Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Świat wokół nas

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1614 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Program kółka geograficznego " Świat wokół nas" dla uczniów klas I-III gimnazjum.


Program skorelowany jest z Podstawą Programową Kształcenia Ogólnego
z dnia 15 lutego 1999r.


Wstęp

Główna tematyka opracowanego przeze mnie programu kółka geograficznego "ŚWIAT WOKÓŁ NAS" koncentruje się na problematyce doskonalenia umiejętności, częściowo już poznanych podczas zajęć z geografii. Uczniowie mają poszerzyć i pogłębić swoją wiedzę o świecie, ze szczególnym uwzględnieniem regionu w którym mieszkają, oraz utrwalić wiadomości i umiejętności już wcześniej nabyte.

Zajęcia w wymiarze 1 godziny lekcyjnej odbywają się raz w tygodniu po lekcjach. Program skierowany jest dla uczniów klas I - III gimnazjum zainteresowanych geografią.


Program kółka geograficznego - "ŚWIAT WOKÓŁ NAS":

1. Cele edukacyjne
2. Szczegółowe cele edukacyjne
3. Materiał edukacyjny
4. Procedury osiągania celów
5. Osiągnięcia
6. Pomiar osiągnięć
7. Ewaluacja
8. Bibliografia

1. Cele edukacyjne:

- budzenie zainteresowania szeroko rozumianą przestrzenią geograficzną w tym własnym regionem,
- kształtowanie wśród uczniów:

a) poszanowania innych narodów, wartości,
b) poczucia odpowiedzialności za swoje środowisko,

- uświadomienie wartości, jaką jest własny region,


2. Szczegółowe cele edukacyjne:

- budzenie zainteresowania bogactwem krajobrazów świata, Polski, własnego regionu,
- kształtowanie potrzeby samodzielnego poszukiwania wiedzy,
- budzenie szacunku dla dziedzictwa kulturowego w świecie, Polsce oraz we własnym regionie,
- ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej przez rozwój tożsamości regionalnej,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje środowisko życia,
- przygotowanie do świadomego uczestniczenia w rozwiązywaniu problemów swojej społeczności,
- kształtowanie dociekliwości, refleksyjności i zdrowego krytycyzmu w formowaniu indywidualnego poglądu na świat,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze,

3. Materiał edukacyjny

- interakcja Ziemia – człowiek,
- współczesne przemiany społeczno – polityczne w świecie, w Polsce a ich wpływ na sytuację regionu w którym żyję,
- położenie i zróżnicowanie przestrzenne elementów środowiska przyrodniczego własnego regionu,
- rola regionu i jego związki z innymi regionami,
- charakterystyka społeczności regionalnej,

4. Procedury osiągania celów

- praca z mapą,
- analiza danych statystycznych,
- analizowanie diagramów, schematów.
- dyskusja dydaktyczna,
- opis uzasadniający, klasyfikujący, uzasadniający,
- symulacje decyzyjne "za i przeciw",
- portfolio,
- praca z tekstem źródłowym,
- wykonywanie rysunków, diagramów,
- uzupełnianie mapek konturowych,
- rozwiązywanie testów, sprawdzianów, krzyżówek, w tym komputerowych,
- wycieczka krajoznawcza po najbliższej okolicy,
- metoda projektu,



5. Osiągnięcia – czyli co uczeń będzie umiał

- posługuje się właściwym nazewnictwem geograficznym.
- rozwiązuje sprawnie testy, krzyżówki, sprawdziany geograficzne w tym komputerowe o różnym stopniu trudności,
- jest przygotowany do egzaminu gimnazjalnego.
- szuka w różnych źródłach, gromadzi i interpretuje informacje,
- korzysta z różnych źródeł informacji z wykorzystaniem techniki komputerowej.
- bierze udział w szkolnych eliminacjach międzyszkolnego konkursie wiedzy geograficznej „Z komputerem na wesoło”,
- bierze udział w międzyszkolnym konkursie wiedzy geograficznej „Z komputerem na wesoło”,
- wykonuje metodą projektu pracę o miejscowości w której mieszka,




6. Pomiar osiągnięć

osiągnięcia ucznia
metoda pomiaru


posługuje się właściwym nazewnictwem geograficznym.

obserwacja stosowania przez uczniów właściwego słownictwa geograficznego

rozwiązuje sprawnie testy, krzyżówki, sprawdziany geograficzne, w tym komputerowe o różnym stopniu trudności,

obserwacja poprawności rozwiązań w tym poprawności pracy z komputerem,


jest przygotowany do egzaminu gimnazjalnego.

obserwacja wyników egzaminu kompetencji


szuka w różnych źródłach, gromadzi i interpretuje informacje,

obserwacja poprawności stosowania różnych metod poszukiwania wiedzy w różnych źródłach, w tym interpretacja uzyskanych wiadomości,


korzysta z różnych źródeł informacji z wykorzystaniem techniki komputerowej.

obserwacja poprawności wykonania zadań, które polegają na zbieraniu informacji znajdujących się w różnych źródłach,




bierze udział w szkolnych eliminacjach międzyszkolnego konkursie wiedzy geograficznej „Z komputerem na wesoło”,

obserwacja wyników uzyskanych podczas konkursu,

bierze udział w międzyszkolnym konkursie wiedzy geograficznej „Z komputerem na wesoło”,

obserwacja wyników uzyskanych podczas konkursu,

wykonuje metodą projektu pracę o miejscowości w której mieszka,

obserwacja postępów podczas wykonywania pracy,



7. Ewaluacja
- opracowany program kółka geograficznego - "ŚWIAT WOKÓŁ NAS" jest dokumentem otwartym i podlegać będzie systematycznej ewaluacji.
- ewaluacja dokonywana będzie okresowo – na koniec drugiego okresu danego roku szkolnego,
- zmiany w programie kółka geograficznego następować mogą w wyniku:
a) zmian w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
b) wyników ankiety ewaluacyjnej na zakończenie drugiego okresu nauczania w danym roku szkolnym,



8. Bibliografia:

- Geografia – podręcznik dla gimnazjum I-III – Florian Plit – WSiP 1999,
- Geografia – podręcznik dla gimnazjum I-III – Urszula Moździerz – Nowa Era 2000,
- Geografia na szóstkę – ćwiczenia dla gimnazjum I-III – Witold Jurczyk – DYSKret 2002,
- Egzamin gimnazjalny w pytaniach i odpowiedziach - Krzysztof Pazdro – 2002,
- Człowiek na Ziemi, jego życie i działalność – ćwiczenia – Paweł Wład – ORTUS 2001,
- Geografia – edu rom dla gimnazjum I-III – Young Digital Poland S.A. 2001,
- Encyklopedia PWN – multimedialna 2002,
- Encyklopedia OMNIA – multimedialna 2001,
- Internet,
- Kroniki szkolne,

opracował:
Sławomir Podeszwa

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie