Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Uatrakcyjnienie zajęć przysposobienia obronnego i wychowania fizycznego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1455 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     Chciałbym zaproponować praktyczne rozwiązanie zajęć wychowania fizycznego w integracji międzyprzedmiotowej z przysposobieniem obronnym. Propozycją zajęć terenowych może być modyfikacja biegu na orientację poprzez zmiany długości tras, zmniejszenie ilości punktów kontrolnych i dodanie pytania kontrolnego lub sprawdzającego z określonej wiedzy dotyczącej obronności, zwiększenia ilości uczestników w patrolu (z 1 do 2 – 3), utrudnieniu poprzez dodanie sprzętu. W marszobiegach na orientację mogą brać udział uczniowie powyżej piętnastego roku życia, znający najbliższy teren, potrafiący posługiwać się busolą, mapą lub szkicem. Głównym celem zabawy jest sprawdzenie umiejętności orientowania się w terenie, przy pomocy szkicu, mapy lub busoli. Każdy zespół 2 – 3 osobowy ma za zadanie dotarcie do określonych punktów kontrolnych zamieszczonych na mapie oraz dotarcie do mety, nie omijając żadnego z nich. W każdym punkcie młodzież potwierdza swoją obecność poprzez odpowiedź na pozostawioną zagadkę wpisując odpowiedź na kartę startową, numerując odpowiedzi. Czas przebiegu zabawy to 1 – 6 godziny w zależności od rodzaju biegu. Teren bezpieczny, sprawdzony, urozmaicony i znany prowadzącemu. Nauczyciel przygotowuje mapy lub szkice oraz oznacza punkty kontrolne.

     Uczestnictwo w wychowaniu fizycznym i sporcie decyduje o kształtowaniu takich cech psychicznych jak: odwaga, zdecydowanie, szybkość w podejmowaniu decyzji, stanowczość i odpowiedzialność. To właśnie te cechy z reguły stanowią o skuteczności wszelkich akcji ratowniczych. Uczestnicząc w zajęciach z wychowania fizycznego i przysposobienia obronnego młodzieży zdobywa nie tylko umiejętności samoobrony, ale także umacnia się potrzeba niesienia pomocy innym.
     Chciałbym zaproponować praktyczne rozwiązanie zajęć wychowania fizycznego w integracji międzyprzedmiotowej z przysposobieniem obronnym. Propozycją zajęć terenowych może być modyfikacja biegu na orientację poprzez zmiany długości tras, zmniejszenie ilości punktów kontrolnych i dodanie pytania kontrolnego lub sprawdzającego z określonej wiedzy dotyczącej obronności, zwiększenia ilości uczestników w patrolu (z 1 do 2 – 3), utrudnieniu poprzez dodanie sprzętu. W marszobiegach na orientację mogą brać udział uczniowie powyżej piętnastego roku życia, znający najbliższy teren, potrafiący posługiwać się busolą, mapą lub szkicem. Głównym celem zabawy jest sprawdzenie umiejętności orientowania się w terenie, przy pomocy szkicu, mapy lub busoli. Każdy zespół 2 – 3 osobowy ma za zadanie dotarcie do określonych punktów kontrolnych zamieszczonych na mapie oraz dotarcie do mety, nie omijając żadnego z nich. W każdym punkcie młodzież potwierdza swoją obecność poprzez odpowiedź na pozostawioną zagadkę wpisując odpowiedź na kartę startową, numerując odpowiedzi. Czas przebiegu zabawy to 1 – 6 godziny w zależności od rodzaju biegu. Teren bezpieczny, sprawdzony, urozmaicony i znany prowadzącemu. Nauczyciel przygotowuje mapy lub szkice oraz oznacza punkty kontrolne.
      W proponowanym zestawie pytań jest 1, 2 lub 3 odpowiedzi dobre. Pytania są skierowane do młodzieży po drugim roku nauki przysposobienia obronnego w szkole ponadpodstawowej.

  1. Opatrunek zabezpieczający ranę przed kontaktem z otoczeniem polega na:
    1. dezynfekcji spirytusem i nałożenie opaski uciskowej,
    2. w razie możliwości przemyć ranę przegotowaną zimną wodą, nałożyć na zranione miejsce jałową gazę i przymocować ją bandażem,
    3. zawiadomieniu pogotowia i poczekaniu na przyjazd lekarza
  2. Systematyczne i wszechstronne ćwiczenia fizyczne pozytywnie wpływają na:
    1. sprawność narządów ruchu, układ oddechowy i krążenia
    2. przeciwdziałają szkodliwym wpływom współczesnej cywilizacji
    3. ożywiają procesy przemiany materii, korzystnie oddziałują na czynności narządów wewnętrznych, równowagę psychiczną oraz wzmacniają i uodparniają ustrój.
  3. Tętno, puls to rytmiczne rozciąganie ściany naczyń krwionośnych wywołane nagłymi zmianami ciśnienia krwi w następstwie skurczów i rozkurczów komór serca. W wyniku biegów, podskoków i ćwiczeń fizycznych, tętno u człowieka
    1. maleje
    2. jest takie samo, nie zmienia się
    3. wzrasta
  4. Bojowe Środki Trujące (BŚT) działające podobnie do narkotyków to:
    1. środki parzące
    2. środki psychochemiczne
    3. środki duszące
  5. Hartowanie ciała to systematyczne doskonalenie zdolności przystosowawczych ustroju do zmian w otoczeniu, aby na nie reagował właściwie bez względu na rodzaj bodźców, ich siłę i czas trwania. Do środków hartowania ciała należy:
    1. Powietrze,
    2. tylko woda,
    3. woda, słońce i powietrze.
  6. Akcja ratunkowa obejmuje wszelkie przedsięwzięcia mające na celu niesienie pomocy ludności poszkodowanej, ograniczenie strat i zniszczeń, zapobieganie wtórnym skutkom wybuchów i skażeń oraz zabezpieczenia dóbr materialnych i kulturalnych. Czy działania ratownicze obejmują:
    1. lokalizację i likwidację pożarów,
    2. rozpoznanie rodzaju i skutków napadu (katastrofy), ocenę sytuacji promieniotwórczej, chemicznej, epidemiologicznej i określenie stanu budowli ochronnych i sposobu ich odgruzowania,
    3. odkażanie i dezaktywację terenu, budynków, transportu i sprzętu technicznego.
Prawidłowe odpowiedzi to 1 – b, 2 – a, b, c, 3 – c, 4 – b, 5 – a, c, 6 – a, b, c

     Zabawa jest jedną z głównych potrzeb rozwojowo – zdrowotnych dzieci i młodzieży w każdym wieku. Dzięki niej łatwiej, szybciej i efektywniej uczniowie mogą przyswoić sobie nowy materiał jednocześnie lepiej go zapamiętując i nie rezygnując z zabawy, radości i ruchu.
     Reasumując zachęcam do uatrakcyjnienia i eksperymentowania na lekcji przysposobienia obronnego czy wychowania fizycznego, co spowoduje wzrost zainteresowania tymi dziedzinami i poszerzy grono tych, dla których obrona Ojczyzny i chęć doskonalenia umiejętności związanych z przygotowaniem obronnym będzie bardzo istotnym przedsięwzięciem.
Opracował: Arkadiusz Mojsa
Nauczyciel wychowania fizycznego i przysposobienia obronnego

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie