Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zdrowie człowieka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1359 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Z d r o w i e c z ł o w i e k a j a k o e l e m e n t t r w a ł e g o i z r o w n o w a ż o n e g o r o z w o j u


Już od dawna specjaliści z różnych dziedzin, filozofowie, ekonomiści, lekarze, higieniści wołają głośno o globalnym niebezpieczeństwie, jakie niesie ze sobą niepohamowany rozwój techniki i cywilizacji.

Choroby zakaźne

W ostatnich 25 latach odkryto ok. 30 nowych chorób zakaźnych, które wywołują bakterie i wirusy zmienione genetycznie lub nowe i dotychczas nieznane. Powodują one: biegunki, anemię hemolityczną, ostre zapalenie jelita, gorączkę krwotoczną, krwotoczne zapalenie jelit z hemolitycznym zespołem nerkowym, boreliozę, prokancerogenne zakażenie żołądka. Zakaźne białko, tzw. priony, powodują ciężkie choroby mózgu, w tym jego gąbczaste zwyrodnienie, czyli chorobę wściekłych krów oraz prawdopodobnie nową odmianę rzadkiej, od dawna znanej u ludzi choroby Creutzfeldta-Jacoba, chorobę Altzheimera i inne powodujące demencję.
Najdłużej trwające przynoszące już zgubne skutki zdrowotne są zanieczyszczenia środowiska – powietrza, wody, gleby i żywności – chemiczne i fizyczne.

Zanieczyszczenia chemiczne

Według profesor Marii Gumińskiej najbardziej zagrożony zanieczyszczeniami chemicznymi jest mózg człowieka. Różne toksyny zaburzają kilka najistotniejszych dla życia człowieka funkcji fizjologicznych, głównie nurt biotransformacji energii i nurt kodowania i przekazywania informacji genetycznych. W związku z tym zanotowano nowe jednostki chorobowe: chorobę mina-mata – czyli uszkodzenie mózgu pod wpływem związków rtęci; chorobę itai-itai – bolesne złamania kończyn pod wpływem związków kadmu, kumulującego się w kościach, chorobę Jusho – schorzenie układu nerwowego po zatruciu polichlorobifenylanem; chorobę szkieletową po zatruciu fluorem.
Pobierane drogą naskórną, oddechową i pokarmową związki chemiczne powodują a l e r g i e, które przybrały rozmiary choroby społecznej.
Groźne dla zdrowia człowieka są zatrucia ołowiem, rtęcią, kadmem, arsenem, fluorem, cynkiem, miedzią, selenem, berylem, kobaltem, chromem i niklem. Najwięcej zatruć notuje się po kumulacji w tkankach ołowiu, kadmu, rtęci i arsenu. Ponieważ do 80% metali ciężkich dostaje się do organizmu z żywnością, bardzo ważną rolę w zapobieganiu zatruciom metalami spełnia racjonalne żywienie.
Racjonalne żywienie to przede wszystkim zachowanie podstawowego wymogu – u r o z m a i c o n e g o doboru potraw i produktów spożywczych, co wpływa na zmniejszenie średnich wartości spożywanych metali ciężkich. Urozmaicone pożywienie dostarcza odpowiednich ilości poszczególnych składników pokarmowych, które mają dodatni wpływ na stopień skażenia żywności.
I tak wapń i magnez, spożywane w normie, chronią organizm człowieka przed zgubnym działaniem wysokich dawek ołowiu i fluoru. Przed szkodliwym działaniem ołowiu chroni nas także dostatek żelaza i miedzi w racji pokarmowej, poprawiając biosyntezę hemoglobiny.
Szczególnie ważny jest stan odżywienia organizmu mikroelementami: CYNKIEM, MIEDZIĄ I KOBALTEM w warunkach narażenia na kadm, który hamuje aktywność enzymów zależnych od tych pierwiastków.
Zatrucia ołowiem objawiają się zaburzeniami funkcji układu nerwowego i obniżają odporność organizmu. Małe dawki spożywanego kadmu długo kumulują się w mózgu. Po przekroczeniu określonego progu objawiają się chorobą, często guzem mózgu. Kadm jest 10-krotnie bardziej toksyczny niż ołów, odkłada się w nerkach (powodując nadciśnienie) i w kościach, prowadząc do ich złamań.
Na konieczność zmniejszania zanieczyszczenia środowiska metalami ciężkimi zwrócił już dawno uwagę lekarz, wizjoner i uczony, współtwórca ekofilozofii profesor Julian Aleksandrowicz. Twierdził on, że wzrost agresywności w społeczeństwie, zwłaszcza wśród młodzieży, jest efektem przewlekłego zatrucia mózgu ołowiem.
Niezwykle jest więc ważne działanie w celu zmniejszenia zawartości ołowiu w powietrzu, wodzie, glebie i żywności.
Konieczna jest zatem edukacja zdrowotna, w tym żywieniowa. Możemy się bronić przed skażeniami chemicznymi żywności, stosując nowo ustalone wskazówki higieny żywienia:

1. dokładnie płukać warzywa, gdyż one głównie kumulują ołów i kadm;
2. grubo je obierać, ponieważ pod skórką, gromadzi się najwięcej zanieczyszczeń chemicznych;
3. odlewać wywar, do którego przechodzi dużo toksyn;
4. zupę jarzynową gotować z mrożonek, których surowce z reguły pochodzą z czystych upraw;
5. zaopatrywać się w różnych punktach sprzedaży, co może zmniejszyć uśrednienie stężenia szkodliwych pierwiastków.

Spośród trujących związków chemicznych natury organicznej należy zwrócić uwagę na rakotwórcze d i o k s y n y, jako produkt działalności przemysłowej i efekt spalania plastiku i substancji organicznych. Niebezpiecznym ich źródłem mogą być spalarnie śmieci, jeśli nie dysponują specjalnymi urządzeniami, które przeciwdziałają przedostawaniu się dioksyn do atmosfery
W obawie przeciwko lokalizacji spalarni śmieci w pobliżu osiedli ludzkich. Jest to bardzo ważny i trudny do rozwiązania problem wobec stale rosnącej góry śmieci w Polsce.

Zanieczyszczenia fizyczne

Konflikty społeczne wywołuje również niebezpieczeństwo zbytniego stężenia promieniowania jonizującego, na skutek stosowania energiii jądrowej w gospodarce.
Badania wykazują, że po wybuchu nuklearnym 26 kwietnia 1986, jakie miało miejsce w Czernobylu, skażenie promieniotwórcze powietrza i wód wróciło już w Polsce do wielkości
poziomu stężeń z 1985r. Jednakże, ze względu na migrację pierwiastków promieniotwórczych z powierzchni gruntu w głąb gleby, utrzymują się jeszcze dość duże dawki w leśnych owocach i w grzybach, w miejscach, nad którymi przeszła skażona chmura.
Zwolennicy energii atomowej, argumentują, że właśnie energia nuklearna jest ekologiczna, podczas, gdy energia uzyskiwana ze źródeł konwencjonalnych, jak ropa i węgiel, bardzo zanieczyszczają środowisko.
Wzorem wielu państw, zaczyna się w Polsce mówić i działać o powiększeniu produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych z ruchu powietrza i wody.







Zanieczyszczenia biologiczne

Wśród niebezpieczeństw zakażeń środowiska przez żywe organizmy na czoło obecnie wysuwają się gwałtownie szerzące się choroby grzybicze. Wiele grzybów produkuje groźne m y k o t o k s y n y , które wykazują działanie kancerogenne, hepatotoksyczne, nefrotoksyczne i hemolityczne.
Największe zagrożenie stanowi skażenie żywności pleśniami, produkującymi silnie rakotwórcze aflatoksyny . Grzyby, które krążą w całym .srodowisku, mogą mieć swe źródło w wodach różnych akwenów. Szczególnie dobre warunki do rozwoju mają grzyby chorobotwórcze w akwenach podlegających degradacji.
Wzrost chorób grzybiczych dowodzi, że grzyby są w środowisku zewnętrznym i że nastąpił spadek odporności organizmu Polaków, najczęściej z powodu nadużywania antybiotyków.

Żywność transgeniczna

Dynamicznie rozwijająca się w świecie biotechnologia, najczęściej oparta o inżynierię genetyczną, stwarzają nowy niepokój ekologiczny. Inżynieria genetyczna może przyczynić się do leczenia wielu uwarunkowanych genetycznie, ciężkich chorób i do zwalczania głodu w skali świata dzięko transgenicznej żywności.
Przez „przeszczepianie” konkretnych genów z organizmu jednego gatunku roślin lub zwierząt, do genomu innego gatunku, można uzyskać wysokowydajne i odporne na urazy oraz atak pasożytów, płody roślin uprawnych. W USA produkuje się już transgeniczną kukurydzę, pomidory, soję.
Jeśli nie wprowadzi się bezpiecznego i pewnego systemu kontroli, przymusu ze strony państwa, produkcja tej żywności może skończyć się niewyobrażalną katastrofą.
Konsument powinien domagać się, aby żywność transgeniczna była oznakowana, aby ten, kto chce zachować ostrożność, nie konsumował jej..


Promocja zdrowia

Historycznym osiągnięciem światowych wysiłków na rzecz ochrony środowiska była zorganizowana w 1992 r. Konferencja ONZ Szczyt Ziemi w Rio de Janeiro.
Dorobkiem Konferencji jest obszerny program działania na rzecz ogólnoświatowego, zrównoważonego ekorozwoju.
Deklaracja z Rio określa prawa i obowiązki państw na rzecz rozwoju ludzkości w dobrych warunkach życia.
Ten alarmujący stan rzeczy, który poruszył społeczność międzynarodową, spowodował niesłychaną aktywność obywateli. Powstały różne ruchy społeczne, organizacje pozarządowe, które wywarły i wywierają silny nacisk na producentów i decydentów we wszystkich państwach świata.
Wśród celów i zadań wyznaczonych przez dokumenty z Rio, znajduje się też promocja zdrowia, jako bardzo ważny element zrównoważonego rozwoju.
Termin „promocja zdrowia” pojawił się po raz pierwszy w dokumentach Światowego Zgromadzenia Zdrowia w Ałma-Acie w 1977 r.



Słowo „promocja” wiąże się u nas m.in. z reklamą, której etyka i formy oddziaływania nieraz budzą sprzeciw. Ale termin ten przyjęty powszechne na świecie, nie kłóci się z ugruntowanymi już w Polsce pojęciami tj. : „higiena”, „edukacja zdrowotna”, „wychowanie zdrowotne”, „profilaktyka”. W okresie przechodzenia w erę poprzemysłową, coraz większą wagę przykłada się do potrzeb zdrowotnych obywateli przy podejmowaniu różnorakich decyzji w skali państwa, samorządu, przedsiębiorstwa, w szkole, w domu, w sporcie, turystyce, rekreacji itp.
Słowem, w s z ę d z i e, we w s z e l k i e j d z i a ł a l n oś c i musi być uwzględniony aspekt zdrowotny, czyli skutki, jakie wywiera ona na dobrostan człowieka.
To właśnie nakazuje promocja zdrowia - między resortowe porozumienie i aktywność na rzecz zdrowia.


Obszarem działania promocji zdrowia jest:

1. Rozwijanie indywidualnych umiejętności służących zdrowiu, czyli edukacja i wychowanie zdrowotne, uczące i wdrażające zdrowy styl życia.

2. Prozdrowotna polityka państwa i samorządów terytorialnych.

3. Tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu.

4. Wzmacnianie działań społecznych na rzecz zdrowia.

5. Reorientacja służby zdrowia, tak, aby kładła nacisk na prewencję.


Promocja zdrowia ma u każdego z nas rozwijać wiedzę o zdrowiu i umiejętności wdrażania jej w swym życiu osobistym, społecznym i państwowym.

Na zdrowy styl życia składają się następujące zakresy działań:

1. Znajomość i wdrażanie zasad higieny osobistej i higieny środowiska. Dziś wobec nowych, śmiertelnych zagrożeń, nowych chorób zakaźnych, jedynym lekarstwem i „szczepionką” jest higiena osobista, środowiskowa i szpitalna.
2. Znajomość i wdrażanie zasad racjonalnego żywienia, tj. fizjologii i higieny żywienia, bromatologii, czyli nauki o wartości odżywczej produktów spożywczych, a także technologii przyrządzania potraw i przetwórstwa, tak, aby nie niszczyć, lecz zachować, a nawet wzmocnić wartość odżywczą produktu i potrawy; nauczanie prawidłowej techniki kulinarnej z uwzględnieniem higieny urządzeń do obróbki termicznej oraz higieny naczyń i surowców użytych do ich produkcji, a także techniki ich mycia itp.
3. Unikanie nałogów.
4. Umiejętność rozładowania nadmiernych stresów.
5. Akceptacja własnego „Ja”, pogoda ducha.
6. Życzliwość dla innych, umiejętność życia w rodzinie, w pracy, w grupie społecznej ( tolerancja, kompromis).
7. Umiejętność życia w zgodzie z przyrodą ( ekologia).





Nauczanie zdrowego stylu życia


Uczyć zdrowego stylu życia można i trzeba w systemie powszechnej edukacji zdrowotnej.
Są dwie drogi takiej edukacji:

1. obligatoryjna, zapewniająca wszystkim obywatelom minimum wiedzy o zdrowiu, przyswajane dzięki obowiązkowemu przedmiotowi, od przedszkola poprzez szkołę podstawową, gimnazjum, szkołę ponadgimnazjalną i wyższą.
2. nieobligatoryjna, realizowana w różnych formach działalności pozaszkolnej
przez różnych ideowych liderów zdrowia. Udział w tych formach kształcenia biorą jedynie z a i n t e r e s o w a n i swym zdrowiem i zdrowiem publicznym.

Może jest jeszcze czas, aby skorygować program reformy szkolnej
i chociaż kilka godzin miesięcznie przeznaczyć na nauczanie higieny osobistej, higieny środowiska i higieny zawodu w odrębnym przedmiocie?

Nad znalezieniem najlepszej drogi do zrównoważonego, trwałego rozwoju
pracuje wielu uczonych i to w różnych dziedzinach.
Powstał nowy kierunek filozoficzny u n i w e r s a l i z m, jako metafilozofia zmierzająca do łączenia się w działaniu dla dobra ludzkości w tym, co dla ludzi w różnych krajach świata jest wspólne i w tolerowaniu tego, co ich różni, z zachowaniem suwerenności i odrębności kulturowej.
E k o l o g i z m , czyli ekofilozofia głosi, że w przyrodzie wszystko jest powiązane. Nie wolno jej bezkarnie niszczyć. Należy z nią współpracować, patrzeć holistycznie, dostrzegając powiązania części z całością.
W dziedzinie zdrowia poszukuje się dróg przemiany współczesnej, zdehumanizowanej medycyny, w której lekarze stali się inżynierami i technikami ludzkiego ciała, a nie kwalifikowanymi przyjaciółmi chorego – na medycynę holistyczną o partnerskim stosunku lekarz – pacjent.
W dziedzinie ekonomicznej i społecznej poszukuje się prawidłowości przejścia z ery przemysłowej w erę poprzemysłową, niewątpliwie zapoczątkowaną Kartą Ziemi, przyjętą w Rio.

Żyjemy w bardzo ciekawych czasach kształtowania się „nowego”, które zawsze rodzi się w bólach i zawsze zwycięża dzięki aktywności ludzkiej.

I oto remedium na obecne trudności wychowawcze młodzieży.
Bezideowość jest główną przyczyną patologii, narkomanii, przerażających przestępstw i morderstw, dokonywanych przez nieletnich.
Idea tworzenia warunków do godnego życia w dobrym zdrowiu i pokoju, zawartą w programie zrównoważonego rozwoju, należy szerzyć wśród dzieci i młodzieży. To piękne zadania dla nauczycieli.

Mariola Fierka


Bibliografia:

1. Aleksandrowicz J., Gumowska I., „Kuchnia i medycyna”, Wydawnictwo „Watra”
2. Gumowska I., „Jak się zachować żeby nie chorować”, Stowarzyszenie radiestezyjne w Bydgoszczy
3. Serbin A., „Lepiej zapobiegać niż leczyć”, Stowarzyszenie radiestezyjne
w Bydgoszczy
4. Zajączkowska A., „Podstawy przetwórstwa spożywczego”, Format – AB
5. EKO DOM, kwartalnik Polskiego Towarzystwa Ekonomiki Gospodarstwa Domowego, nr 3/95, „Ekologicznie – dlaczego i jak?”
6. EKO DOM, nr 4/99, "Edukacja ekologiczna”

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie