Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ortografia w kształceniu zintegrowanym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2871 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


opracowały: mgr Wanda Okonkowska i mgr Małgorzata Komorowska
Szkoła Podstawowa nr 2 w Lipnie

Nauczanie – uczenie się ortografii ma na celu wyrobienie umiejętności poprawnego pisania, co należy kształtować przez systematyczną i planową pracę. U podstaw kształtowania nawyków ortograficznych leży przestrzeganie następujących zasad:
- planowe i systematyczne wdrażanie materiału,
- zapobieganie błędom ortograficznym poprzez ukazywanie wyrazów poprawnie
napisanych,
- prezentowanie reguł ortograficznych w ich właściwym, jasnym brzmieniu,
- aktywizacja u ucznia sfery poznawczej, emocjonalnej i motywacyjnej.

Kształtując umiejętność poprawnego pisania należy postępować według określonego planu:
1. zaznajomienie uczniów z nowym materiałem ortograficznym,
2. utrwalenie tego materiału drogą różnorodnych ćwiczeń aktywizujących
uczniów (liczba
ćwiczeń zależy od stopnia trudności materiału ortograficznego i poziomu
klasy),
3. sprawdzenie stopnia opanowania materiału,
4. ćwiczenia dodatkowe dla uczniów, którzy nie opanowali pisowni.

Czy systematyczna, planowa praca może dać sukcesy?

W Szkole Podstawowej nr 2 w Lipnie zorganizowano miejsko-gminny konkurs ortograficzny dla uczniów klas II i III szkół podstawowych.

Celem konkursu było:
Ř rozbudzanie zainteresowań ortografią
Ř wyłonienie uczniów piszących bezbłędnie
Ř zachęcanie dzieci do udziału w konkursach szkolnych i międzyszkolnych
Ř integrowanie zespołów klasowych, szkolnych i międzyszkolnych.
Ustalono się trzy etapy konkursu dla klas II i III:
I etap – klasowy
II etap – szkolny
III etap – międzyszkolny
III etap miejsko - gminnego konkursu ortograficznego„JESTEM MAŁYM MISTRZEM ORTOGRAFII” dla uczniów klas II i III szkół podstawowych

Uczestnicy pisali wybrane przez komisję teksty dyktanda ortograficznego (materiał mieszany) w oddzielnych salach. Eliminacje trwały godzinę lekcyjną. Po sprawdzeniu i ocenieniu prac wyłoniono autorów najlepiej napisanych dyktand na poziomie klas II i III, i tym samym zwycięzców międzyszkolnego konkursu ortograficznego.

PRZELICZNIK BŁĘDÓW

3 błędy w obrazie graficznym wyrazu – stanowią 1 błąd ortograficzny
3 błędy interpunkcyjne – stanowią 1 błąd ortograficzny
3 błędy mieszane ( interpunkcyjne i w obrazie graficznym) – stanowią 1 błąd ortograficzny

KLASA II
Tekst dyktanda ( materiał ortograficzny mieszany )
W kraju króla Karola przyroda budzi się z długiego, zimowego snu.
Na dworze chłód i ziąb. Mży drobny deszczyk. Jeszcze daleko do kalendarzowej wiosny. A w sadzie duży ruch. Król nadwornym sadownikom nakazał przyciąć gałęzie drzew owocowych. Nagle coś trzasnęło, coś huknęło. To sadownicy już robią wiosenne porządki. Co oni robią? Dlaczego tak ciężko pracują wśród drzew? Wycinają oni zbędne gałązki i gałęzie. Dzięki temu drzewa dobrze obrodzą jabłkami, gruszkami, śliwkami. Ścięte gałązki
ozdobią komnatę księżniczki. Z pączków rozwiną się liście i kwiaty.
Wiosna to prześliczna pora roku. W parkach trawniki pokrywają się świeżą zielenią. Łąki nad rzeką wyglądają jak puszyste, różnobarwne dywany.
Z ciepłych krajów wracają skrzydlaci przyjaciele. W lesie panuje gwar i hałas. Król, jego córka, dworzanie, wróżki i zwierzęta cieszą się, że wkrótce zapanuje wiosna.

KLASA III

1. Tekst dyktanda ( materiał ortograficzny mieszany )

Wszyscy mieliśmy już dosyć zimy. Narzekaliśmy na chłód i krótkie dni. Wreszcie przyszła kalendarzowa wiosna. Dni są dłuższe. Słońce mocniej przygrzewa. Ludzie wychodzą z domów w lżejszej odzieży. Rozpoczynają prace w przydomowych ogródkach. Porządkują grządki, wyrównują dróżki, przy których posadzą krzewy róż i żółte tulipany. Posieją różne warzywa: buraczki, marchewkę, pietruszkę i groch. Na podwórkach zapanował hałas. Chłopcy zorganizowali wyścigi na hulajnogach. Wiosenne słońce obudziło również zwierzęta. Żuraw uniósł dziób do góry. Kolczasty jeż wybrał się na spacer. Jaskółka zaczęła lepić gniazdo pod dachem. Króliki czekają na świeżą trawkę. Wiewiórka w rudym futerku zajada ostatnie orzechy. Łąki nad rzeką wyglądają jak puszyste, różnobarwne dywany. Skaczą po nich zielone żabki. W górze brzęczą pszczoły, trzmiele i duże bąki. Państwo Kowalscy kochają wiosnę. Czy dzieci też ją lubią?


Systematyczna praca nad ortografią daje sukcesy, czego przykładem są mali mistrzowie ortografii. Praca nad ortografią w klasach I – III jest ważnym i trudnym zadaniem. Należy odsunąć się od szablonowości ćwiczeń ortograficznych i poszukać atrakcyjnych metod nauczania, które pomogą dzieciom opanować wiedzę. Do skutecznych sposobów uczenia się należą zabawy dydaktyczne.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie