Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Podstawowe cechy wychowawcy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1705 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
A. Wrażliwość na potrzeby uczniów

Prawdziwe powołanie do nauczania rozwija zdolność do współodczuwania z wychowankiem i zrozumienia jego różnorodnych potrzeb. Wychowawca zwraca uwagę na przyczyny i czynniki determinujące, które wpływają negatywnie na proces uczenia się, zachowanie czy kształtowanie postaw i hierarchii wartości (włącznie z pogłębianiem wiary i życiem duchowym). Jest szczególnie wyrozumiały wobec tych, których standard życia i warunki środowiskowe są gorsze. Ta zdolność współczucia jest prawdopodobnie kluczowym punktem wyjścia dla sprawowania funkcji wychowawców.

B. Empatia

Jest to umiejętność postawienia się w sytuacji rozmówcy i próba widzenia rzeczy tak, jak gdyby było się tą osobą. Oznacza to prawdziwe słuchanie i akceptację osoby taką jaka jest; co się wyraża stosunkiem pełnym głębokiego szacunku wobec innych, niezależnie od ich wieku, sytuacji czy cech. Empatia jest bramą do autentycznego dialogu i komunikacji oraz kluczem do samoakceptacji uczniów, którzy mogą wyjaśnić swoje uczucia, kryteria oceny, itp. Empatia wobec grupy jest tak samo ważna jak empatia w przypadku pojedynczej osoby. Wychowawca powinien odbierać to, co mówią uczniowie, myśleć z rzeczywistym zainteresowaniem o tym, co stanowi ich punkt widzenia wobec różnorodnych tematów i problemów. Powinniśmy wziąć pod uwagę fakt, że uczniowie trudni są ofiarami warunków rodzinnych, kulturowych i osobistych, za które nie można ich winić. Wychowawca pozostaje otwarty na nowe wartości i charakteryzuje się wrażliwością wobec nowych trendów pojawiających się w społeczeństwie i wśród dzisiejszej młodzieży.

C. Widzenie stron pozytywnych

Podkreślanie aspektów i cech pozytywnych dziecka lub nastolatka zachęca w procesie rozwoju o wiele bardziej niż kontrolowanie, czy nie popełniały błędów bądź zauważanie braków. Oczekiwania pozytywne skierowane na osobę stanowią prawdziwy impuls do wzrostu. Wychowawca ma zauważać i chwalić drobne sukcesy i wysiłki zwłaszcza uczniów najsłabiej zmotywowanych.

Mówi się, że wychowywanie to też obserwacja; patrz z ciągle świeżym spojrzeniem, zawsze wierząc w możliwość poprawy, staraj się unikać podkreślania rozczarowań czy poczucia beznadziejności.

D. Autentyczność osobista a wartości

Nikt nie daje tego, czego nie posiada. W edukacji jednym z elementów tworzenia odpowiednich postaw i hierarchii wartości jest przykład. Działania przemawiają bardziej niż słowa, a rodzice, wychowawcy i nauczyciele są podstawowymi przykładami, pomagającymi zaakceptować istotne wartości. Wszystkie tematy dotyczące formacji są ściśle związane z wartościowym przykładem. Edukacja to nie tylko sama informacja o sprawach fizycznych i psychologicznych, ale również formacja i refleksja dotycząca ludzkich wartości i sensu życia. Stąd wychowawca powinien cenić wartości, które chce promować wśród swoich uczniów. Pociąga to za sobą prawdziwy wysiłek etyczny i swego rodzaju idealizm moralny.

E. Pokora w nauczaniu

Jest to pełen szacunku stosunek do prywatności osoby. Nie możemy nikim manipulować według własnych pomysłów czy strategii, tak jak nie możemy całkowicie sklasyfikować i opisać tej osoby. Człowiek może zawsze nas zaskoczyć, a my musimy pozostawać gotowi na przyjęcie jego tajemnic. Powinniśmy brać pod uwagę możliwość działań spontanicznych w przypadku osoby, która przecież podejmuje kroki w celu osiągnięcia własnej dojrzałości - musimy rozumieć je pełniej. Mamy akceptować wyzwania i zakładać wolę wychowanka do angażowania się we własny rozwój.

F. Hojność w okazywaniu uczuć

Podczas procesu uczenia się i dojrzewania wychowawca jest towarzyszem pozostającym z uczniem jedynie przez krótki okres w życiu. Czasami trudno jest unikać ojcowskiej czułości i pozbywać się złudzeń, że uczniowie pozostaną związani ze mną jako ze swoim wychowawcą. Uczniowie muszą jednak nauczyć się szukania kolejnych doradców i dalszej pomocy. Wychowawca musi być więc ostrożny w okazywaniu jakiegokolwiek rodzaju przywiązania.

Mgr Mariola Cybula

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie