Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przedmiotowy system oceniania z historii

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1747 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 ZESPÓŁ SZKÓŁ CHEMICZNYCH
im. I. ŁUKASIEWICZA W BYDGOSZCZY

UMOWA

1.Ocenie z historii podlega:
a) znajomość:
- faktografii
- postaci historycznych
b) umiejętność:
- posługiwania się mapą
- dokonania analizy przyczynowo-skutkowej
- wnioskowania i uogólniania
- redagowania odpowiedzi
- analizy tekstów źródłowych
- łączenia wiedzy historycznej z wiedzą uzyskaną poza tokiem szkolnym.

2.Narzędzia oceny na lekcjach historii:
a) odpowiedzi indywidualne
b) kartkówki zawierające materiał z trzech ostatnich lekcji
c) sprawdziany z działów programowych
d) prace domowe
e) praca na lekcji indywidualna i grupowa
f) praca z mapą i tekstami źródłowymi.

3.Sposoby oceniania na lekcjach historii
a) stopnie “+”, “-”
b) pochwały
c) komentarz wspierający.

4.Wypowiedzi ustne i pisemne ucznia oraz jego aktywność oceniane są w formie ustnej lub pisemnej. Zostają one udokumentowane w dzienniku lekcyjnym stopniem w skali: 6-celujący
5-bardzo dobry
4-dobry
3-dostateczny
2-dopuszczający
1-niedostateczny.

5.Sprawdziany z działów programowych zapowiadane są z dwutygodniowym wyprzedzeniem.

6.Prace pisemne (dotyczy to wszystkich form) są obowiązkowe. Jeśli uczeń z przyczyn od siebie niezależnych nie może ich napisać w wyznaczonym terminie powinien to uczynić później, konsultując się z nauczycielem. Nowy termin musi być w zgodzie z WSO.

7.Każdy uczeń ma prawo do jednorazowej poprawy oceny niedostatecznej w terminie wyznaczonym przez nauczyciela, ale nie w czasie trwania lekcji.

8.Nie przewiduje się końcowego sprawdzianu zaliczeniowego.

9.Uczeń powinien uzyskać przynajmniej jedną ocenę z odpowiedzi ustnej w semestrze.

10.Uczeń powracający do szkoły po chorobie lub dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności ma prawo do zgłoszenia nieprzygotowania do zajęć.

11.Prace pisemne muszą zostać ocenione w ciągu dwóch tygodni od momentu ich przeprowadzenia.

12.Prace pisemne ocenione na “niedostateczny” mogą być pozostawione u nauczyciela i wówczas są do wglądu na prośbę rodziców lub ucznia w obecności nauczyciela.

13.We wszystkich inny kwestiach zasady reguluje WSO.



OCENIANIE ODPOWIEDZI


1.Przy ocenianiu odpowiedzi nauczyciel bierze pod uwagę następujące czynniki:

- znajomość wiadomości z przedmiotu
- umiejętność wnioskowania
- umiejętność analizy przyczynowo-skutkowej
- umiejętność uzasadniania i argumentowania
- znajomość i swoboda w posługiwaniu się mapą
- umiejętność analizy tekstu źródłowego
- umiejętność kojarzenia wiedzy z innych przedmiotów na historii.

2.Ocenę “celujący” otrzymuje uczeń, który:

posiada szerszy zasób wiedzy niż wynikający z wymagań programowych
rozumie, zgodnie ze stanem badań, związki między faktami, swobodnie dokonuje uogólnień
wyjaśnia zjawiska bez jakiejkolwiek ingerencji nauczyciela
samodzielnie i sprawnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych
i praktycznych
swobodnie posługuje się terminologią historyczną
wypowiada się płynnie, konkretnie oraz poprawnie pod względem językowym.

3.Ocenę “bardzo dobry” otrzymuje uczeń, który:

w sposób wyczerpujący opanował wiedzę
potrafi kojarzyć wiadomośi oraz przekazywać je zgodnie z logicznym układem
właściwie rozumie uogólnienia i związki pomiędzy zjawiskami historycznymi
wyjaśnia zjawiska bez ingerencji nauczyciela
umiejętnie i samodzielnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce
w poprawny sposób posługuje się terminologią historyczną.

4.Ocenę “ dobry” otrzymuje uczeń, który:

opanował materiał, jego wiadomości w danym zakresie są logicznie powiązane
poprawnie rozumie związki pomiędzy wydarzeniami
w sytuacjach nietypowych potrafi dokonać prostych uogólnień
pod kierunkiem nauczyciela potrafi dokonać analizy przyczynowo-skutkowej i odnaleźć związki i zależności między faktami
zna podstawowe pojęcia i terminy naukowe
jego odpowiedź jest spójna i poprawna pod względem językowym.


5.Ocenę “ dostateczny” otrzymuje uczeń, który:

posiada wiadomości w stopniu podstawowym
poprawnie rozumie podstawowe zjawiska historyczne
dokonuje prostych analiz przy pomocy nauczyciela
potrafi wykorzystać wiadomości do celów praktycznych, jedynie dzięki pomocy nauczyciela
jego wypowiedź jest uboga w słownictwo przedmiotu
umie wyjaśniać podstawowe definicje
potrafi wykonać proste ćwiczenia z mapą i tekstami źródłowymi.

6.Ocenę “ dopuszczający” otrzymuje uczeń, który:

ma wiadomości konieczne, luźno powiązane
słabo rozumie uogólnienia, nie potrafi wyjaśnić zjawisk
nie potrafi dokonać analizy przyczynowo-skutkowej
stosuje wiedzę w sposób jedynie odtwórczy i tylko z pomocą nauczyciela
posiada bardzo ubogie słownictwo przedmiotowe
wypowiada się chaotycznie, niespójnie pod względem językowym.

7.Ocenę “ niedostateczny” otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań na ocenę “dopuszczający”.

8.Kryteria wymagań na poszczególne stopnie mogą być dostosowane do indywidualnych możliwości ucznia.



OCENIANIE UMIEJĘTNOŚCI POSŁUGIWANIA SIĘ MAPĄ

1.Ocena obejmuje:

-znajomość kierunków geograficznych
-umiejętność czytania legendy
-zakres orientacji przestrzennej
-stopień wykorzystania mapy jako ilustracji odpowiedzi
-znajomość podstaw etnografii
-umiejętność łączenia wiadomości geograficznych z historycznymi
-znajomość i umiejętność sprawnego posługiwania się mapą fizyczną, polityczną
i konturową.

2.Ocenę “celujący” otrzymuje uczeń, który w sposób samodzielny i sprawny posługuje się każdym rodzajem mapy niezależnie od stanu jej przydatności do danego zagadnienia lub okresu historycznego.

3.Ocenę “bardzo dobry” otrzymuje uczeń, który w sposób samodzielny i sprawny posługuje się każdym rodzajem mapy, o ile jest on dopasowany do danego okresu historycznego.

4.Ocenę “dobry” otrzymuje uczeń, który w sposób samodzielny i sprawny posługuje się każdym rodzajem mapy, jeżeli jest on dopasowany do danego zagadnienia.

5.Ocenę “dostateczny” otrzymuje uczeń, który z pomocą nauczyciela potrafi wskazać na mapie historycznej państwa, miejsca bitew i traktatów pokojowych.

6.Ocenę “dopuszczający” otrzymuje uczeń, który na wskazanym przez nauczyciela obszarze potrafi znaleźć państwa, miejsca bitew i traktatów pokojowych.

7.Ocenę “niedostateczny” otrzymuje uczeń, który pomimo pomocy nauczyciela nie potrafi wykazać się podstawową umiejętnością pracy z mapą.



OCENIANIE UMIEJĘTNOŚCI ANALIZY TEKSTU ŹRÓDŁOWEGO

1.Ocena obejmuje:

-stopień ogólnego rozumienia tekstu
-umiejętność- interpretacji informacji zawartych w tekście
-udzielenia odpowiedzi na postawione do tekstu pytania
- samodzielnego formułowania pytań do tekstu
- wyjaśniania pojęć znajdujących się w tekście
-wnioskowania na podstawie wiadomości z tekstu
-łączenia wiadomości pozaźródłowych z informacjami z tekstu
-dokonania krytycznej oceny źródła pod względem jego przydatności i wiarygodności
-określić rodzaj źródła.

2.Ocenę “celujący” otrzymuje uczeń, który samodzielnie potrafi:

- dokonać analizy tekstu źródłowego
- przedstawić własne pytania do tekstu
na podstawie własnych wniosków określić konsekwencje przedstawionych zjawisk
odnieść wiadomości z tekstu do znanej sobie faktografii
dokonać całkowitej krytyki źródła.

3.Ocenę “bardzo dobry” otrzymuje uczeń, który potrafi korzystając ze wskazówek nauczyciela dokonać analizy tekstu źródłowego dostosowanego do wymagań programowych, tz.:

- przedstawić własne pytania do tekstu
na podstawie własnych wniosków określić konsekwencje przedstawionych zjawisk
odnieść wiadomości z tekstu do znanej sobie faktografii
dokonać całkowitej krytyki źródła.

4.Ocenę “dobry” otrzymuje uczeń, który pracując na tekście dostosowanym do programu nauczania potrafi:

z pomocą nauczyciela dokonać analizy źródła
z pomocą nauczyciela przedstawić własne pytania do tekstu
odnieść wiadomości z tekstu do znanej sobie faktografii
doknać ogólnej krytyki źródła.

5.Ocenę “dostateczny” otrzymuje uczeń, który pracując na krótkim tekście dostosowanym do programu nauczania oraz przy pomocy nauczyciela potrafi:

dokonać ogólnej analizy tekstu w oparciu o podane pytania
konstruować własne pytania
dokonać korelacji wiadomości z tekstu i wiadomości z podręcznika
określić rodzaj źródła

6.Ocenę “dopuszczający” otrzymuje uczeń, który korzystając z krótkiego tekstu dostosowane do programu nauczania oraz przy pomocy nauczyciela potrafi:

-opowiedzieć treść tekstu
-odnieść treść do epoki w której powstał
-określić jego rodzaj.

7.Uczeń, który nie spełni wymagań na ocenę “dopuszczający” otrzymuje stopień “niedostateczny”.




ANALIZA TREŚCI KSZTAŁCENIA


1.Przyjmuje się następującą chronologię omawiania dziejów:

Liceum Ogólnokształcące:

a) kl.I- prehistoria do końca XVII wieku
b) kl.II - początek XVIII w. do 1939 roku
c)kl.III -od 1939 do wydarzeń bieżących

Technikum:

a) kl.I- prehistoria do końca XVII wieku
b) kl.II- początek XVIII do 1864 roku
c) kl.III- od 1864-do 1939 roku
d)kl.IV- od 1939- do wydarzeń bieżących

2.Wymagania stawiane uczniom zostały podzielone na podstawowe
i ponadpodstawowe.

3.Szczegółowe wymagania na poszczególne działy programowe na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym zawarte zostały w “Planach wynikowych”.


Opracowały: Edyta Pawelec i Joanna Bąk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie