Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Narkomania plagą XX wieku

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 785 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ PRZEPROWADZONEJ W KLASIE IIIB
w dniu 5.04.2004r. przez mgr W. Bartodziejską
Gimnazjum nr 3 w Wieluniu


Temat: NARKOMANIA PLAGĄ XX WIEKU.

Cel:
· Przyswajanie wiadomości na temat szkodliwych dla zdrowia substancji toksycznych
· Kształtowanie i utrwalanie nawyków unikania kontaktu z substancjami toksycznymi

Metody realizacji:
· Pogadanka
· Dyskusja
· Pokaz
· Praca z arkuszem zadaniowym

Środki dydaktyczne:
· Arkusze pracy dla grup
· Kartki z wypowiedziami narkomanów

Formy pracy:
· Praca w grupach jednolita

Przebieg lekcji:

1. Zapoznanie z tematyką lekcji.

2. Rozdanie kartek zawierających wspomnienia młodych ludzi zażywających różnego rodzaju narkotyki.

3. Głośne odczytywanie wspomnień.


· Jest narkomanem od czternastego roku życia. Gdy rodzice remontowali mieszkanie i przyklejali płytki, polubił zapach kleju. „świetnie kręci się w głowie, wszystko wiruje”– wspomina.

· Mama kolegi była pielęgniarką i miała w domu stertę leków. W ósmej klasie poszedł z kolegą do kina. Połknęli całe opakowanie tabletek: „widziałem jakieś kolory, miałem wizje, było mi niedobrze. Skończyło się w szpitalu na oddziale toksykologii. Płukanie żołądka nie należy do przyjemności”. Na tych przykrych doświadczeniach nie skończył.

· W domu kłótnie, rodzice w trakcie rozwodu. Wtedy przestał chodzić do szkoły. Koledzy, z którymi często przebywał dostarczali narkotyki. Zaczął brać. „grzałem na złość mamie, bo rozpaczała, krzyczała i ciągle płakała”.

· Jarocin był pełen rockowych idoli. Podziwiał ich i naśladował. Nauczył się robić kompot z makówek. Miał przyjaciół narkomanów. Przyszedł moment, że zabrakło pieniędzy na „działkę”. Poczuł „głód narkotyczny”. Jedna myśl go dręczyła: „muszę wziąć swoją działkę, bo inaczej zwariuję”. Błąka się w poszukiwaniu pieniędzy i narkotyków, nie wraca do domu, bo w nim jest płacząca matka. Śpi na dworcach kolejowych, w piwnicach i w parkach.


4. Praca w grupach – próba udzielenia odpowiedzi na pytanie: „Z jakich powodów młodzi ludzie sięgają po narkotyki”?
- z ciekawości,
- żeby zostać zaakceptowanym przez kolegów,
- z braku odwagi, żeby odmówić,
- gdy coś się nie powiodło,
- na znak protestu przeciw rodzicom i nauczycielom, itp.

5. Podczas analizowania przyczyn sięgania przez młodych ludzi po środki uzależniające wyróżnia się różnorodne czynniki, nazywane czynnikami ryzyka. Inne czynniki, które zmniejszają prawdopodobieństwo sięgania po substancję psychoaktywną, nazywane są czynnikami chroniącymi.

6. Praca w grupach z arkuszami pracy.

Poniżej wyszczególnione są czynniki ryzyka i czynniki chroniące. Spróbuj je pogrupować.

Nuda, brak hobby, zainteresowań ;
Wysoka samoocena, poczucie własnej wartości, samoakceptacji;
Brak większych konfliktów i problemów w najbliższym otoczeniu;
Poczucie osamotnienia, brak miłości i przyjaźni;
Brak presji rówieśniczej lub umiejętność radzenia sobie z nią;
Młody wiek, niedojrzałość;
Nieodpowiedzialność;
Kłopoty w szkole;
Burzliwie przebiegający okres dojrzewania, krytycyzm, bunt;
Dobre wzorce we własnym otoczeniu;

7. Porównywanie odpowiedzi. Dyskusja o problemie czynników chroniących i czynników ryzyka.

8. Próba udzielenia odpowiedzi na pytanie: „Kiedy możemy mówić o uzależnieniu”?
Nawet jednorazowe zażycie narkotyku stanowi poważne niebezpieczeństwo. Jeżeli sięga się po raz drugi lub trzeci, może to być początek końca. Na tym etapie trudno jest wytłumaczyć młodemu człowiekowi, że powinien się leczyć. Początkujący narkoman uważa, że w każdej chwili może przestać „brać”.
O uzależnieniu mówimy wtedy, gdy osoba stosująca substancję psychoaktywną kontynuuje przyjmowanie jej, mimo degradacji osobowości i licznych problemów w różnych dziedzinach życia. Używanie narkotyków wpływa destrukcyjnie na różne sfery życia człowieka i jego otoczenia.

9. Praca w grupach. Spróbuj określić jakie zmiany zachodzą w poszczególnych sferach życia osoby uzależnionej.

Praca ................................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Dom ................................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Szkoła ................................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Otoczenie ...........................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................

10. Wspólna dyskusja.

11. Możesz spotkać się z propozycją otrzymania narkotyku za darmo od starszego kolegi lub obcych osób. Ten gest nie jest bezinteresownym zaproszeniem do wspólnej zabawy. Handlarz narkotyków chce zyskać w ten sposób przyszłego klienta.
Zastanów się jak odmówisz, jeżeli znajdziesz się w sytuacji, kiedy:
- koleżanka, którą poznałaś na wspólnej zabawie proponuje tabletki dla lepszego samopoczucia i lepszej zabawy,
- w czasie przerwy w szkole kolega proponuje ci wspólnego skręta.
„Burza mózgów” – wypisanie na tablicy najskuteczniejszych odpowiedzi.

12. Ewaluacja lekcji wychowawczej – przyklejanie na tablicy czerwonych i zielonych karteczek:
· karteczka czerwona – z lekcji nic nie wyniosłem, wszystko już wiedziałem,
· karteczka zielona – ciekawa, interesująca lekcja, zmuszająca do wielu przemyśleń,

literatura pedagogiczna:

- M. Kędziera-Osuchowska, E. Kuziel, Edukacja prozdrowotna w szkole podstawowej i gimnazjum, Oficyna Wydawnicza „EDUKATOR”
- T. Król red., Wychowanie do życia w rodzinie, Wydawnictwo RUBIKON, Kraków 2001.
- K. Ostrowska, M. Ryś red., Wychowanie do życia w rodzinie, CMPPPed, Warszawa 1999.



Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie