Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Drogowskazy do krainy Misia Zdrowisia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1519 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Scenariusz prozdrowotnych zajęć przedszkolnych
pt. „DROGOWSKAZY DO KRAINY MISIA ZDROWISIA”
na podstawie programu „Świat Przedszkolaka”


ZDROWIE


MOJA WARTOŚĆ

Umiejętność:
DOKONYWANIA WYBORÓW ZE ŚWIADOMOŚCIĄ ICH SKUTKÓW

DOBRO

Umiejętność:
ZAPAMIĘTYWANIA I PRZESTRZEGANIA NORM WZAJEMNEGO
WSPÓŁŻYCIA DLA POSZANOWANIA ZDROWIA

RUCH
PISANIE
SŁUCHANIE
MÓWIENIE

Umiejętności::
AKTYWNEGO UCZESTNICTWA W ZABAWACH RUCHOWYCH I SPACERACH;
TWORZENIA GAZETEK KSIĄŻEK NA TEMAT POSZANOWANIA ZDROWIA;
UWAŻNEGO SŁUCHANIA WYPOWIEDZI LUDZI, DOSTRZEGANIA W WYPOWIEDZI PODSTAWOWYCH INFORMACJI;
JASNEGO KOMUNIKATYWNEGO I WYRAŻANIA SWOICH MYŚLI

CZŁOWIEK
Umiejętność:
DBANIA O WŁASNEZDROWIE


UMIEJĘTNOŚĆ OGÓLNA

POSZANOWANIA WŁASNEGO ZDROWIA I ZNAJOMOŚCI ZASAD POTRZEBNYCH DO JEGO ZACHOWANIA


PROJEKTY SYTUACJI EDUKACYJNYCH

Dzień 1

Blok tematyczny: Drogowskazy do krainy misia Zdrowisia
Temat zajęć: Dbaj o czystość!
Pojęcie: Czystość
Umiejętność ogólna: dbania o czystość i higienę

Umiejętności szczegółowe:
u. dokonywania wyborów ze świadomością ich skutków;
u. dbania o własne zdrowie;
u. zapamiętywania i przestrzegania norm wzajemnego współżycia
dla poszanowania zdrowia;
u. tworzenia gazetek, książek na temat poszanowania zdrowia;
u. uważnego słuchania wypowiedzi ludzi – dostrzegania w wypowiedzi
podstawowych informacji;
u. jasnego komunikatywnego wyrażania swoich myśli.

Przestrzeń edukacyjna:
sala zajęć, tekst listu od misia Zdrowisia (z. 1), drogowskaz z nr 1, portret „Kubusia”(chłopiec smutny, brudny, w niechlujnym ubraniu), mydło, szampon, ręcznik, gąbka, grzebień, szczoteczka do rąk, obcinak do paznokci..., kaseta z piosenką „Woda, mydło to jest zdrowie” (z. 2), reklamy, kolorowe czasopisma (ze środkami czystość), nożyczki, klej, arkusze papieru A3, zapisane słowa z haseł podanych przez dzieci, literki.

Uczestnicy: dzieci (n), nauczyciel
Interakcje: N – Dz(1-n), Dz(1-n) – Dz(1-n), Dz(1-4) – Dz(1-4)

Zadania edukacyjne:
1. Wysłuchaj uważnie listu. Powiedz, kto jest jego autorem i do czego nas zaprasza. Odszukaj drogowskaz z nr 1 i posłuchaj poleceń zamieszczonych po jego drugiej stronie.
2. Popatrz na portret „Kubusia”, powiedz jaką ma minę i dlaczego właśnie taką? Czy Kubuś jest mieszkańcem krainy Zdrowisia? Dlaczego tak myślisz? Co powinien zrobić, aby tam trafić?
3. Podpowiedz Kubusiowi, co będzie mu potrzebne do tego, aby był czysty i pomóż mu odszukać te przedmioty w sali. Ułóżcie je w odpowiedniej kolejność według cyfr, podajcie ich nazwę i gestem zademonstrujcie ich zastosowanie.
4. Posłuchaj piosenki, powiedz, o czym ona mówi; powtórz jej słowa i zaśpiewaj ją z nami wykonując odpowiednie ruchy.
5. Podzielcie się na grupy czteroosobowe i korzystając z przyniesionych reklam oraz czasopism, wykonajcie pierwszą stronę książki pt.: „Drogowskazy do krainy misia Zdrowisia”.
6. Zaproponujcie hasło pierwszego drogowskazu; ułóż je z przygotowanych słów i wzorując się na tym, wyklej je z pojedynczych liter.

Metody:
stawianych zadań, samodzielnych doświadczeń, opis, zabawowa – naśladowcza, problemowa, ekspresji twórczej, muzyczno-werbalna.

(z. 1) List od misia Zdrowisia:

Kochane dzieci

Jestem misiem Zdrowisiem. Pozdrawiam was serdecznie zawołaniem: „Niech żyje zdrowie!”. Czy mi odpowiecie?... Czy już wiecie dlaczego mam na imię Zdrowiś? Spróbujcie odpowiedzieć sami.... Bardzo bym chciał, aby w mojej krainie zdrowia było jak najwięcej mieszkańców. Dlatego przesyłam wam kilka drogowskazów, które powiedzą jak dojść do tej pięknej krainy. Pamiętajcie jednak, by wykonać dokładnie każde moje polecenie, które znajdziecie po drugiej stronie drogowskazu z odpowiednią cyfrą. Gdy podczas kolejnych dni odczytasz wszystkie drogowskazy i postarasz się je zapamiętać, odkryjesz, co jest skarbem w mojej krainie.

Udanych poszukiwań
Miś Zdrowiś


(z. 2) Piosenka – „Woda, mydło to jest zdrowie”:

Leci woda, rośnie piana,
Frajda to jest niesłychana.
Szampon pieni się na głowie,
Mydło, szczotka są już w zmowie.
Ref.: Uszy, szyja, ręka, noga
Wszystko czyste, tryska woda
Musisz zapamiętać sobie
Woda, mydło to jest zdrowie. /x2
Już wymyte całe ciało,
Wkoło mydłem zapachniało.
Czysta skóra już oddycha,
Kąpiel była wyśmienita.

Dzień 2

Blok tematyczny: Drogowskazy do krainy misia Zdrowisia
Temat zajęć: Dbaj o zęby!(1)
Pojęcie: Czystość
Umiejętność ogólna: dostrzegania konieczności dbania o czystość i zdrowie zębów

Umiejętności szczegółowe:
u. dokonywania wyborów ze świadomością ich skutków;
u. dbania o własne zdrowie;
u. zapamiętywania i przestrzegania norm wzajemnego współżycia
dla poszanowania zdrowia;
u. aktywnego uczestniczenia w zabawach ruchowych i spacerach;
u. uważnego słuchania wypowiedzi ludzi – dostrzegania w wypowiedzi
podstawowych informacji;
u. jasnego komunikatywnego wyrażania swoich myśli.

Przestrzeń edukacyjna:
sala zajęć, gabinet dentystyczny, tekst listu od misia Zdrowisia (z. 3), drogowskaz z nr 2, portret „Kubusia”(chłopiec ze spuchniętą buzią i obwiązanymi zębami), tekst zagadki (z. 4).

Uczestnicy: dzieci (n), nauczyciel, stomatolog
Interakcje: N – Dz(1-n), Dz(1-n) – Dz(1-n), Dz(1-n) – S

Zadania edukacyjne:
1. Wysłuchaj kolejnego listu od misia Zdrowisia, odpowiedz na pytania w nim zawarte, odszukaj drogowskazu z nr 2 i wykonaj odczytane zadania.
2. Popatrz na portret „Kubusia” i powiedz, co mu się przydarzyło. Jak myślisz, dlaczego to go spotkało? Co powinien zrobić, aby mógł zamieszkać w krainie Zdrowisia?
3. Jak myślisz, do kogo zaprowadzimy dziś Kubusia?... Podczas wizyty posłuchaj uważnie tego co powie pani dentystka, a jeśli będziesz chciał się jeszcze czegoś dowiedzieć, zadaj pytania. Na koniec podziękuj pani za to, że dba o nasze zęby.
4. Posłuchaj zagadki rozwiąż ją i powiedz, kiedy z tego korzystamy. Przedstaw ruchem tę czynność.

Metody:
stawianych zadań, samodzielnych doświadczeń, opis, problemowa, pokaz, rozmowy, naśladowcza.

(z. 3) List od misia Zdrowisia:

Kochane dzieciaki

Czy już wiecie, kto do Was pisze? Wczoraj odnalazłyście pierwszy drogowskaz. Czy znacie hasło? To jeszcze nie wszystko. Odszukajcie drogowskaz drugi i wykonajcie polecenia zamieszczone po jego drugiej stronie.

Do usłyszenia!
Miś Zdrowiś


(z. 4) Zagadka:
„Gdy w taniec ruszamy, z zębów wszelki brud ściągamy, wtedy błyszczą jak perełki i dentysty się nie boją. Czy już wiesz, jak się nazywamy?”


Dzień 3

Blok tematyczny: Drogowskazy do krainy misia Zdrowisia
Temat zajęć: Dbaj o zęby!(2)
Pojęcie: Czystość
Umiejętność ogólna: dostrzegania konieczności dbania o czystość i zdrowie zębów

Umiejętności szczegółowe:
u. dokonywania wyborów ze świadomością ich skutków;
u. dbania o własne zdrowie;
u. zapamiętywania i przestrzegania norm wzajemnego współżycia
dla poszanowania zdrowia;
u. tworzenia gazetek, książek na temat poszanowania zdrowia;
u. uważnego słuchania wypowiedzi ludzi – dostrzegania w wypowiedzi
podstawowych informacji;
u. jasnego komunikatywnego wyrażania swoich myśli.

Przestrzeń edukacyjna:
sala zajęć, kaseta z piosenką „Kasiu, dbaj o zęby” (z. 5), film „Przygoda z doktorem Ząbkiem”, jajko surowe, słoik, ocet, arkusze papieru A3, ulotki od stomatologa, klej , nożyczki, napisane hasła, literki.

Uczestnicy: dzieci (n), nauczyciel.
Interakcje: N – Dz(1-n), Dz(1-n) – Dz(1-n), Dz(1-2) – Dz(2-3)n,
Dz(1-4) – Dz(1-4)

Zadania edukacyjne:
1. Wysłuchaj piosenki „Kasiu, dbaj o zęby”, powiedz o czym ona mówi i do czego wzywa. Powtórzcie słowa i zaśpiewajcie ją wspólnie.
2. Popatrz na film, odpowiedz na moje pytania i powiedz, czego się z niego nauczyłeś.
3. Weź do ręki jajko, powiedz jakie ono jest lub co można z niego zrobić i podaj delikatnie następnemu dziecku. Włóż je do słoika i zalej octem, odstaw na półkę, a jutro zobaczymy, co się z nim stanie.
4. W grupach czteroosobowych, utwórzcie kolejną stronę książki z drugim drogowskazem. Zaproponujcie hasło, ułóżcie je z rozciętych słów, a następnie z pojedynczych literek.

Metody:
stawianych zadań, samodzielnych doświadczeń, muzyczno-werbalna, obserwacje, problemowa, pokaz, rozmowy, ekspresji twórczej.

(z. 5) Piosenka – „Kasiu, dbaj o zęby”

Kasia zębów myć nie chciała,
Ciągle ciastka zajadała,
Czekoladki i cukierki,
Kulki, żelki, bombonierki.
Ref.: „Kasiu, Kasiu, dbaj o zęby,
Myj je co dnia” - mówi mama.
„Zostaw, proszę te cukierki,
w zębach dziury będziesz miała”
Aż tu nagle, coś się stało.
Kasia nie chce już słodyczy.
Coś ją w zębie zabolało.
„Dziura” – płacze – „dziura!” – krzyczy.
Ref.: Kasiu ...
Gdy ból mocno jej dokucza,
Pan dentysta ząb ratuje.
On wyleczy twoje zęby,
Poboruje zaplombuje.








Dzień 4
Blok tematyczny: Drogowskazy do krainy misia Zdrowisia
Temat zajęć: Zdrowo się odżywiaj (1)
Pojęcie: zdrowa żywność
Umiejętność ogólna: zdrowego odżywiania się

Umiejętności szczegółowe:
u. dokonywania wyborów ze świadomością ich skutków;
u. dbania o własne zdrowie;
u. zapamiętywania i przestrzegania norm wzajemnego współżycia
dla poszanowania zdrowia;
u. aktywnego uczestniczenia w zabawach ruchowych i spacerach;
u. tworzenia gazetek, książek na temat poszanowania zdrowia;
u. uważnego słuchania wypowiedzi ludzi – dostrzegania w wypowiedzi
podstawowych informacji;
u. jasnego komunikatywnego wyrażania swoich myśli.

Przestrzeń edukacyjna:
sala zajęć, list od misia Zdrowisia (z. 6), drogowskaz z nr 3, jajko w occie, papierki lakmusowe, woda z sodą, plansza z zakłopotanym chłopce, a wokół niego różne produkty spożywcze, karty pracy (narysowane warzywa, owoce, nabiał, slodycze, literki w zielonym i czerwonym kolorze, klej.

Uczestnicy: dzieci (n), nauczyciel
Interakcje: N – Dz(1-n), Dz(1-n) – Dz(1-n)

Zadania edukacyjne:
1. Odszukaj list od misia Zdrowisia, a następnie drogowskaz z nr 3. Odpowiedz na pytania i wykonaj polecenia.
2. Powiedz, co się stało z jajkiem, które wczoraj włożyliśmy do płynu kwaśnego. Zanurz papierek (lakmusowy) do płynu, a drugi połóż na ząb po zjedzeniu cukierka. Co zaobserwowałeś? Co może się stać z zębami, gdy będziesz jadł za dużo słodyczy? Jak można temu zapobiec?
3. Zanurz jeden z papierków w płynie (zasadowym), a drugi dotknij do pasty do zębów? Co zaobserwowałeś, jakie wnioski można z tego wyciągnąć?
4. Popatrz na Kubusia, powiedz, dlaczego ma taką zakłopotaną minę. Na co ma ochotę? Co powinien wybrać, jeśli chce być zdrowy? Jak myślisz, jakie potrawy najbardziej lubi miś Zdrowiś i dlaczego?
5. Na karcie pracy, przy każdym produkcie przyklej pierwszą głoskę jego nazwy. Jeśli jest to produkt konieczny dla zdrowia, naklej literę w kolorze zielonym, jeśli trzeba być z nim ostrożnym – w kolorze czerwonym.


Metody:
stawianych zadań, samodzielnych doświadczeń, obserwacje, problemowa, pokaz, opis, objaśnienia, rozmowy.
(z. 6) List od misia Zdrowisia:


Kochane dzieciaki

Pozdrawiam Was serdecznie z mojej krainy. Jesteście już coraz bliżej, ale to jeszcze nie koniec drogi. Poznałyście dopiero dwa drogowskazy, a przed Wami kolejne. Przypomnijcie sobie drogowskaz I i II, a następnie poszukajcie drogowskazu z nr 3 i wykonajcie zamieszczone na nim polecenia. Życzę Wam dobrej i owocnej pracy.

Pamiętam o Was.
Miś Zdrowiś.


Dzień 5

Blok tematyczny: Drogowskazy do krainy misia Zdrowisia
Temat zajęć: Zdrowo się odżywiaj (2)
Pojęcie: zdrowa żywność
Umiejętność ogólna: zdrowego odżywiania się

Umiejętności szczegółowe:
u. dbania o własne zdrowie;
u. zapamiętywania i przestrzegania norm wzajemnego współżycia
dla poszanowania zdrowia;
u. aktywnego uczestniczenia w zabawach ruchowych i spacerach;
u. tworzenia gazetek, książek na temat poszanowania zdrowia;
u. uważnego słuchania wypowiedzi ludzi – dostrzegania w wypowiedzi
podstawowych informacji;
u. jasnego komunikatywnego wyrażania swoich myśli.

Przestrzeń edukacyjna:
sala zajęć, list od misia Zdrowisia (z. 7), banany, jabłka, cukier, cytryna, miski, deski do krojenia, łyżki, noże, fartuszki, wyciskacz do cytryny, salaterki, łyżeczki, emblematy z produktami spożywczymi, obręcz, kaseta z muzyką wyrazy: śniadanie, obiad, kolacja, jadłospis zdrowej żywności, czasopisma, klej ,nożyczki, arkusz papieru A3.

Uczestnicy: dzieci (n), nauczyciel
Interakcje: N – Dz(1-n), Dz(1-n) – Dz(1-n), Dz(1-4) – Dz(1-4),
Dz(1-x) – Dz(1-x)

Zadania edukacyjne:
1. Odszukaj kolejny list od Misia Zdrowisia, odpowiedz na pytania i wykonaj zadania.
2. Podzielcie się na cztery grupy, dokładnie umyjcie ręce, nałóżcie fartuszek i z moją pomocą pokrójcie jabłka i banany w kostkę. Wrzućcie je do miski, dosypcie po jednej łyżeczce cukru, wyciśnijcie cytrynę i wlejcie sok do miski. Wymieszajcie łyżką, rozłóżcie na salaterki dla każdego dziecka i zjedzcie ze smakiem.
3. Wylosuj emblemat z produktem, podaj jego nazwę, powiedz czy należy on do zdrowej żywności. Poruszaj się w rytm muzyki, gdy ona ucichnie, jeśli usłyszysz nazwę twojego produktu, lub rodziny do której należy, wejdź do obręczy.
4. W grupach wykonajcie kolejną stronę książki z drogowskazami, umieszczając na niej jadłospis zdrowej żywności z podziałem na śniadanie, obiad, kolację. Nazwę jadłospisu ułóż z pociętych wyrazów, a nazwy posiłków przyklej w odpowiedniej kolejności (od góry do dołu).

Metody:
stawianych zadań, samodzielnych doświadczeń, problemowa, pokaz, objaśnienia, ekspresji twórczej.

(z. 7) List od misia Zdrowisia:


Kochane dzieciaki

Znów piszę do Was, bo potrzebuję Waszej pomocy. Wczoraj pomogłyście Kubusiowi wybrać właściwe pokarmy. Czy potraficie powiedzieć, o czym Kubuś powinien pamiętać?... Dziś ja mam problem. W mojej krainie ogłoszono konkurs na „kuchcika zdrowika”. Chciałbym, abyście i Wy wzięły w nim udział. Czy chcecie?... Jeśli tak, podzielcie się na cztery grupy i na trzeciej stronie Waszej książki z drogowskazami wykonajcie jadłospis zdrowego żywienia.

Życzę Wam owocnej pracy.
Odwagi, do dzieła!
Do usłyszenia - Miś Zdrowiś.



Dzień 6

Blok tematyczny: Drogowskazy do krainy misia Zdrowisia
Temat zajęć: Pamiętaj o sporcie i spacerach
Pojęcie: sport
Umiejętność ogólna: dostrzegania potrzeby świeżego powietrza, czystości i ruchu dla zachowania zdrowia

Umiejętności szczegółowe:
u. dokonywania wyborów ze świadomością ich skutków;
u. dbania o własne zdrowie;
u. zapamiętywania i przestrzegania norm wzajemnego współżycia
dla poszanowania zdrowia;
u. aktywnego uczestniczenia w zabawach ruchowych i spacerach;
u. tworzenia gazetek, książek na temat poszanowania zdrowia;
u. uważnego słuchania wypowiedzi ludzi – dostrzegania w wypowiedzi
podstawowych informacji;
u. jasnego komunikatywnego wyrażania swoich myśli.

Przestrzeń edukacyjna:
sala zajęć, list od misia Zdrowisia (z. 8), drogowskaz z nr 4, plansza z „Kubusiem” (siedzi na łóżku w bałaganie, zamknięte okno, kawałkiem naderwanej zasłonki widać piękna pogodę za oknem), wiersz J. Brzechwy „Leń”, butelki plastikowe, 3 świece, słoiki – jeden większy i jeden mniejszy, arkusze papieru A3, kolorowe czasopisma, literki, klej nożyczki.

Uczestnicy: dzieci (n), nauczyciel
Interakcje: N – Dz(1-n), Dz(1-n) – Dz(1-n), Dz(1-4) – Dz(1-4).

Zadania edukacyjne:
1. Wysłuchaj listu od misia Zdrowisia, odszukaj drogowskaz z cyfrą 4 i wykonaj polecenia.
2. Popatrz i powiedz, co robi Kubuś. Dlaczego siedzi na łóżku? O czym myśli? Jaką ma minę i dlaczego? Co Wam się nie podoba w jego pokoju? Co podpowiecie Kubusiowi, aby nabrał sił i chęci do życia?
3. Posłuchaj wiersza, powiedz o kim on mówi. Kto to jest „leń”? Czy taki ktoś może być mieszkańcem krainy misia Zdrowisia? Dlaczego?
4. Wykonaj ćwiczenia gimnastyczne (z. 9).
5. Popatrz na eksperyment ze świecami. Co robię z każdą z nich? Która najszybciej i dlaczego zgasła? Co zatem jest nam potrzebne do życia i do tego, byśmy byli zdrowi? W jaki sposób możemy korzystać ze świeżego powietrza?
6. Wykonajcie w grupach stronę z czwartym drogowskazem i podajcie hasło, a następnie ułóżcie je z literek i naklejcie.

Metody:
stawianych zadań, samodzielnych doświadczeń, problemowa, pokaz, objaśnienia, obserwacje, opis, ekspresji twórczej.


(z. 8) List od misia Zdrowisia:

Kochane dzieciaki

Wczoraj byłyście wspaniałe, wszystkie możecie być „kuchcikami zdrowikami”. Już wiecie, co należy jeść, ale przecież życie, to nie tylko jedzenie, warto pomyśleć także o czymś innym, a o czym przekonacie się same odnajdując drogowskaz z numerem 4 i wypełniając kolejne zadania.

Cześć
Wasz miś Zdrowiś


(z. 9) Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:

Pomoce: plastikowe butelki.
Ćwiczenia:
1. Ustawienie w szeregu przed prowadzącą i rozdanie butelek przez dyżurnych.
2. Postawa – stanie w rozsypce, butelka w dowolnej ręce, przekładanie jej z ręki do ręki przed sobą, za sobą, nad głową ...
3. Ćwiczenie tułowia: siad skrzyżny, rysowanie butelką koła wokół siebie (prawą i lewą ręką).
4. Podskoki: butelka między kolanami, skoki obunóż w różnych kierunkach sali.
5. Ćwiczenia mięśni grzbietu: leżenie przodem, butelka pod brodą trzymana oburącz za końce. Uniesienie w górę klatki piersiowej i łokci, a następnie powrót do leżenia.
6. Ćwiczenie równowagi: dzieci w rozsypce. Podniesienie wysoko kolana i przełożenie pod kolanem butelki (zmieniać nogi).
7. Ćwiczenia mięśni grzbietu: leżenie tyłem, nogi zgięte w kolanie, butelka między stopami, stopy ustawione na ziemi. Podnoszenie nóg (z butelką) w górę i opuszczenie na ziemię.
8. Ćwiczenia stóp: siad skulny, butelka leży przed stopami, toczenie jej w przód i do siebie.
9. Marsz po obwodzie koła i złożenie butelek w koszu.
Dzień 7

Blok tematyczny: Drogowskazy do krainy misia Zdrowisia
Temat zajęć: Dziękuj Bogu za dar zdrowia
Pojęcie: zdrowie
Umiejętność ogólna: postrzegania zdrowia jako daru od Boga

Umiejętności szczegółowe:
u. zapamiętywania i przestrzegania norm wzajemnego współżycia
dla poszanowania zdrowia;
u. aktywnego uczestniczenia w zabawach ruchowych i spacerach;
u. tworzenia gazetek, książek na temat poszanowania zdrowia;
u. uważnego słuchania wypowiedzi ludzi – dostrzegania w wypowiedzi
podstawowych informacji;
u. jasnego komunikatywnego wyrażania swoich myśli.

Przestrzeń edukacyjna:
sala zajęć, ogródek przedszkolny, list od misia Zdrowisia (z. 10), koperty z cyframi od 1 do 4 i z poleceniami, kuferek, litery, czasopisma religijne, kartki A3, nożyczki, klej, słowa do utworzenia haseł, butelki plastikowe, napis „zdrowie”.

Uczestnicy: dzieci (n), nauczyciel
Interakcje: N – Dz(1-n), Dz(1-n) – Dz(1-n), Dz(1-4) – Dz(1-4)

Zadania edukacyjne:
1. Wysłuchaj kolejnego listu, odpowiedz na pytania w nim zawarte i odszukaj koperty, a następnie ułóż je w kolejności od 1 do 4.
2. Odszukaj kufer z nazwą skarbu krainy misia Zdrowisia, wykonując polecenie z koperty nr 1: Stań w wyznaczonym miejscu, wykonaj 3 kroki do przodu, 2 w lewo, zrób 3 przysiady, 2 kroki w prawo, podskocz 3 razy do góry, skręć w prawo, wykonaj 5 kroków do przodu, spójrz w lewo.
3. Wykonaj polecenie z koperty nr 2: Odkryj kufer i odczytaj nazwę skarbu, a następnie ułóż ją z literowych kartoników. Wyraź swoją radość w zabawie, a gdy usłyszysz sygnał powróć na to miejsce.
4. Jak myślisz, co to jest zdrowie? Zdrowie to też dar, czy wiesz od kogo? Podziękuj Panu Bogu za dar zdrowia.
5. Wykonajcie w grupach kolejny drogowskaz, pokazujący jak można dziękować za dar zdrowia, z wyciętych wyrazów spróbujcie ułożyć hasło i naklejcie je.
Metody:
stawianych zadań, samodzielnych doświadczeń, problemowa, pokaz, odtwórcza, objaśnienia, ekspresji twórczej, zabawowa.
(z. 10) List od misia Zdrowisia:

Kochane dzieciaki

Gratuluję, odkryłyście już cztery drogowskazy do mojej krainy. Czy je pamiętacie? Spróbujcie nazwać każdy z nich, a w razie potrzeby skorzystajcie z drogowskazów wykonanych przez Was. Czy już wiecie, co jest skarbem, o który troszczą się wszyscy mieszkańcy mojej krainy? Jeśli tak, powiedz jego nazwę, a następnie sprawdź, czy odgadłeś. Znajdź kufer z nazwą skarbu, do którego prowadzi szyfr ukryty w kopercie nr 1, a następnie wykonaj zadania z kolejnych kopert.

Udanych poszukiwań
Miś Zdrowiś

Dzień 9

Blok tematyczny: Drogowskazy do krainy misia Zdrowisia
Temat zajęć: Chorzy czekają na nasze serce
Pojęcie: osoby chore
Umiejętność ogólna: Docenienia osób chorych i okazywania im szacunku

Umiejętności szczegółowe:
u. sprawiania innym radości własnym zachowaniem
u. zapamiętywania i przestrzegania norm wzajemnego współżycia
u. okazywania szacunku osobom chorym
u. jasnego komunikatywnego wyrażania swoich myśli
u. tworzenia gazetek, książek na temat poszanowania zdrowia
u. aktywnego uczestniczenia w zabawach ruchowych i spacerach

Przestrzeń edukacyjna: sala do zajęć dydaktycznych, ośrodek dziennego pobytu „Niezabudka”, list od misia Zdrowisia (z. 11), teczka ze zdjęciami ludzi chorych, starszych, gitara, cukierki, materiały zaproponowane przez opiekunów ośrodka, kartki papieru, kolorowe czasopisma gdzie można znaleźć zdjęcia z ludźmi chorymi, nożyczki, klej, wyrazy będące składowymi haseł zaproponowanych przez poszczególne grupy.

Uczestnicy: dzieci (n), nauczyciel, chorzy (n).
Interakcje: N – Dz (1-n), Dz (1-n) – Dz (1-n), Dz (1-n) – Ch (1-n),
Dz (1-4) – Dz (1-4).

Zadania edukacyjne:
1. Wysłuchaj listu od misia Zdrowisia, odpowiedz na pytania i poszukaj teczki, w której znajdziesz odpowiedź na to, o kim powinni pamiętać mieszkańcy krainy zdrowia.
2. Popatrz na zdjęcia ludzi (chorych) i powiedz, czy mieszkańcy krainy zdrowia mogą o nich zapomnieć. Dlaczego tak myślisz? Jak można im pomóc?
3. Wyjście do ośrodka dla dzieci niepełnosprawnych. Okażcie chorym dzieciom serdeczność, przywitajcie się z nimi, zaśpiewajcie im kilka piosenek i poczęstujcie cukierkami.
4. Popatrz na prace wykonane przez chore dzieci, powiedz, które z nich najbardziej cię zainteresowały i dlaczego. Podejdźcie do dzieci, pobawcie się z nimi chwilę, starając się o to, aby sprawić im radość, okazać życzliwość, szacunek i miłość.
5. Podziękujcie dzieciom za ich gościnę. Co możesz powiedzieć o ludziach, którzy się nimi opiekują? Pomódlmy się wspólnie o zdrowie dla chorych, umocnienie dla cierpiących i o siły dla ich opiekunów.
6. W grupach wykonajcie ostatnią stronę drogowskazów do krainy misia Zdrowisia, zaproponujcie hasło i naklejcie je z otrzymanych wyrazów.

Metody:
zadań stawianych, samodzielnych doświadczeń, problemowa, rozmowy, sposoby społecznego porozumienia, obserwacje, pokaz, przykład osobisty,

(z. 11) List od misia Zdrowisia:

Kochane dzieci

Jesteście wspaniałe, już wiecie jak iść do mojej krainy i co jest jej skarbem. Nie zapominajcie o tym. Jeśli zgodnie z drogowskazami dbać będziecie o wasze zdrowie, będziecie szczęśliwymi mieszkańcami krainy misia Zdrowisia. Nie myślcie jednak tylko o sobie, bo mieszkańcy mojej krainy, pamiętają też o innych. Czy wiecie o kim macie pamiętać?... Odszukajcie teczkę, w której znajdziecie odpowiedź.

Powodzenia
Bywajcie zdrowi
Miś Zdrowiś

autor: Dorota Janiszewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie