Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Co wiemy o Janie Kochanowskim

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2422 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 CO WIEMY O JANIE KOCHANOWSKIM”

TEST KL. III GIMNAZJUM

1. Jana Kochanowskiego nazywamy ........................... żył ............................ wieku, w epoce ...........................................................
3 p
2. Dobierz dwa synonimy do wyrazu renesans:
................................................................................ ........................................
2 p
3. Rozpoznaj cytaty (podaj tytuł utworu, gatunku oraz jego główną myśl)

CYTAT

a) „A swym cichym szeptem umiem sprawić snadnie,
Że człowiekowi łacno słodko sen przypadnie”
................................................................................ .....................................................................

................................................................................ .....................................................................

................................................................................ .....................................................................
b) „Ale kogo gryzie mól zakryty,
Nie idzie mu w smak obiad obfity”
................................................................................ .....................................................................

................................................................................ .....................................................................

................................................................................ .....................................................................
c) „Złota też wiem, nie pragniesz bo to wszystko Twoje,
Cokolwiek na tym świecie człowiek mieni swoje”
................................................................................ .....................................................................

................................................................................ .....................................................................

................................................................................ .....................................................................
d) „Z każdego kąta żałość człowieka ujmuje,
A serce swej pociechy darmo upatruje”
................................................................................ .....................................................................

................................................................................ .....................................................................

................................................................................ .....................................................................
e) „Aniołom swoim każe cię pilnować,
Gdziekolwiek stąpisz, Którzy cię piastować na ręku będą ...”
................................................................................ .....................................................................

................................................................................ .....................................................................

................................................................................ .....................................................................

4. W podanym cytacie podkreśl określenie nawiązujące do mitologii i wyjaśnij jego
znaczenie.
„Jabłek wprawdzie nie rodzę, lecz mię pan tak kładzie
Jako szczep najpłodniejszy w hesperyjskim sadzie”.

................................................................................ ....................................................................

................................................................................ ....................................................................
0,5 + 1,5 = 2 p.

5. Co oznaczają podane archaizmy – dopisz do nich współczesne odpowiedniki

zawżdy - ................................................................................ ...............................................

roście – ............................................................................... ..................................................

wszytki – ................................................................................ ...............................................

frasować – ................................................................................ .............................................
4 p
6. Przeczytaj uważnie fraszkę „O żywocie ludzkim”, a następnie przekaż swoimi
słowami myśl zawartą w utworze (4 – 5 zdań).


O żywocie ludzkim
Fraszki to wszystko, cokolwiek myślemy,
Fraszki to wszystko, cokolwiek czyniemy.
Nie masz na świecie żadnej pewnej rzeczy
Próżno tu człowiek ma co mieć na pieczy.
Zacność, uroda, moc, pieniądze, sława,
Wszystko to minie jako polna trawa.
Naśmiawszy się nam i naszym porządkom,
Wemkną nas w mieszek, jako czynią łądkom.

fraszka – 1. drobnostka, błahostka
2. drobny utwór poetycki, pisany
wierszem, o charakterze żartobliwym
mieć na pieczy – dbać o coś.
wemkną nas w mieszek, jako czynią łądkom – wrzucą nas w worek, jak się czyni z kukiełkami, marionetkami (łądka – kukiełka, marionetka)
6p
................................................................................ ......................................................................

................................................................................ ......................................................................

............................................................................... .......................................................................

7. Które cechy osobowości Jana Kochanowskiego
- jako człowieka – ................................................................................ ...............
- jako obywatela – ................................................................................ ...............
- jako artysty – ................................................................................ ...............
- cenisz najbardziej ?
6p RAZEM 33 p

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie