Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sole wśród nas

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1710 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 - " Wszystkie lekcje są jednakowo nudne!- mówi zmęczony uczeń po powrocie do domu.
W szkole nic się nie dzieje ciekawego-nauczyciele mówią w kółko to samo,ciągle trzeba pisać, siedzieć w czterech ścianach,nawet do kolegi nie chce mi się z tego wszystkiego zagadać"

- " Nudzę się w szkole, nic mi się nie chce - mówi inny uczeń"


Gdy zapytamy młodzież,czy dorośli też się nudzą,odpowiadają: - oni są tak zajęci,że nie mają czasu na nudę.
Jak zatem stworzyć młodym okazję,aby w ich życiu szkolnym zajęcia tak wypełniały czas,by go też zabrakło na nudę?
Na podstawie książki Antoniny Gurydzkiej pt. "Przeciw nudzie" można stwierdzić,że szczególną rolę w przygotowaniu do życia ludzi czynnych,zaangażowanych,ludzi z pasją,odpornych na nudę odgrywa aktywność poznawcza człowieka - ciekawość
i zainteresowanie.
W szkole uczniowie uważają,że niektóre przedmioty same w sobie są nudne,
a w połączeniu z "nudnym" nauczycielem lekcja jest nudą potworną.
Tak wiele w obecnym nauczaniu zmieniło się już,nadal się zmienia po to,aby rozbudzić wśród uczniów chęć wnikliwego obserwowania rzeczywistości i weryfikowania,co w życiu mi pomoże,a co zaszkodzi.Obecna edukacja stawia przed nami bardzo duże wymagania
i jeśli nie będziemy pamiętać,że naszą rolą jest wspomagać, inspirować,aktywizować młodego człowieka,by z nauczania oprócz korzyści czerpał przyjemność,to nigdy - my nauczyciele nie doznamy satysfakcji pedagogicznej.
W swojej pracy z uczniami w gimnazjum stosuję przede wszystkim metody aktywne.Podzielę się teraz spostrzeżeniami,w jaki sposób realizuję treści nauczania związane z działem "Sole".Staram się prowadzić zajęcia stale poszukując nowych pomysłów dla osiągnięcia zamierzonych celów.Ponieważ najbardziej aktywną formą
w zdobywaniu umiejętności chemicznych jest eksperyment,więc propaguję tę formę najczęściej.Warunki pracy tą metodą utrudnia mi brak podziału klasy na grupy,więc uczniowie prowadzą pokazy.
Pracujemu metodą tekstu przewodniego,a ustalone zadania to:
ZAD.1 Czy tlenki metali mogą reagować z kwasami?-udziel odpowiedzi na pytanie wysuwając hipotezę i spróbuj doświadczalnie ją uzasadnić.
ZAD.2 Zbadaj rozpuszczalność wybranych soli i zaplanuj eksperyment,w którym produktem będzie osad.
ZAD.3 Zastanów się dlaczego bardzo dobra rozpuszczalność azotanów jest:a)korzystna dla roślin b)szkodliwa dla człowieka?
ZAD.4 Przedstaw w formie reklamy najczęściej stosowane w życiu codziennym sole/np.kalcyt,chlorek sodu/
ZAD.5 Przeprowadżź wywiad w różnych sklepach,wśród użytkowników nawozów sztucznych,podaj nazwy soli przez nich stosowanych zawartych w tych nawozach.
ZAD.6 Ułóż krzyżówkę z wykorzystaniem poznanych soli.

Część zadań zawsze musi być teoretyczna,ponieważ nie wszyscy uczniowie radzą sobie
z umiejętnościami manualnymi.Bardzo chętnie piszą za to krótkie referaty,redagują gazetki,wykonują pomoce w formie plansz,tworzą rebusy i logografy.
Jedną z atrakcyjnych lekcji jest pomysł mojej najlepszej uczennicy,aby przeprowadzić rozprawę sądową nad chlorkiem sodu,ponieważ zauważyła podczas dyskusji,że są różne zdania na temat przydatności tej przyprawy w naszym żywieniu.
Reasumując,uważam że na każdej lekcji można "zabić" nudę stwarzając przyjazną atmosferę,wzbudzając ciekawość uczniów,szczególnie wtedy,gdy coś się dzieje w probówce.
Należy pamiętać,że uczniowie odkrywając samodzielnie określone prawidłowości czują się ważni,że dokonali czegoś nowego,są dowartościowani i dumni z siebie.


Jadwiga Skorek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie