Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Trening siłowy w szkole

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2012 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 PODSTAWOWE WIADOMOŚCI NA TEMAT TRENINGU SIŁOWEGO W SZKOLE




Pracując w szkole jako nauczyciel wychowania fizycznego spotkałem się z niechęcią młodzieży do aktywnego udziału w lekcjach wychowania fizycznego. W jednych szkołach zjawisko to jest spotykane na małą skalę, w innych na dużą. Powodów takiego zachowania jest mnóstwo, począwszy od złych warunków w których są przeprowadzane lekcje wychowania fizycznego poprzez nudne i monotonne zajęcia, a skończywszy w końcu na samych uczniach. Od dłuższego czasu pracuję w szkole ponadgimnazjalnej gdzie przeważają raczej klasy męskie i nie było by w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że są to w większości chłopcy , którzy mają problemy z nauką i z samym sobą. Spowodowane jest to zjawiskiem patologii społecznej, która dotyka coraz większą grupę ludzi. I rodzi się pytanie w jaki sposób zmotywować i zachęcić takiego sflustrowanego życiem nastolatka do w miarę systematycznego uczestniczenia w zajęciach wychowania fizycznego?. Oczywiście uważam że nie ma złotego środka przy pomocy którego jesteśmy w stanie dojść do takiego momentu, że ten dorastający młody człowiek będzie miał stuprocentową frekwencję na naszych zajęciach. Ale myślę ,że leży to w naszym obowiązku żeby zrobić wszystko co może zrobić nauczyciel aby zachęcić go do uprawiania jakiegoś „ruchu” .Mieszkam w wielkiej aglomeracji miejskiej i zauważyłem, że coraz częściej uprawianie sportu nawet w formie rekreacji zostaje oddalane na dalszy tor, i to nie dlatego że się nie chce ale dlatego, że ludzie po prostu nie wiedzą albo nie mają czasu i środków finansowych na uprawianie takiej formy ruchu. Pytając uczniów dlaczego nie ćwiczy często pada odpowiedź, że „rodzice nie dali na strój” lub „jestem zmęczony bo musiałem dłużej zostać na praktyce bo więcej kasy dostanę”, a niekiedy nic nie mówią i piszą „te” usprawiedliwienia, że nie mogą ćwiczyć i tak się kończy ich kontakt ze sportem. W szkole w której pracuję tak się składa, że nie mogę narzekać na zły stan bazy sportowej. Szkoła posiada ładną salę gimnastyczną, bieżnie, kompleks boisk tartanowych oraz siłownię która jest moim oczkiem w głowie. I właśnie poprzez uprawianie sportów siłowych udało mi się dotrzeć do tych młodych ludzi. Zaraz ktoś powie, że „hoduję sterydów i przyszłych bandytów” .Ostre słowa, ale wynikają one z niewiedzy czym jest siłownia i co to jest prawdziwy trening siłowy. Odkąd pamiętam media zawsze napiętnowały sport jakim jest kulturystyka ( jeżeli by przetłumaczyć dosłownie słowo kulturystyka --- uprawianie własnego ciała, kształtowanie, body building — budowanie ciała), ale uważam że jest to piękny sport i umiejętnie „podany” nigdy nikomu nie zaszkodził. Współczesny trening siłowy jest procesem złożonym, a na jego skuteczność wpływa wiele czynników, których znajomość stanowi kanwę całej działalności szkoleniowej. Tak jak w każdej dziedzinie życia kierowanie treningiem siłowym wymaga wykwalifikowanej wiedzy albowiem wszystkie nici sterowania rozwojem młodego nastolatka skupiają się w naszych rękach. Oczywiście podstawowe prawa i zasady treningu są wprawdzie uniwersalne, wynikają z uwarunkowań biologicznych ustroju i jego zdolności adaptacyjnych. Celem tego artykułu będzie przedstawienie podstawowych zasad treningu siłowego i zachęcenie oczywiście w miarę możliwości bazowych do wykorzystania siłowni w codziennej pracy w szkole . Na samym początku chciałbym sprostować stereotyp, że „jak będziesz dźwigał ciężary to nie urośniesz”- często matki tak mówią, że będziesz malutki ,po co ci to - jest to oczywiście nie prawda . Tak samo można powiedzieć, że podczas snu może się coś stać. Wszystko zależy od wiedzy, umiejętnego ułożenia treningu i wielu innych czynników. Musimy pamiętać, że nie robimy „wyczynu” w szkole. Podstawowe relacje miedzy wychowaniem fizycznym a sportem dzieci i młodzieży rozpatrujemy na tle funkcji jakie powinny spełniać te dwa zagadnienia jakimi są wychowanie fizyczne i sportowe. Tak więc zasadnicze funkcje wychowania fizycznego dają się streścić w takich pojęciach jak : stymulacja, adaptacja, kompensacja oraz korektywa. Generalnie rzecz ujmując są one ściśle ze sobą powiązane i praktycznie nie ma między nimi ostro zarysowanych granic, a prowadzić mają ku zdrowiu i ogólnej sprawności. Tak jak wspomniałem moim celem jest zwrócenie uwagi na kształtowanie siły oraz jej sposoby. A wiec siła mięśniowa jest to zdolność (będę nazywał siłę zdolnością motoryczną aczkolwiek spotkałem się też, że o sile mówiono jako cecha nabyta- różne źródła dwojako podają ) do pokonywania oporu zewnętrznego lub przeciwstawiania się mu kosztem wysiłku mięśniowego. W każdym ruchu mamy do czynienia ze skurczem oraz napięciem. Dzięki czemu możemy wyodrębnić pracę izometryczną (statyczna) i izotoniczna (dynamiczna) . Jednak najczęściej mamy do czynienia z pracą mieszaną tzw. auksotoniczna. Charakter pracy mięśni zależy także od sił zewnętrznych i wewnętrznych. Mamy wówczas do czynienia z wysiłkiem ( lub pracą) ekscentrycznym lub koncentrycznym. W sytuacji kiedy siły równoważą się mamy do czynienia z pracą o stabilizującym charakterze. I w tym momencie pojawia się słowo siła dynamiczna i siła statyczna. Obok tych dwóch pojęć, które towarzyszą w trakcie pobytu na siłowni ważna jest także - absolutna siła mięśniowa, która określa najwyższą wartość siły możliwej do rozwinięcia w wybranym ruchu, względna siła mięśniowa oraz bezwzględna siła mięśniowa. Jeżeli chodzi o źródło siły to są to skurcze mięśniowe, których wielkość jest zależna od :
· Czynników fizjologicznych
· Czynników biomechanicznych
· Czynników osobniczych
· I innych np. odżywianie, odnowa itp.

W treningu siłowym można wyróżnić trzy zasadnicze etapy kształtowania siły jest to :
· Przygotowanie siłowe wszechstronne (ogólne )
· Przygotowanie siłowe ukierunkowane
· Przygotowanie siłowe specjalistyczne

W metodyce treningu siły możemy wyróżnić następujące metody :
1. metody dynamiczne
· maksymalnych obciążeń
· dużych obciążeń
· średnich obciążeń
· izokinetyczna
2. metody statyczne
3. metody skurczów pośrednich (mieszane)
Ja skupię się na metodach dynamicznych w skład których wchodzi system ćwiczeń kształtujących ciało ( body building system), którego celem jest wyraźny rozwój muskulatury ciała. Mając do dyspozycji siłownie w szkole możemy wprowadzić elementy kulturystyki czy nawet pokazać prosty trening kulturystyczny mający na celu kształtowanie siły. Metoda składa się z około 10-12 ćwiczeń, które są ukierunkowane na 3-4 grupy mięśniowe. Pamiętać należy o zmianie po 4-8 tygodniach by zapobiec stagnacji. Na początek pierwsze 2 tygodnie to zwykły obwód stacyjny, który ma na celu przygotowanie nas i nasze mięśnie do treningu siłowego. Po upływie 2 tygodniu dzielimy nasze ciała na grupy mięśniowe i ćwiczymy je tak aby w każdy dzień kształtować inną partię mięśniową. Podczas dwóch pierwszych tygodni mamy czas by poznać swój organizm i wiemy już mniej więcej jakim ciężarem możemy operować. Ilość ćwiczeń na poszczególną partie mięśniową waha się od 3-4 , natomiast liczba powtórzeń to 8 –12 ruchów. Poniżej podaję najprostszy trening siłowy, który można jeżeli warunki sprzętowe na to pozwalają przeprowadzić lub zaprezentować na danej jednostce lekcyjnej.

· poniedziałek - mięśnie klatki piersiowej i mięśnie brzucha;
· wtorek - mięśnie ramion i przedramion;
· środa - mięśnie ud i mięśnie łydek;
· czwartek - mięśnie naramienne, mięśnie czworoboczne grzbietu i mięśnie brzucha;
· piątek - mięśnie grzbietu;
· sobota - dzień bez treningu;
· niedziela - dzień bez treningu
Trzeba tu powiedzieć , że po 8 tygodniach nikt „Arnoldem” nie zostanie, ale sam fakt zaangażowania się w tą formę ruchu i aktywne uczestniczenie jest godne pochwały. Należy wiedzieć, że jak każda dziedzina sportu wymaga ona zdyscyplinowania i wytrwałości w tym co się robi . Oczywiście trening siłowy to nie wszystko. Prawdziwy fachowiec z wychowania fizycznego mający siłownie do dyspozycji może kształtować praktycznie wszystkie zdolności motoryczne i oto chyba chodzi żeby różnymi mechanizmami i bodźcami oddziaływać na młodych ,czasem zagubionych ludzi. W mojej pracy zawodowej wiadomości i wiedza z zakresu treningu siłowego bardzo się przydały. Udało mi się wzbudzić jakieś zainteresowanie młodych ludzi sportem, a przez to zdobyłem szacunek i poważanie wśród nich, i co najważniejsze praca w szkole zaczęła przynosić satysfakcję.


Literatura


Bączyk S. „Podstawy biochemii”, Warszawa 1995r.
Kozłowski S., Nazar K. i wsp. „Wprowadzenie do fizjologii klinicznej”, Warszawa 1995r.
Zagrobelny Z., Woźniewski M. „Biomechanika kliniczna”, AWF Wrocław 1992r.
Sozański H. „Podstawy teorii treningu”, Warszawa 1993r.



Adam Piec

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie