Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Opóźniony rozwój mowy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 900 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     Słabe tempo rozwoju mowy dziecka wywołuje u rodziców wiele obaw. Często w swojej pracy w poradni logopedycznej spotykam się z pytaniami dotyczącymi poszczególnych etapów rozwoju mowy u dzieci. Czesto rodzice wykazują się zupełną niewiedzą w tej dziedzinie i swoje obawy snują na podstawie powierzchownej oceny znajomych dzieci.
     Opóźniony rozwój mowy występuje, gdy słownictwo dziecka (słownik czynny i bierny) jest poniżej wieku rozwojowego i normy przewidzianej dla tego wieku. Opóźnienie rozwoju mowy ma aspekt jakościowy i ilościowy. Do opóźnienia rozwoju mowy dołanczają się najczęściej różne typy zaburzeń artykulacyjnych oraz słabe rozumienie mowy.
     Aby uznać, że u dziecka występuje opóźniony rozwój mowy należy wziąść pod uwagę różnice indywidualne w rozwoju każdego dziecka, warunki środowiskowe, uwarunkowania genetyczne.
     Przejawy opóźnionego rozwoju mowy:

  • opóźnione gaworzenie;
  • opóźnione wymawianie pierwszych sylab i słów;
  • ubogi zasób słownika, najpierw biernego potem czynnego;
  • dłuższe utrzymywanie sie nieprawidłowych struktur gramatycznych;
  • trudności z budowaniem dłuższych wypowiedzi.
     Istotnym warunkiem rozwoju mowy jest potrzeba porozumiewania się. Głównym powodem powstawanie opóźnionego rozwoju mowy jest nieprawidłowe oddziaływanie najbliższego środowiska na dziecko.
      Przyczyny opóźnionego rozwoju mowy:
  • warunki środowiskowe, niedostarczanie dziecku wystarczającyh do rozwoju mowy wzorców;
  • dziecinny sposób mówienia do dziecka;
  • pojawienie się młodszego rodzeństwa w rodzinie;
  • wcześniactwo, szczególnie u chłopców;
  • zaburzenia wzroku;
  • zaburzenia funkcji poznawczych (pamięci np. w przypadku padaczki, słuchu, sprawności ruchowej);
  • upośledzenie umysłowe;
  • brak możliwosci nawiązywania kontaktow werbalnych;
  • opóźnione dojrzewanie ośrodkowego układu nerwowego;
  • obwodowe uszkodzenie narządów mowy
  • zaburzenia emocjonalne.
     Aby poprawnie zdiagnozować opóźniony rozwój mowy konieczne są konsultacje z wieloma specjalistami. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości rodzice powinni w pierwszej kolejności udać się do lekarza pediatry, który skieruje do następnych specjalistów.
Najpierw do logopedy, który powinien przeprowadzić badanie mowy czynnej i biernej dziecka, przeprowadzić wywiad z rodzicami oraz rozpocząć terapię logopedyczną. Nie należy lekceważyć opóźnienia rozwoju mowy, ponieważ mowa jest zwykle odzwierciedleniem innych procesów rozwojowych.
     Terapia opóźnionego rozwoju mowy jest terapią trudną i długotrwałą. Podczas jej prowadzenia konieczna jest ścisła współpraca logopedy, rodziców i nauczyciela.

Beata Pietrucha.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie