Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Problemy wieku dojrzewania dzieci niepełnosprawnych intelektualnie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5582 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Okres dojrzewania jest procesem niezwykle dynamicznym i rozciągniętym w czasie, w którym chłopcy i dziewczęta zaczynają stawać się młodymi mężczyznami i młodymi kobietami. Okres dojrzewania jest charakterystyczny nie tylko dla młodzieży o prawidłowym rozwoju ale również obejmuje młodzież niepełnosprawną także intelektualnie.
Zarówno dla dzieci, jak i ich rodziców, i co najważniejsze dla nas wychowawców- nauczycieli to najtrudniejszy chyba etap rozwojowy. U dzieci rodzą się nowe zainteresowania, wzmaga się krytyczny stosunek do otoczenia przy równoczesnym silnym nastawieniu na przeżywanie własnych spraw i problemów. Kształtują się postawy buntu i przeciwstawiania, dążenie do samodzielności i dorosłości stanowi źródło wielu konfliktów i nieporozumień z domem, szkołą, otoczeniem, czego my pedagodzy możemy sami doświadczyć.
Najwyraźniej zmiany zachodzą w zewnętrznym wyglądzie ciała, w wyrazie twarzy, sposobie poruszania się. Znacznie ważniejsze są jednak wewnętrzne zmiany w organizmie, w działaniu hormonów; estrogeny u dziewcząt i testosteron u chłopców. Są to zmiany mniej widoczne dla otoczenia, ale za to znacznie bardziej irytujące i niepokojące, jak sami tego doświadczamy. Jak wiadomo, dziewczęta dojrzewają wcześniej niż chłopcy. Również ich dojrzewanie płciowe jest szybsze.
Czas dojrzewania to huśtawka nastrojów. Reakcje są biegunowo różne. Dziewczęta wpadają czasem w euforię i wybuchają głośnym śmiechem, aby za chwilę popaść w smutek, a nawet zalać się łzami. Chłopiec zaś swoją odrębność i niezależność (dosłownie) pragnie podkreślić oryginalnym strojem, nadmierną hałaśliwością (przekleństwa). Bywają też trudności w kontaktach z otoczeniem. Nie każdy z dorosłych potrafi przyjąć spokojnie, to co się dzieje, dlatego dochodzi do konfliktów starszego i młodszego pokolenia.
Dziewczyna- chce doznawać opiekuńczości i sama pragnie lub stara się ofiarować ją innym. Gdy wyrośnie z lalek, chętnie opiekuje się wszelkimi zwierzętami. Lubi się podobać i podkreśla swoją kobiecość.
Chłopiec- pragnie zawojować świat, chciałby cieszyć się autorytetem wśród rówieśników oraz imponować im. Nierzadko używa przekleństw, które -nie kontrolowane- mogą wpisać się, niestety w stały repertuar jego słownictwa. Ten stan przeminie, przeminie bowiem burza hormonów.

Okres dojrzewania to czas, kiedy ujawnia się popęd seksualny, zjawisko bardzo złożone i nie do końca poznane. U człowieka popęd seksualny jest zintegrowany z innymi potrzebami m.in.: potrzebą więzi uczuciowej. Choć jest zjawiskiem bardzo potężnym to da się wyciszyć, przetworzyć tak, by był podporządkowany wyższym wartościom –miłości i odpowiedzialności. Jak nie nasze dzieci same, to na pewno my, wychowawcy- nauczyciele jesteśmy w stanie sterować tą energią.
W tym też okresie musimy zwrócić uwagę na to: jak wychowankowie, uczniowie wyglądają nie chodzi już o to, z jakiej rodziny pochodzą, ale o podstawowy wygląd: włosy częściej są przetłuszczone, pot ma ostrzejszy zapach, na twarzy pojawiają się pryszcze. Wszystkiemu winna jest wzmożona przemiana materii i związany z nią łojotok. Pory skóry mają skłonność do zatykania się, wydzielina twardnieje i tak powstają wszelkie wypryski. W tym okresie pojawiają się sny o treści erotycznej i tzw. polucje nocne u chłopców. Z czego biorą się marzenia i fantazje erotyczne? Chłopiec widzi i wyobraża sobie daną osobę przy swoim boku, często o niej myśli a to ma swoje odzwierciedlenie m.in.: w snach. W tym okresie pojawia się masturbacja (onanizowanie się) pierwsza niedojrzała forma rozładowania napięcia seksualnego. Jeśli zaistnieje takie zjawisko należy najpierw obserwować, kiedy ma miejsce, w jakich okolicznościach i dopiero rozmawiać, wyjaśniać i wprowadzać szereg aktywności służących przekierowaniu tego zachowania np. na aktywność sportową. Ważne jest także prowadzenie szczerych rozmów po pierwsze z rodzicem, opiekunem i potem z dzieckiem. Nigdy nie wyśmiewamy publicznie ani nie ganimy, gdyż może to utrwalać zachowania lub powodować urazy psychiczne. Może się zdarzyć, że uczeń sam daje nam sygnał, że coś się dzieje, że potrzebuje pomocy. Wówczas my jako pedagodzy o dużej wrażliwości mamy możliwość wskazywania sposobów radzenia sobie z tym trudnym okresem w rozwoju. W sytuacjach bardzo niepokojących należy zawsze pytać o motyw i wtedy dopiero będzie wiadomo, czy potrzeba działać wspólnie z wychowawcą, nauczycielem wdż, psychologiem, seksuologiem, czy tylko z rodzicami.

Okres dojrzewania naszych uczniów –wychowanków jest więc czasem, kiedy my nauczyciele powinniśmy zwracać szczególną uwagę na ich zachowania. Ogromnie ważne jest więc, żeby obserwować, wyjaśniać i poprzez zdrową kontrolę wskazywać uczniom sposoby radzenia sobie z trudnymi problemami okresu dojrzewania.

Literatura:
Z. Izdebski red. „Wychowawcze, etyczne i społeczne problemy zachowań seksualnych młodzieży” TRR Z. Góra 1992
A. Urbaniak „Wspólna troska –wychowanie do miłości w domu i szkole” OF Poznań –Wrocław 1999
R. Korzeniowski –praca magisterska „Czynniki warunkujące proces wychowania seksualnego w rodzinie” WSP Z. Góra 1998
informacje uzyskane na Studium z zakresu „Wychowania do życia w rodzinie” –ODN Z. Góra 2001

oprac. Robert Korzeniowski

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie