Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Elementy pogody

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1976 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Cele operacyjne:
- uczeń dostrzega złożoność pojęcia „pogoda” i wyodrębnia główne jego elementy: temperaturę, opady, ciśnienie, wiatr
- uczeń rozumie wzajemne zależności elementów pogody i ich wpływ na życie na Ziemi
- potrafi korzystać z różnych źródeł informacji
- poznaje otaczającą rzeczywistość w drodze doświadczeń
- dostrzega rzeczywistość w sposób kompleksowy, potrafi wnioskować, generalizować, abstrahować
Formy pracy:
-zespołowa
-grupowa
-indywidualna

Metody i techniki pracy:
- m. projektu
- eksperyment
- siec skojarzeń
- m. słowne
- m. ekspresywne

Dobór treści nauczania do tematu
Zjawiska i procesy przyrodnicze dostępne doświadczeniu dziecka.
Cykle i regularności w otoczeniu.
Odmienność świata w dawnych czasach.
Podobieństwa i różnice między ludźmi.
Różne źródła informacji i technologie informacyjne.

Światło. Źródła światła. Historia żarówki. Zwierzęta wytwarzające światło. Światło ciepłe i zimne. Właściwości światła: rozszczepienie i skupienie wiązki świetlnej, uzyskanie koloru białego z tęczowego bączka, zmęczenie kolorem, przechodzenie światła przez różne materiały, załamanie światła, prędkość światła. Cień,. Dzień i noc. Teoria wyginięcia dinozaurów.

Temperatura. Temperatura na Ziemi. Strefy klimatyczne. Życie w Afryce. Flora i fauna Afryki. Eskimosi. Zwierzęta Arktyki i Antarktydy. Pory roku i zmiany temperatur w klimacie umiarkowanym. Obliczanie amplitudy temperatury dziennej i rocznej. Odczytywanie wskazań termometra. Rodzaje termometrów. Historia termometrów. Skala Celsjusza.

Opady. Obieg wody w przyrodzie. Woda na Ziemi. Odzysk wody słodkiej przez odparowanie wody słonej. Najbardziej suche miejsce na Ziemi – Atakama; odzysk wody z mgieł. Ciśnienie hydrostatyczne. Wykorzystanie siły wody przez człowieka. Oczyszczanie wody. Stany skupienia wody. Higrometr i jego historia. Odczytywanie wskazań higrometru.

Powietrze. Ciśnienie atmosferyczne. Waga powietrza. Właściwości powietrza: zmniejszanie i zwiększanie objętości. Ruchy powietrza. Skala Beuforta. Rękaw powietrzny. Efekt cieplarniany i dziura ozonowa.




Przebieg zajęć podsumowujących

1.Rozpoczęcie zajęć piosenką pt. „ Pogoda”.
2.Zbudowanie sieci skojarzeń do pojęcia „pogoda”- wieloaspektowość obserwacji. Wyjaśnianie związków wyrazowych ze słowem „pogoda”. Próby stworzenia definicji pogody.
3.Przygotowanie mapy mentalnej , którą uzupełniamy w czasie zajęć ilustracjami, napisami, datami, ciekawostkami, nazwami narzędzi pomiarowych.
4.Prezentacja prac poszczególnych grup.
Grupa I. Światło.
§ Słońce to największe źródło światła na Ziemi, jedyna gwiazda w naszym układzie słonecznym.
§ Źródła światła:
a) ogień- krzesanie ognia przy pomocy krzemieni; świeca, gaśnięcie ognia przy braku tlenu ( doświadczenia);
b) lampa naftowa- wynalazek Polaka Ignacego Łukasiewicza z roku 1853 ( pokaz działania);
c) żarówka- 1880 r.- Thomas Edison
d) zwierzęta wytwarzające światło; niektóre gatunki ryb, owady ( prezentacja).
§ Badanie właściwości światła- doświadczenia.
a) rozszczepienie promienia słonecznego przez pryzmat
b) skupienie wiązki za pomocą soczewki wypukłej, rozpalanie ognia
c) uzyskanie barwy białej poprzez ruch krążka w kolorach tęczy
d) zmęczenie kolorem
e) załamanie światła w różnych materiałach- oglądanie pozornego załamania patyczka zanurzonego w wodzie
f) symulowanie zmian dnia i nocy oraz pór roku na modelach
g) prędkość światła, obraz widziany z kosmosu z nieistniejących gwiazd
§ Ciekawostka- teoria wyginięcia dinozaurów
Około 65 mln lat temu Ziemia zderzyła się z meteorytem, wskutek czego doszło do kosmicznej katastrofy. Wzniosła się chmura pyłu, która na bardzo długo zatrzymała dopływ światła na Ziemię. To z kolei spowodowało oziębienie klimatu i śmierć pradawnych gadów z zimna.
A jaką dziś mamy temperaturę?

Grupa II . Temperatura.
§ Rozkład temperatury na Ziemi- praca z globusem, wskazanie stref zimnych okołobiegunowych, umiarkowanych i ciepłych
§ Fauna i flora różnych rejonów klimatycznych- prezentacje
§ Pory roku i zmiana temperatur; obliczanie amplitudy temperatur dziennych i rocznych w naszym mieście
§ Rodzaje termometrów, dokonywanie pomiarów
§ Temperatura powietrza, wody, człowieka
§ Uzupełnienie osi czasu karteczkami dotyczącymi historii termometru: 2200lat temu – Filon z Bizancjum; 1709rok- termometr rtęciowy Daniela Fahrenheita o 212-stopniowej skali; 1729 rok- Rene a. Reamur- termometr alkoholowy o skali 80-stopniowej; 1742 rok- Andres Celsius- termometr o skali 100-stopniowej.
§ Pory roku poznajemy po temperaturze i ilości opadów, najobfitsze latem, najczęstsze jesienią i wiosną.

Grupa III. Opady.
§ Omówienie doświadczeń z parowaniem wody i zapisanie wniosków na kartkach- im większa powierzchnia tym parowanie szybsze, wraz ze wzrostem temperatury wzrasta parowanie, z zamkniętego naczynia wody nie ubywa,choć również paruje i osiada na wieczku pojemnika.
§ Układanie na podłodze schematu krążenia wody w przyrodzie. Zabawa polegająca na ruchowej interpretacji komentarza nauczyciela do tego schematu, dzieci poruszają w kierunku ułożonych strzałek, dostrzegają, że cykl wędrówki kropli wody w przyrodzie jest zamknięty i powtarzalny.
§ Woda na Ziemi- globus
§ Odzyskiwanie wody słodkiej ze słonej przez parowanie- doświadczenie.
§ Ciekawostka. W najbardziej suchym miejscu na Ziemi, na pustyni Atacama wodę otrzymuje się z nocnych mgieł. Zbiera się ją przy pomocy siatek o długości 12 metrów i szerokości 4 w ilości 11 tysięcy litrów dziennie.
§ Ciśnienie wody- doświadczenie z wydobyciem zanurzonej płyty.
§ Siła wody- pokaz działania modelu hydroelektrowni zbudowanego przez uczniów (można wykorzystać plastikowy wiatraczek)
§ Zabawa ruchowa ( co robi kropla wody podczas...),. Dzieci reagują ruchem na sygnał wzrokowy, obrazek przedstawiający symbol warunków atmosferycznych.

Grupa IV. Powietrze
§ Podobieństwo pomiędzy kulą ziemską a pomarańczą- atmosfera ziemska.
§ Ważenie powietrza w balonikach.
§ Ciśnienie atmosferyczne- rozrywanie zamoczonych w wodzie płytek szklanych, utrzymywanie się wody w napełnionej i odwróconej do góry dnem szklance, biegi z rozłożoną parasolką.
§ Barometr, pomiar ciśnienia.
§ Ruchy powietrza. Skala Beuforta. Narzędzia do pomiaru siły i kierunku wiatru za pomocą samodzielnie wykonanych rękawów i anemometrów.
§ Wiatraki i ich wykorzystanie.
§ Uszkodzenie skórki pomarańczy, analogia do dziury ozonowej i jej skutków dla Ziemi

5. Wyeksponowanie zgromadzonych materiałów na gazetce ściennej pod hasłem „pogoda”. Ułożenie wynalazków na osi czasu.
6. Wyrażenie za pomocą środków muzycznych poszczególnych elementów pogody- pogodna orkiestra.
7. Malowanie jednobarwnych fragmentów rzeczywistości kojarzących się z tematem i układanie z nich wspólnego obrazka.

Malińska Renata

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie