nie chce się przyznać, a jest winna.
Ojciec- Moja córka na pewno tego nie zrobiła. W naszym domu takie sytuacje nigdy nie miały miejsca.
Matka- Córeczko, ty tego nie zrobiłaś, prawda?
(Milczenie córki)
Ojciec- Widzi pani sama, że moja córka jest niewinna.
Sąsiadka- Nie jestem taka pewna, ja również wierzę swojej córce.
Ojciec- Chyba zakończymy tę bezsensowną rozmowę, żegnam panią.
Matka- Widzisz, wszystko skończyło się dobrze. Powiedz, córeczko, tego nie zrobiłaś? (Nie czekając na rozmowę)- Tak myślałam.

PRELEGENT
U dzieci wytwarza się lęk o przyszłość kochanej matki i również kochanego ojca, lęk o własny los. Mamy więc do czynienia z pewną formą przemocy.W przypadku rozwodu rodziców dzieci zmuszane są do opowiedzenia się po stronie jednego z rodziców.

SCENKA NR 3 ROZWÓD
Ojciec- To koniec naszego małżeństwa, musimy się rozejść, co zrobimy z Magdą?
Matka- Madziu, z kim chciałabyś zamieszkać, kogo bardziej kochasz?(Milczenie Madzi)
Ojciec- Córuniu, może ze mną zostaniesz, zawsze mówiłaś, że tatusia kochasz najbardziej.(Milczenie Madzi)
Matka- Madziu, idź do swojego pokoju, zastanów się nad naszą propozycją, wiesz, że to dla nas bardzo ważne, nie zawiedź nas.


PRELEGENT
Najczęściej stosowane kary psychiczne i fizyczne były wymierzone za nieposłuszeństwo, złe oceny w szkole. Nasuwa się pytanie, czy słabe oceny, uzyskane w szkole, poprzez bicie ulegną poprawie? Nadal wygórowane ambicje rodziców ograniczą się do przemocy, a nie do szukania przyczyny słabych ocen ich dzieci.

SCENKA NR 4PRZEMOC PSYCHICZNA
Magda- Mamusiu, musisz podpisać dzienniczek.
Matka- Nie wytrzymam tego! Obiecałaś, że się poprawisz. Jak ja pokażę się na wywiadówce, co powiedzą moje znajome?.
Magda- Przecież poprawiłam oceny, już nie mam w ogóle jedynek i dwójek, tylko trójki. Bardzo się starałam.
Matka- Nie żartuj, córeczko, że dziewczynka, mająca tak wspaniałe warunki w domu, nie może otrzymywać lepszych ocen. Ja i tatuś nie mieliśmy problemów w szkole.
Magda- Nie będziesz na mnie zła?
Matka- Już jestem na ciebie zła! Będę musiała porozmawiać z tatą, bardzo mnie dzisiaj zmartwiłaś. Idź do swojego pokoju!

PRELEGENT
Jedną z form przemocy w rodzinie jest maltretowanie dzieci przez rodziców. Żaden kodeks, żadna ustawa nie mówi, że za bicie dziecka grozi kara. Zaznacza się, że za znęcanie się nad dzieckiem grozi kara, ale dotyczy to osób obcych, a nie rodziców. Rodzicom przyznaje się prawo własności do swojego dziecka, a skoro jest to własność, mogą z nim robić, co im się podoba.

SCENKA NR 5MALTRETOWANIE
(Ojciec wchodzi na scenę okrutnie zdenerwowany)
Ojciec- Ja ją chyba zabiję! Na nic rozmowy z matką, teraz ja z nią porozmawiam, tylko inaczej! Magda, do mnie, tylko szybko!
Magda- Tatusiu, tylko nie bij!
Ojciec- Nie ty mi będziesz mówła, co mam robić! Co mi ostatnio obiecałaś?!
Magda- Że poprawię swoje oceny i nie będę ci przynosić wstydu na zebraniach rodziców. Tatusiu, ale nie bij!
Ojciec- Skończyła się moja cierpliwość! Wiesz, co to jest?(pokazuje pasek do spodni) Czeka cię kara, idź do swojego pokoju, zaraz tam przyjdę!
Magda(odchodząc)- Tatusiu, tylko nie bij!
(Z pokoju Magdy dobiegają odgłosy bicia)

PRELEGENT
W przypadkach ciężkiego pobicia lub zabicia dziecka rodzice stają przed sądem. Najgorsze w tym to przepis, który ogranicza możliwość interwencji, np. sąsiadów, na krzyk katowanego dziecka.

SCENKA NR 6INTERWENCJA
Sąsiadka- Dzień dobry, sąsiedzie. Słyszałam u pana jakieś dziwne odgłosy. Zaniepokojona przyszłam się dowiedzieć, czy wszystko w porządku?
Ojciec- To nie pani interes, to moje dziecko i moja sprawa!
Sąsiadka- Proszę pana, nie wolno tak postępować z dzieckiem, w ten sposób niczego pan nie załatwi.
Ojciec- Mam prawo bić, kiedy córka zasłuży, do widzenia pani.
Sąsiadka- Do widzenia panu, ja tu jeszcze wrócę!(odchodzi)
Ojciec(do widowni)- Co za dziwna kobieta! Myśli, że kilka klapsów komuś zaszkodzi. Nie rozumiem tych ludzi!

PRELEGENT
Bardzo częstym objawem przemocy w rodzinie staje się molestowanie seksualne dzieci. Dramaty rozgrywają się w czterech ścianach mieszkań. Rzadko ten proceder trafia do postępowania karnego.

SCENKA NR 7 ROZMOWA Z MATKĄ
Matka- Madziu, wychodzę do sąsiadki na kawę, nie czekaj na mnie z kolacją, wrócę późno. Tatuś się tobą zaopiekuje jak w każdy czwartek.
Magda- Czy musisz, mamusiu, wychodzić, nie chcę zostawać sama z tatą.
Matka- Niepotrzebnie się martwisz, córeczko, tatuś nigdy nie narzeka, wręcz przeciwnie, zawsze bardzo się cieszy na wasz wspólny wieczór.
Magda- Ależ, mamo, nie zostaniesz?
Matka- Jeśli tak bardzo chcesz, porozmawiam z tatą na ten temat.
Magda- Tylko nie to!
Matka- Jak uważasz, córeczko, no to trzymaj się, idę, bo i tak już jestem spóźniona. Pa, Kochanie!
Magda- (po odejściu mamy)- Co ja teraz zrobię?

SCENA NR 8 MOLESTOWANIE
(tata siedzi z gazetą w dłoniach, po wyjściu mamy)
Ojciec- Magdo, chodź do mnie!
(Magda niepewnie podchodzi do ojca)
Magda- Czy mnie wołałeś, tato?
Ojciec- Idź, córeczko, wykąp się, tylko się nie zamykaj, przyniosę ci czysty ręcznik. Mnie nie musisz się wstydzić. Gdy byłaś malutka, ja najwięcej opiekowałem się tobą. Byłaś wtedy takim małym golaskiem, a teraz z ciebie taka panna, że aż miło popatrzeć!
Magda- Ja już wzięłam czysty ręcznik, nie musisz odrywać się od gazety.
Ojciec- (po zastanowieniu)- No dobrze, ale nie zamykaj drzwi, przyjdę umyć ci plecy.
(Magda odchodzi w milczeniu)

PRELEGENT
W szkole takie dzieci starannie maskują swoje dramaty. Boją się ośmieszenia wśród kolegów, boją się, że dobry przyjaciel może zdradzić ich tragiczną tajemnicę.

SCENKA NR 9SPOTKANIE
Patrycja- Madziu, poczekaj na mnie, czemu mnie unikasz? Ostatnio nie mówisz mi wszystkiego, przecież możesz mi zaufać.
Magda- Wszystko jest w porządku, tylko źle się czuję, ale zaraz mi przejdzie.
Patrycja- Wiem, że dzieje się z tobą coś złego, mnie nie oszukasz. Jeśli mi nie powiesz, jutro pójdę do twoich rodziców i dowiem się wszystkiego.
Magda- Błagam, nie rób tego! Jutro wszystko ci opowiem. Jeśli nie będę mogła, wtedy porozmawiasz z moimi rodzicami. Do jutra…
Patrycja- Trzymam cię za słowo! Do jutra.

PRELEGENT
Dziękuję wszystkim za uwagę. Wspólnie ze mną oglądnijcie ostatnią scenę, na pewno zapamiętacie ją na długo.

SCENA NR 10POŻEGNANIE
Patrycja(trzyma w dłoniach pogrzebową wiązankę)- Dzisiaj na spotkanie z moją przyjaciółką, Madzią, przyszłam sama. Niestety, ani wy, ani ja nie spotkamy już więcej Magdaleny. Byłam ostatnią osobą, która widziała ją żywą. Kilka dni temu popełniła samobójstwo, niedaleko tego miejsca, podcięła sobie żyły… Zastanawiam się, czy nie mogłam jej pomóc, będę musiała żyć z tym pytaniem bez odpowiedzi.
Byłam u rodziców Madzi, niczego się nie dowiedziałam. Odniosłam wrażenie, że znałam Madzię lepiej od nich.
Zaraz idę się z nią pożegnać… Co ja jej powiem? Nie wiem…
Ale wiem, co powinnam powiedzieć wam:,, SPIESZCIE SIĘ KOCHAĆ LUDZI, BO TAK SZYBKO ODCHODZĄ”…


Opracowała: Edyta Kozłowska
Zespół Szkół w Górzycy

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie